Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 1759 ggr
Aztrya
0

Hona sökes låna till avel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så, detta är en rätt simpel tråd.

Jag och min vän söker en hona vi kan låna under en tid till avel. Min vän äger en mycket fin hane som börjar bli på ålderns höst, och eftersom han har sånna fina färger och ett sånt underbart lugnt temperament, så vill vi ta vara på dessa då det skulle bli till bra sällskap.

Info om hanen;

Namn; Zelus

Typ; Dumbo Agouti European Berkshire
Har möjligtvis Satin päls anlag

Ålder: Strax över 2 år.

Temperament; Lugn, snäll, med måttfull nyfikenhet. Aldrig bitits, och gillar att gosa så mycket som han bara får. Är väldigt lojal, men älskar samtidigt nytt folk. Inte lättskrämd, ljud är inga problem för honom. Han går även väldigt bra i flock och har inga problem med nyintroduktioner.

Anledningen till avel; Vet att jag skrev det där uppe, men det är värt att nämnas igen. Då han är såpass fin som han är och har ett så bra temperament, så vill vi gärna föra hans fina gener vidare innan han gör den sista resan.

Vad vi söker; En flicka med fint temperament som är avelsklar. Vill helst ha från någon som känner till flickan och hennes bakgrund bra. DUmboanlag vore trevligt, men inget måste. Färger är inte heller det viktigaste, men champagne eller siamese är meriterande. Det viktigaste är just temperamentet.
Det är också viktigt att hon är social och snabbt vänjer sig vid nya människor. (Detta är för att undvika onödig stress under dräktigheten).

Kan nämna att även om vi aldrig avlat så kan vi råttor till en bra del. Vi må vara amatörer, men pålästa sådana, med goda praktiska erfarenheter.

Är det något jag glömt? Bara att säga isåfall, och fråga på :)
Detta kommer bli våran första kull, så alla tips är välkomna.

Aztrya kan nås under alla tider på dagen på nummer; 0733-449623
Mail; Kitti_kat_night@hotmail.com

Junkster kan nås alla tider på dagen på nummer; 0737-771081
Mail; dragonspawn_01@hotmail.com

Aztrya & Junkster

Aztrya
0

Glömde säga att vi bor i göteborg och partille :)

Itchy
0

kanske får bidra med lite mer info, vart kommer han ifrån tex, har han varit sjuk ngn gång ? hur har han fungerat med andra råttor ? hur har han fungerat med introduceringar ?

You can't spell Bitchy without Itchy

zickan
0

Hur ser hans stamtavla ut? och nyfiken på det ovan som itchy frågar efter :-)

Men även vad väger han?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Junkster
0

#2 Jag köpte honom från en kompis som inte kunde ha honom kvar hemma och innan det köpte hon Zelus i en djuraffär utanför Göteborg. Butiken i sin tur hade köpt in hans kull från en uppföddare. Tyvärr minns hon inte vad uppföddare heter.

Jag tror att största delen av hans genetik är ren dumbo men jag vet inte om han kanske kommer från en mindre typ av råttfamilj i och med att han är lite mindre än alla andra råttor som jag har haft.

Han har varit förkyld en gång under den tiden han har bott hos mig.

Han är väldigt submissive och accepterande till nykomlingar i flocken. Tidigare när jag försökte presentera honom för nya har han varit sådan att han sitter och låter den andra parten göra jobbet; han bara sniffar lite runt dom och väntar på deras reaktion.

Han har aldrig visat något hotande tecken mot nykomlingar; inte rest pälsen, fräst eller något liknande bara sutit där och avvaktat i princip. Då har han ändå träffat 5 råttor i sitt liv. Tycker det känns lite som ett ragdoll symdrom från honom. Han bor för övrigt med två st andra hanar nu; en på knappt ett år och en 8-9veckor gammal bäbis.

Hans flockbeteende kring de nuvarande rumskopisarna är att han har tagit farsrollen eller den snälla farfarnXD (skumt nog även om han är den mest submessiva av dom har han fått ledarposten utan att dom bråkat något alls om rangordningen.)

Till han som är nästan ett år; Remus, är Zelus hans bästis och beskyddare när Remus blir rädd. (Remus har jag föresten bara haft i snart en månad tror jag.)

Vid många tillfällen när man har gått efter Remus för att säga fy har han springit hela vägen till Zelus bara för att gömma sig under honom. Notera då vid dessa tillfällen att Remus är 2 gånger större än Zelus och stackaren tippar ju nästan överXD.

Till den yngste, Tetris, är Zelus både mamma och pappa; han håller ett öga på pojken så han itne ställer till med dumheter samt tvättar honom när han kommer tillbax från sina äventyr med antingen mig eller med Remus runt i lägenheten. Ja mina små monster går löst i lägenheten:) ora er inte jag har säkrat hemmet;)

Som sagt han är en riktig familjeråtta, mycket loyal och en riktig charmör oxå, alla som träffar honom blir förälskade i honom!

"Is your glas half-full or half-emty? it's based on your perspective and quiet simply, we're the same and we're not." - Nujabes ft. Substantial, Think different

Denna kommentar har tagits bort.
Allamej
0

Kommer nu att radera kommentarer som har med uppfödare att göra som är mindre bra.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

zickan
0

Du kommer inte att få tag på henne. Hon avlade ca 40-60 kullar om året. Sålde allt hon kunde, matade troligen bort resten till reptilerna om hon nu inte fick allt sålt.
Importerade massor från danmark etc. Avlade på manx som är en hemsk defekt. Hade även massa annat. Sålde råttor och lovade skicka stamtavlor. Men sket i att skicka och ignorerade alla problem som dök upp på defekter, sjukdomar osv. Avlade på och lade ned lika fort igen. Sålde av allt.
Håller nu återigen bara på med reptiler.

Men det behöver ju inte komma ifrån *. Men risken är stor :-/

Junkster
0

#Tack för informationen ska dock kolla med min vännina om namnet ringar klockor eller om vi kan hitta butikens namn så jag kan ringa upp dom personligen och fråga:)

"Is your glas half-full or half-emty? it's based on your perspective and quiet simply, we're the same and we're not." - Nujabes ft. Substantial, Think different

Junkster
0

#14*

silverorm
0

Men varför tog du bort det jag skrev om Erik M? Är han en "mindre bra" uppfödare? Här har ju ägaren chansen att få tag i uppfödaren till råttan hon har! Han sålde rätt hyggliga djur, vi var hemma hos honom på besök för att just kolla in hans djur. Han döljer inget, vill köpare ha info får de det av honom om han kommer ihåg djuren!

Han sålde till Göteborgs Zooligiska just för att folk skulle slippa köpa typiska dåligt hanterade råttor, som har massproducerats. Hans djur växte upp i hemmamiljö och hanterades dagligen. Det enda som var en nackdel var att hans råttor var rätt så små djur, o det stämmer ju in på denna hane det handlar om i tråden. Mig veterligen är ErikM ännu aktiv på r8forum, trådskaparen kan väl ändå få chansen att läsa detta så att hon kan skriva till honom och fråga?

Junkster
0

#17 jo det låter ganska inpassande, men jag vet att gubben min är dock inte köpt på Göteborgs zoologiska då butiken skulle- enligt min vännina- ligga nånstans utsida götet och GZ ligger ju i götet nära Munkebäcks motet. Men han kan ju narturligtvis ha sålt annan vart oxå, kan kolla om namnet ringar klockor med henne:)

silverorm
0

#18 Skriv till ErikM o fråga, han bits inte!Flört Man vet ju inte, ibland kan man ha tur!

Allamej
0

Silverorm, jag tog bort allt med namn.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

silverorm
0

#20 Jag skrev ju bara hans "nicknamn" det han kallar sig på forumen!? Du behöver ju inte ha så bråttom, jag brukar inte skriva ut folks namn eller skriva provocerande heller, för den delen. Är inte den typen av människa o det borde du veta vid det här laget.

Allamej
0

Jag vet men en del kanske inte tycker det är seriöst att sälja till djuraffärer och skulle därför kunna hävda att vi hängde ut honom. Alltså mot reglerna.

Banankaka320
0

Bara en fråga, lånar ni ut han till avel eller ska ni ha honan hemma under tiden hon får ungarna och sånt? :)

Allamej
0

Det står ju att dom vill ha honan hemma hos sig.

Banankaka320
0

#24 aha okej läste inte så tydligt

skojvivi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker att denna hanen låter rätt bra, och ägaren verkar ju vara rätt förnuftig och ställer ju bra krav på eventuell avelshona.

Okänd bakgrund på en hane behöver inte vara negativt, speciellt inte när råttan är 2 år gammal och man ställer krav på avelshonan. Där råttan verkar vara helt underbar med bra bakgrund när det gäller sjukdomar och introduceringar. Men jag tror att det finns en risk för tvivelaktig uppfödare till hanen, vilket kan avskräcka folk från att låna ut en hona till avel.

Är jag ensam om att tänka så? Jag är inte så insatt i avel så jag kanske resonerar fel.

Men såg att denna avelshane eventuellt har satinpälsanlag. Satin är väl oerhört ovanligt i Sverige när det gäller råttor? Det är ju vanligade bland våra svenska tammöss, men det är ju en annan historia. Om man köper en råtta hos en djuraffär, hur ska man få reda på att råttan eventuellt har anlag för satinpäls?

cosmonita
0

Aztrya: Varför vill du låna in en hona istället för att låna ut hanen?

zickan
0

#26 Just att det är satin anlag som hon fått info om att denne kan bära. Så är det bara en som födde upp satin för 2år sedan. Trådskaparen har redan fått informationen om denne grossist.

Aztrya
0

27#: Anledningen är att jag och min vän känner att vi vill ha helkoll på kullen. Vill veta vad vi får, vad som händer etc. Jag har flera extraburar som är perfekta för avel och sedan för honan att bo med bebisarna, och sen eftersom Zelus då är såpass gammal vill vi inte riskera att han dör medans han är borta, plus att vi båda är mycket överbeskyddande och skulle sakna honom något enormt medans han var ute på äventyr.

[Ratass]
1

tror mer på at den som äger honan känenr samma sak, att de inte vill låna ut för de själva vill ha stenkoll på sin hona som faktiskt sak försöka få ut se små kottarna :P mycket kan gå fel. Hanen däremot beöver man bara låna då hon löper eller i ca 6 dagar så sitta tillsammans iaf en löpdag. Hanen behöver ju inte vara med henne under hela dräktighetstiden.

[Ratass]
1

Sen bara ett liitet tips och ta inte illa upp, men vill man själv ha nån seriös person att göra med så kan denne vilja samma sak, jag anser själv att man fyller i en vettig presentation. Så att medlemmar kan se vem du är och hur du är.

Zolah
1

håller med ratass där, en tom profil känns … tomt ^^; folk vill ju veta vem ni är och vilken ålder osv. nu är ni bara anonyma

Allamej
1

Väldigt få lånar ut sin hona i över 2 månader till okända människor att paras med en hane utan någon som helst bakgrund.

Och har ni otroligt otur så hittar ni någon som lånar ut sin hona och bebisarna föds utan svans (manx), en del nakna (inte dubbelrex utan en av de ohälsosammare sorterna) andra pälsade.

Generna finns därute eftersom dom kom i massor…

cosmonita
1

Lyncha mig gärna, men detta verkar så oseriöst så jag hålller på och kreverar!

#29 vaddå helkoll på kullen, litar ni inte på att honans ägare skulle ha koll på kullen som hon föder? Trots att ni inte verkar ha så särskild bra koll på hanen.

Jag kanske brusar upp i onödan. Jag vet inte.

Aztrya
0

34#: Säger inte att honans ägare inte skulle ha koll, men vi vill gärna vara med från dag 1. Vi har pratat om detta mycket, men mina honor är för unga för att paras och hon äger bara hanar.

Det är helt enkelt en fråga om att vi vill vara där från början tills det att dom blir sålda, och självklart efter med, och inte bara igenom bilder och mejl eller telefonsamtal.

31#/32#: Inte meningen att vara anonyma, har bara inte blivit av att jag fyllt i min profil än ^^;. Kan sätta mig och göra det direkt, det bara… hamnade i andrahand typ, lol :)

skojvivi
0

#28:

Är medveten om att satin är ovanligt i Sverige och att en fd uppfödare som tidigare har nämnts i tråden (jo, jag vet vem det är), har fött upp råttor med satin (eller som har detta anlag).

Men det som jag faktiskt undrade över var hur många uppfödare säger till djurbutikspersonalen: "Hej, vill lämna lite råttbebisar här om det går bra? Förresten, ungarna har troligen anlag för satin. Tack och hej!".

Man får sällan sån info när man går till djurbutiken för att köpa djur. Man kanske får reda på att det är en privat uppfödare, men väldigt sällan att vilka gener och anlag som det finns i släkten. Därför är jag nyfiken på hur Aztrya (trådskaparen) fick nys om detta när hon inte ens vet vem uppfödaren är.

Men nu kanske det börjar bli helt OT. Så jag ber om ursäkt.

cosmonita
0

Jag tycker att ni har lite för höga ambitioner för en hane utan stamtavla och ingen koll på släktens hälsa mm.

Förutom det så kanske ni skulle berätta er råttvana och hur ni ska ta hand om en utlånad hona i ca 9-10 veckor dvs 2-3 månader som det kan ta från parning till leverans, men det har ni kanske tänkt att ta privat med den som nappar?

Men får ni napp på en hona så kan jag väl bara önska lycka till.

Banankaka320
1

Hanen kommer ju inte vara borta lika länge som honan, allafall inte i två månader. Om det är en pigg hane så räcker det en vecka tills dem har parat sig kan jag tänka mig :) Och jag tror inte han hinner dö innan du får hem han om han är frisk och pigg

rockindame
0

Fast det kanske är bra att de åtminstone ställer krav på en eventuell avelshona? Så att hon har en bra och känd bakgrund åtminstone. En del uppfödare vågar ju ta in nytt blod med hjälp av gammal hane utan stamtavla. Men visst, kanske något höga ambitioner. Men en bra start i alla fall.

Men Maria, har du ens läst varför de vill ha honan hos sig istället för att låna ut hanen? Det handlar inte om att de är rädda för att hanen kommer att dö innan han återvänder hem.

För att citera:

"Det är helt enkelt en fråga om att vi vill vara där från början tills det att dom blir sålda, och självklart efter med, och inte bara igenom bilder och mejl eller telefonsamtal."

Det är stor skillnad på din bedömning och vad råttägarna vill (den som äger hanen)

Banankaka320
1

#39 Ja, men dem skrev också att dem inte ville låna ut hanen eftersom dem kanske hinner dö innan den kommer tillbaka :P

Allamej
1

Om hanen är i så dåligt skick att han inte kan vara borta i en vecka så ska han inte avlas på.

hus-musen
0

#41 Oavsett så hade jag aldrig lämnat bort någon av mina gubbar när de är runt 2 år helt enkelt för att jag vill ha dem hos mig när de är gamla. En kärnfrisk råtta kan dö knall och fall och parning + resa är ansträngande för hanar oavsett ålder. Jag tar hellre hit honan.

Qui dormit, non peccat

Banankaka320
1

Jag hade inte vågat ha ansvar över ngn annans hona hemma hos mig :o

Allamej
1

#42 Skulle du kräva av ägaren till honan att du skulle få behålla henne där 2-3 månader?

hus-musen
0

#44 Varför skulle jag ha honan i 2-3 månader? Det räcker med 2 veckor max om inte parningen tar första gången.

Qui dormit, non peccat

Itchy
1

#45 de vill ju ha honan med ungarna hos sej

You can't spell Bitchy without Itchy

Allamej
1

Ok, jag kan lite snabbt säga varför jag inte skulle lånat ut min hona till TS. Vi struntar i de många milen.

Jag har inte utvärderat hanen och jag vet då inte vilken hona som kompletterar honom på bästa sätt. Att han är snäll och så tvivlar jag inte på, men är han tillräckligt bra för att jag ska låta min hona gå med honom?

Jag kommer att sakna min hona något fruktansvärt, det är som om någon ryckt mitt barn ifrån min famn och sagt att jag får tillbaka det om 2-3 månader.

Jag kan inte vara säker att TS ser om något är fel med honan. Om det blir fel vid förlossningen, far dom till veterinären med henne då?

Kan jag verkligen veta att dom är så kunniga som dom hävdar sig vara?

Om man har minsta tvivel så gör man det inte. Man lämnar bort en av ens bästa vänner.

hus-musen
0

#46 Ja det vill de, men det var inte det jag svarade på. Glad Kan ju ha missförståtts ioförsig ser jag.

Qui dormit, non peccat

zickan
1

Vill bara påminna om att ni börjar gå lite Off topic nu ;-)
Tror trådskaparen har förhoppningsvis fått lite mer kött på benen av era svar, tips och åsikter. Men det hela börjar gå lite långt ifrån själva hon sökandet.

Aztrya
0

Tack för visat intresse, även om det spårade ur en del här och var (lol), men denna tråden kan stängas nu. En kompis i närheten har en hona att låna ut till avel så det löste sig iaf.

hus-musen
0

okii låser trådenGlad Lycka till och hoppas på bäbisar!

Qui dormit, non peccat

Inlägget är låst för nya kommentarer