Pablo kan inte äta!
Jag är alldeles förtvivlad! Pablo, min första råtta och älskade tjockis, är nu ett benrangel och en skugga av sitt forna jag. Bara över ett par dagar! Först trodde jag att han inte fick tillräckligt av maten, så jag ökade på ännu mer och gav dom ännu mer färskmat och massa extra leverpastej. Resultatet blev att dom andra tre tjockade på sig lite, men inte Pablo.
Nu idag försökte jag ge honom leverpastej i famnen, men han tar den inte. Han vill verkligen ha den, för han slickar på den som en tok, men han tar den inte i munnen som han annars gör. Pablo brukar alltid vara snabbast och brutalast på att ta mat, särskilt leverpastej som han älskar över allt annat.
Pablo lät mig titta i hans mun och han verkar ha sår vid tänderna och på ena överläppen. Tandköttet ser lite inflammerat ut, så jag är orolig. Veterinären hade ingen aning om vad det kunde vara, men vi ska gå på dropin idag vid fem och hoppas på det bästa…
Bara att visa oss därnere kommer gå på 400 kronor, så den här veckan blev det ingen mathandling… Får försöka klara mig på vad som finns hemma. Jag har köpt barnmatspure för pengar jag inte har för att se om Pablo kan äta det..
Är det någon som har en aning om vad det kan vara för fel? Kändes inte bra att veterinären inte vet… Pablo visar inga andra sjukdomstecken, inga rinniga ögon, ingen rinnig nos, inga nysningar…
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Såg tänderna bra ut? Inte för långa?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#1 Det är jag osäker på. Jag misstänker någon form av bettfel, men jag försökte jämföra med hans jämngamla burkompis Chanks. Det var nästan omöjligt, då Chanks hatar att jag är i munnen på honom…
Att avgöra med det jag såg tror jag att dom kan vara lite för långa. Vi ska se, ska kila ner till veterinären nu. Förhoppningsvis klipper dom ner tänderna och så får vi se om det hjälper…
Hoppas att det löser sig för dig.
Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Hur gammal är han?
Hur långt sträcker sig tänderna på råttan? Den behöver inte öppna munnen för det, utan det räcker med att kanske dra lite i läppen.
Qui dormit, non peccat
#3 Tack så mycket.
#4 Han är 1 år och sju månader, snart åtta månader. Så han börjar nog bli lite till åren. Tänderna sträckte sig ganska långt, veterinären kommenterade att dom växte in mot gomen.
Vi var där nyss och fick det hela kontrollerat. Inflammationen i tandköttet kunde dom inte säga något om, så det får jag väl hoppas försvinner av sig självt…
Däremot så klippte dom ner hans tänder, men kunde inte säga att det skulle hjälpa. Pablo var riktigt bråkig, veterinären fick inte hålla i honom. Bara jag fick göra det. Men då kunde jag se på nära håll precis hur hon gjorde. Om Pablos tänder växer upp igen så får jag ta hjälp av en vän och klippa av dom själv. Har en exakt likadan tång som hon använde, så det bör inte bli några problem.
Väl hemma satte Pablo genast igång att knastra med tänderna, så jag tror nog att det kommer hjälpa.
Om han inte har knastrat på ett tag så är det tänderna som växer fel och du kommer att få göra proceduren resten av hans liv.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
berätta hur det går
#6 Han knastrar nu, men hade inte gjort det innan på ett tag. Tur att jag har en tång för det i alla fall… hoppas jag har frivilliga som kan hålla i honom under procedurerna.
#7 Ska göra det, det är snart dags för dom att vakna för kvällsmål så jag hoppas att allt är bra. Pablo har fått vila ut sig efter veterinärbesöket, det tog hårt på honom.