Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1813 ggr
Visse
0

Stressad råtta? (springer i panik)

Nu har det hänt igen!

Hade 2 kullar för en månad sen. 2 äldre tjejer i 1 bur och 4 yngre i en annan. Sen gick 1 av dom äldre bort och jag började en introducering som gick fint och smärtfritt. Dom yngre tjejerna vart ju piggare och livligare men min äldre hängde på och va med och busade.

Nu har detta hänt 3 ggr på två veckor senast för en timme sedan. Ljud, min äldre får panik när det kommer ett högt ljud eller när hon blir överraskad. Hon har aldrig reagerat på det innan! Nyss hoppade en av småtjejerna ner i matskålen och välte den så det small till i plasten, och min äldre råtta får ett spel… Hon ska ut ur buren… till varje pris. Nu fastnade hon med huvudet mellan gallern så vi fick bända loss gallret så huvudet lossnade. Sen sitter hon helt paralyserad. Brukar då ta henne under tröjan tills hon kviknat till.

Någon som råkat ut för detta eller hört om liknade beteende.

Tacksam för svar!

Zolah
0

Det låter ju som hon blir helt stressad, är det nån lukt eller nåt annat som är fel? aldrig hört eller varit med om nåt liknande.

jag stannar gärn ai tråden för att få höra vad veteranerna säger

Visse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror också stress! Nya kompisar som struttar omkring, men hon har kvar sin gamla bur. Hon har gått ner lite i vikt, men inget oroväckande utan bara att hon blivit mer aktiv med sina yngre kompisar.

Zolah
0

Hon kanske bara behöver vara ifred ibland, medan dom yngre kanske stör henne? vet inte hur stor bur osv du har och om det finns möjligthet för henne att gå undan utan att rackar ungar kommer efter

Visse
0

Buren är ganska stor. Hon sover ju mer än vildvittrorna, så kommer nog få flytta henne till en annan. Kanske plocka med 1 ynling så det blir lite sällskap iallafall!

Har själv aldrig skådat detta beteende. Den paniken hon får av ett ljud. Känns mer som ett stress beteende än sjukdom, fast vad vet jag.

Zolah
0

men vad är ganska stor? är den enligt buräknaren osv? lösningen kanske bara är att ha större bo.

Visse
0

Ska mäta här! 105*50*100 så det finns ju plats. Rör att gömma sig i och 2 st hängmattor i taket

klick
0

HEJ SUSSI!
jag tror verkligen inte det beror på burens storlek. Om hon har många ställen att gå undan från dom små, så är det bra.
För jag tycker det låter som att dom små stressar henne. Hur gammal är hon?

Visse
0

Hej Matilda :-)

Minten är ca 1 år och småttingarna är är köpta 29mars 7 veckor gamla… (fick kolla almanackan :-P )

Får nog flytta Minten till en annan bur imon med sällskap av en ynling!

klick
0

Du kan ju försöka vänta ut det, om hon inte blir allt för stressad.
Ett år är ju inte en tant iaf :)
Hoppas det går bra!

Visse
0

Ha ha! Jo det får vi hoppas :-)

Vågar nog inte vänta ifall Minten får sig ett ryck när inte vi är hemma och fastnar i gallret. Det får stå burar högt och lågt ett tag. Tidsfråga innan man har en i ståendes i sängen :-D

Banankaka320
0

Jag tror du har en instabil flock :o *tass*

klick
0

Varför tror du attd en är instabil bara för ena hennes råtta är stressad?
Det är väl inte konstigt att en tjej som är van vid att bo med en kompis, och flyttar till ett gäng spralliga tjejer, blir stressad i början?

Allamej
0

Hej Klick!

Orsaken att det verkar som en instabil flock är för att det är dels ingen tydlig alfa och något skrämmer livet ur den äldre råttan. Om hon fastnar i gallret och ingen är hemma att bända lös henne, vad händer då?

Av vilken anledning anser du inte att det är något fel i flocken? Vad har du för insikter som vi andra inte fått, jag menar, om vi ska kunna hjälpa så måste vi ju veta omständigheterna

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

klick
0

Hej Allamej!

Jag ifrågasatte bara Marias slutsats om att det är en instabil flock.
Mest av nyfikenhet, då jag tycker det låter som en stressad hona, av den anledningen att hon gått från en tantkompis, till fyra unga.

Jag har inga insikter, då jag aldrig träffat flocken och det är svårt att läsa av en råttas beteende över internet

Det har du rätt i, är hon såpass stressad och risken är att hon fastnar när ingen är hemma, tycker jag med man ska sätta henne själv, med en av de lugnare ungarna.

Visse
0

Nu fick hon ett yttligare spel vid 5 tiden imorse. Denna gång vet jag inte vad som utlöste det. "Anfallet" va mildare, för nu skulle hon inte ut ur buren och hon lugnade ner sig fortare. Såg ut att vara ganska lugnt i buren för 2 småttingar låg och stensov. Hon va helt ensam på botten. Paralyserad efter sitt spel…

Läst lite om liknade symtom på Epilepsi, men hon har inga kramper, bara panik. När man lyfter i henne så hon mjuk i kroppen efter ett spel.

Första anfallet för 2 veckor sedan blev hon överraskad av en bur kompis när hon satt och åt som dök upp bakom henne. ( Då skulle hon ut ur buren)

Andra satt hon på min magen och sambons lill tjej kom åt en tallrik på bordet som skallra till. Hoppa ut från soffan och in bakom bokhyllan.

Jag får helt enket dela på tjejerna idag och placera gamlingen med min lugnaste ynling och se vad som händer. På denna buren kan hon inte skada eller klämma in sig mellan gallren.

Banankaka320
0

Jag har en råtttant (Ester) som blir en psykobitch om hon inte är i samma bur med just en råtta (Lillemor). Och dem är särade från varandra nu och det är helt stel stämning i den ena buren, bara en kommer fram och hälsar >.<
Men snart när ungarna flyttat ska flockarna ändras om igen.

Visse
0

Ha ha… Sicken suris :-P

Delat flocken nu och tittat till gamlingen och min lugna bebis. "Gamlingen" satt och vibrerar med ögonen och mysknastra i hängmattan Glad

Hoppas att detta är STRESS nu alltså, och ingen annan skit!