Min alfa är FÖR elak
Nyss började min minsta råtta meeko skrika jättehögt så jag blev riktigt orolig, jag gick till buren och såg att det var min alfahanne Bernard som var elak mot honom. jag tog ut meeko och har honom på min axel nu, han har inga sår vad jag sett men jag är orolig att Bernard är för hårdhänt. Vad tycker ni jag ska göra?
Hur ung är meeko? Bebisar är ofta mer pipiga av sig :)
meeko är ju iallafall 6-7 veckor. så liten är han och bernard kanske är 10-12 veckor
Ah, men är det bus som går överstyr, eller vad är det mer exakt som händer?
jag såg inte men det har hänt liknande förut. jag tror också de är bus som kan gå överstyr men jag är orolig ändå, vill ju inte att meeko ska få ont. han är så liten och hjälplös
Ofta låter de väldigt mycket mer än vad som egentligen är nödvändigt, själv sprang jag fram till buren stup i kvarten med hjärtat i halsgropen när nya bebisar introducerats. De första två veckorna var rejält pipiga, men det var egentligen aldrig någon fara. En tjej fick dock hack i öronen tyvärr, men aldrig något värre än så.
Det du kan göra är att studera vad som händer när det pips, vilket beteende de har och så. Om det bara är att lillen läggs på rygg och piper därför är det bara rangordningstjaffs, men var uppmärksam på om de står i "attackposition" mittemot varandra på bakbenen, ruggar med pälsen, fnyser extra mycket, ofta trycker in mot en kant och kissmarkerar på eller liknande.
Oekj tack för tipset, skall göra det
En alfa är inte elak, elaka råttor är normalt sett lågrangade
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor