Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 620 ggr
[postmortum91]
0

Nya råttan är dum

Hej, hämtade två råttor av en tjej i veckan då hon inte kunde ha dem längre. Dessa två är väldigt handtama och snälla men tyvärr så är den ene Elvis väldigt aggresiv och dominant eller nått mot mina tre andra råttor. Elvis är äldre än dem och fullvuxen, och han vänder rumpan åt dem och hoppar mot dem typ. Sedan kan de ryka ihop och mina skriker väldigt mycket ibland.

Jag har därför inte vågat ha dem i samma bur, mina har lekt med varandra och då piper de med, men jag ser skillnad på lek och allvar. 
Elvis burrar upp sig väldigt mycket och kan knastra med tänderna.

Jag tar ut alla fem samtidigt för att de ska lära känna varandra, Bernard och Elvis verkade helt okej med varandra förut då båda hade gått in i den stora buren och satt tillsammans en stund, en pustade den andra också. Sedan skulle Bernard gå ner, då tar Elvis tag i hans svans med tänderna, har aldrig sett detta förut, sedan börjar han bli aggresiv igen och burrar upp sig.

Han bråkade med Meeko förut också "minstingen" och jävlar va han skrek, jag fick panik och trodde att han skulle döda honom. Det blir inga sår vad jag ser, men de blir livrädda både bernard och meeko. Jag vet att de kan vara skrikiga men det är allvar detta.

Jack är också en av mina tidigare råttor, han springer och retar upp Elvis, han blir inte så rädd som de andra utan retar upp honom som om han vore en skata.

Ralph som är den andra nya är superfet, honom springer dom och torrjuckar på hela tiden, vad betyder detta?

Vad ska jag göra?
Hur kan jag underlätta det för dom att umgås, kommer de kunna bli vänner någon gång?

Elvis och Ralph är kompisar och dom bråkar aldrig så som Elvis gör med de andra. Ralph är de inga större problem med, han är bara fet och snäll:P

AnneN
0

Har du läst artikeln här på RiF om hur man introducerar råttor för varandra?

Länk till artikeln.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

wintermynta
0

Hur gamla är dom nya hanarna och hur gamla är dina tidigare?
Generellt sett är det mycket svårt att sätta ihop äldre hanar med andra hanar som är äldre än två månader.

Allamej
0

Jag skulle ha två flockar, de gamla och de nya. Jag har nämligen varit i din sits och det slutade med ett stort hål i en av mina första hanars mage. Han läkte ihop fint men han som högg kunde bara gå med sin bror.

Så när brodern blev sjuk så fick han följa med honom dit med.

Tilläggas ska att brodern gick ihop finfint med mina andra hanar.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[postmortum91]
0

#1 De tidigare introductionerna har gått hur bra som helst, mellan mina tre första råttor.

#2 Mina "gamla råttor" är 3-4 månader och de andra vet jag inte med säkerhet men dom skall vara cirka 8 månader kanske, de är fullvuxna, det är inte mina andra tre.

#3 Jag har två flockar, i varsin bur och allt, låter dem springa ute tillsammans med de blir bara bråk, och det är alvarliga bråk också, mina tre blir livrädda och gömmer sig, jag brukar "rädda" dem från de andra två men ibland så är de inte alltid jag hinner.

Nu har jag dessutom min minsting inne i buren tsm med de nya för han är inte lika tam så han kommer inte när man ropar på honom så han var i ett rör så jag kan inte ta ut honom och är orolig för honom. De sprang in i gemensam bur tsm, därför de är i samma bur