Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 911 ggr
Ratlings
0

Bråkar men sover tillsammans

Jag börjar bli lite frustrerad då jag för allt i världen inte kan komma på en lösning och går och grubblar på detta dag in och dag ut. Känns som det var länge sen jag kände att jag behövde vända mig till er, men nu är jag alltså här igen och hoppas ni kan komma med några tips! :)

Jag köpte två råttor för inte alls länge sen, kan det vara 2-3 veckor? 
Det är två hanar typ 6-7 månader (minns inte i huvudet exakt), bröder. Dom busbråkar lite ibland inget allvarligt alls.
Men när jag tog ut dom för någon dag sedan hittade jag ett sår på den enas pung. Det var inte alls djupt eller så, inget farligt, mest en skråma med det hade blödit och var skorpa på. Det läker fint, snart borta. Igår hittade jag en blodröd rand, som om han blödde under huden och en till skråma på ryggen.
Trots detta bråk, som alltid verkar hända då jag inte ser/hör, sover dom tillsammans, tvättar varandra, äter/dricker tillsammans och allt som råttor gör. Jag kan inte komma på en lösning, det här ligger och gnager i mitt huvud. Varför gör han så? 
Jag vet alltså vem det är, då dom två bor ensamma. Den andra hanen har inga sår alls.

Snälla snälla snälla, hjälp mig, jag blir galen Skrikandes

// Lise
When nothing goes right, go left!

zickan
0

Bor de ensamma eller med andra?. Kan ju vara att de håller på att göra upp om rang?. Deras pappa som troligen var flockledaren, är ju inte kvar med dom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ratlings
0

Dom bor ensamma, försökte på en intro för ett tag sedan men en av mina andra hanar visade sig vara aggressiv.
Gjort upp om rang borde dom väl gjort för ett tag sedan då? Jag menar, att försöka bita i pungen är väl aldrig bra.. Hade inte just pungen varit attackerad hade jag nog också tänkt på rang, men jag vet inte.. Obestämd

// Lise

Ratlings
0

Och så är det ju blödande sår också, vilket jag alltid hört att man då ska sära på dom. Men dom gör allt annat tillsammans och då skulle båda sitta ensamma vilket känns dumt. Och att dom som sagt funkar för övrigt…
Men tänkte lite till, det står en bur med honor i bredvid deras bur, inte så nära, men dom känner antagligen doften. Kanske kan vara det? Ska försöka se om jag kan göra så att hanars bur står där istället..

// Lise

Lilith
0

Nu hi-jackar jag din tråd, men jag har ett liknande problem.
Jag har introducerat sex råttor för varandra, tre som nu börjar närma sig några (5-6?) månader och så tre lite äldre honor på ca 1,5 år. De har bott i samma bur i säkert en månad nu.

I början var det ju så klart tjafs, men det verkade reda ut sig. Och nu så har de börjat tjafsa igen.
Två av de små verkar inte fatta alls, för de springer och rider och duttar på två av de äldre och springer sedan därifrån, och de stora som i sin tur blir snorförbannade.
Till en början sa de mest bara ifrån, men nu idag så upptäckte jag vit päls lite utspridd i buren (de två bråkiga ungarna är siameser) och de stora har börjat burra upp sig när de små beter sig som idioter.
Jag förstår att de börjar bli sura, så som de små beter sig. Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra, om jag borde göra något.

Och som du skrev, så brukar alla sova ihop i en stor gosig klump. Men så fort de börjar bli aktiva framåt kvällen så sätter det igång med att de vita springer efter någon av de stora som en skugga, åker på stryk, och sedan kommer tillbaka igen. Borde de inte fatta poängen snart?

pehu
0

Hur stor är buren, vad har du intrett den med? Har de flera olika möjligheter till bohålor eller bara en? Har de gemensam matskål?

Ofta när råttor (eller sociala djur öht) bråkar så är det över en attraktiv resurs, så som utrymme (även djur har behov av personligt utrymme där andra individer inte får komma för nära), mat, partner osv. Eller att de helt enkelt inte kunnat göra upp om rang, men då de putsar varandra och sånt verkar de ändå komma överrens. Om buren saknar berikning eller om den är begränsad i storlek kan detta leda till att de inte kan undvika sociala konflikter genom att exempelvis gömma sig eller springa undan. Nu vet jag ju inte hur buren ser ut så det är svårt att säga något om det, men kanske det skulle lösa sig om de fick mer utrymme, berikning samt lika många bohålor som det finns råttor? Man har sett att dominanta råttor ofta vaktar bohålor och att det uppstår konflikter om där bara finns en bohåla i buren. För att minimera den sociala stressen hos råttor kan man även inreda med hyllor, sektionera upp buren i olika avdelningar osv. Hyllor gör det möjligt för råttorna att ha bättre kontroll över sin miljö, de kan hitta flyktvägar om de känner att de behöver undkomma.

Hoppas det löser sig!

Ratlings
0

#4 Hehe, det gör inget, kapa på du ;)

Mitt problem är löst - flyttade tjejburen och allt är lugnt! :)

// Lise

Lilith
0

Jag vet inte om det är mig du pratar till, men jag svarar ändå :)
Det finns flera platser att sova på (tre hängmattor, tre korgar och ett rör), de har två matskålar och själva buren är en Royal-bur med två stora våningar och flera hyllplan, så utrymme och lek har de.

Jag brukar hänga in saker som de kan leka med medan blötmaten får de i en gemensam skål. Jag märker aldrig att de bråkar om maten, däremot har jag sett att en av de äldre brukar föredra att sova ensam och jagade bort småttingarna när de kom och la sig hos henne.
Det beteendet har däremot försvunnit, och nu brukar hon sova med de små.

AnnaRamnemark
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror de är lite rang bråk. För dessa två pojkarna var på samma "nivå" när jag hade dem och som Zickan sa Pappan var ledaren sen kommer Lasse som zickan oxå har. Men de är väll bara att hålla koll på dem så att de inte blir värre bett, så borde de ju lugna sig (hoppas jag) Sen får vi hoppas att de bara är "syskonkärlek". För dem är ju ganska tajta med varandra de två spang alltid tillsammans medans Pappa Frank hade sällskap av Lasse.

Om de inte går bra osv. så tar jag gärna tillbaka dem om de går så illa. Men annars verkar dem ha de bra hos dig. Har sett alla fina bilder på dem

Men när jag skulle introducera min minsta tjej för tanterna fick jag hålla på och byta mellan 3 burar tills de lugnade sig. Och sen när dem fick komma tillbaka till deras vanliga "tjej bur" så blev de bråk igen, fast min hane Jerry bott där. Så lukten från tjejerna måste ha suttit kvar ändå eller så bara kände dem igen sig i den buren och kunde rutinen.  Men nu är de lungt, dock är Penny en liten unge som är busig och kaxig liten sak så de är lite pip ibland ändå. Men de kan vara lite förstårligt när tanterna inte vill leka med henne haha.

Ratlings
0

#8 Dom har lugnat ner sig nu, flyttade tjejburen så den står längre bort från dom och det hjälpte en hel del. :)

Dom har blivit mycket bättre med att bli lyfta, Leon har även fått lite häng. :)

// Lise

AnnaRamnemark
0

Vad bra. De ända dem behövde var lite tid:D skönt att höra att dem hamnat i ett uber bra hem. De är ju de man alltid är räddast för när man ska placera om djur.

Ratlings
0

Jo det är ju det. Jobbigt när dom hamnar i dåliga men skönt när dom får det bra! :)

// Lise