Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1119 ggr
mieeow
0

Bigfoot, bumblefoot

Upptäckte nyss en liten bula på Tissla's baktass, jag är helt säker på att det är sjukdomen bumblefoot då jag sett tydliga bilder.

Det första jag ska göra idag blir självklart att försöka göra buren så mjuk som möjligt, ge gärna tips! Brukar alltid ha fullt med tyger i buren, så tycker inte det kan ha varit SÅ hårt… Obestämd

Jag har Toa-lätt i botten, och på trähyllan överst trillar filtarna alltid nerifrån. Finns dessutom en gallerhylla, jag har hängt upp gallret från en hamsterbur så det är som en balkong, kan detta räcka för att de ska få bumblefoot? eller är det genetiskt också? Hon är zoo-råtta, ca 1,5år gammal.

Och det andra jag undrar är hur mycket lider hon? Nu är bulan mindre än en ärta, hälften så stor som en ärta ungefär. Och igår märkte jag att hon haltade, inte mycket men ändå lite. Jag vill inte att hon ska lida.

Tissla har aldrig blivit handtam, men då hon trivs i flocken (just nu har hon bara en burkompis dock) och har varit frisk, och även om hon inte tycker om att bli upplockad så har hon inte varit rädd för mig, därför har jag låtit henne vara kvar. Om hon nu är sjuk också, då känns det som att hon inte har så mycket livskvalité…

Zolah
0

what i understood about bumblefoot is that diffrent rats have diffrent chance to get it, so there is always a sligth chance that your rats can get this disabillity. i cant answer whetever the rat is unconfortable with it, a tip i would do is check the ste about rat illnesses. it migth say what you could do there?

ive always been thinking also, can bumblefoot be treated with creams to make the skin softer and such? not fully sure if its something that happens to rats who get awfully dry feet and pressure soars.

sorry for english text, im in england and its easier to write english with the keyboard

Jespersen
0

Jag skulle bytt Toa-Lätten mot något mjukare. Jag hade själv en råtta som nog inte var mer än runt sju månader när hon fick bumblefoot. Hon fick det i samband med att jag bytte från tidningar på bottnen till Toa-Lätt.

Jag klippte till billiga dörrmattor och la på hyllorna och bytte tillbaka till tidningar på bottnen.

Som jag har förstått det så är det näst intill omöjligt att "bota" bumblefoot, men man kan lyckas hålla det på en låg nivå om man åtgärdar hård omgivning osv.

mieeow
0

ja, jag gissar också på att det är olika för olika råttor. Har haft flera andra råttor i samma bur, och ingen annan har fått detta.

the ste? :P

På de flesta ställen jag har läst på står det att man ska använda olika krämer, hålla rent osv. Problemet är ju att hon inte handtam, så att massera och sätta kräm på hennes tass blir inte lätt. Självklart ska jag försöka, men jag vill inte stressa henne för mycket.

Och helt botad kan de ju inte bli, om jag har rätt för mig, utan man kan förhindra att det blir värre, ev. minska en del. right?

Zolah
0

3- the site.

well that can be a problem, i would say if you cant get her tame while in treatment. and the bumblefoot getting more severe, to maybe consider to put her down.

[Sara FE]
0

Jag hade absolut bytt Toalätten till något annat. Använder det bara till toalådorna, tycker att det är hårt och obehagligt (som om man själv skulle knata omkring barfota på ett lager stenar, ungefär).

mieeow
0

Kan man inte blanda ut toalätten med tidningspapper? känns som om man skulle behöva byta underlaget väldigt ofta om man bara ha tidningar?

[Sara FE]
0

#6 Varför inte prova något annat, mjukare strö (t ex hampa), mattor eller fleecetyg? Tidningspapper stinker ganska snabbt, jag använder det bara för att göra remsor som råttorna kan bädda och leka med.

mieeow
0

Jag vet ingen djuraffär i närheten som säljer det… men ja, jag ska leta runt.

minky
0

#8 om du har granngården i närheten skulle jag varmt rekomendera stl strö. mjukare för råttorna att gå på, klarar sig längre mellan bytena, kostar bara 49kr för 10 kg ( ca 100-110 L )

[Sara FE]
0

#8 Jag rekommenderar ett besök på IKEA, billigt och lätt att byta på buren. :) Visst, det blir mer tvätt, men det är det värt.

Borris dörrmatta, 4:-

Irma fleecepläd, 10:-

mieeow
0

#9,10 tack så mycket! :D