Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 750 ggr
fanta-stiskt
0

Erfarenheter?

En gammal klasskompis till mig blev påpackad väldigt mycket vid sitt råttköp häromdagen, till och med vegitabilisk råttmat?! SkrikandesAlltså, vad är det för j*kla påhitt? 
Ni som vet, finns det något i fodret som väger upp för råttans "animaliska behov"? Obestämd
Fodret var iaf Supreme Science Selective Rat, några erfarenheter?

Råttorna gick på kattsand, alltså inte "Toa-lätt" som annars brukar finnas, utan vanlig kattsand!
Personalen i fråga hade öht inte någon aning om vad bumblefoot var, det kan dom ju iofs få av toa-lätt också, men det är betydligt vanligare att det används bland smådjur..

(lade in det här under "hälsa" hoppas det var ok, flytta den annars)

Fawo
0

Djuraffärer har oftast inte någon koll alls, tyvärr Obestämd

// Fawo (;

fanta-stiskt
0

#1 näe, man slutar verkligen aldrig att förvånas över dem.. Rynkar på näsan
Man borde ju nästan satsa på att starta eget, och ha det hemma på gården och endast sälja djur som man själv har fött upp osv..
Samt ta hem lite varor då och då, och sälja hemmagjort foder för de flesta smådjur. Dock kanske lite svårt att få det att gå runt, men en liten idé bara :)

Fawo
0

#2 Seriösa egenuppfödningar är det bästa, då inte grossister blir inblandade. Då har man den erfarenhet att informera köpare om vad det innebär att ta hand om ett djur, o vad den behöver för att må bra, och vad man ska undvika.

Jag blir verkligen besviken på vissa djuraffärer, eller rent utav nästan alla. Jag såg 3 st 18 veckors guldhamstrar (hanar!!) gå ihop i en liten bur. De var väldigt stora och hade flertar stora sår på ryggen…
Jag gick då fram till ägaren och frågade hur gamla det var, jag fick svaret. "De kom in i februari och då var de 12 veckor gamla"

Då fick jag själv informera henne om att guldhamstrar ska säras på efter MAX 8 veckor. Det står klart och tydligt i lagen. Orkar inte kopiera med det står ngt sådant här i L80 "Kullsyskon får hållas ihop tills aggression visas eller max 8 veckor"
Men då började hon tjafsa emot och sa att det inte finns någon lag som säger det. Och hon skyllde på att såren kom från springhjulet..

Och deras råttor hade dem instängda i en äcklig mörk bur både hanar och honor i källaren. De ville inte ens visa dem för mig för att de skämdes. De säljer dem till reptilmat vad jag förstod.

// Fawo (;

Junkster
0

Hej jag använder Selective rat till mina råttor och dom är helt galna i det!

Jag tror inte det är nåt fel på fodret då jag använt det i ett halvår. Visst fodret innerhåller inte all näring som krävs för en råtta så narturligtvis får mina råttor oxå verierande kost tillsammans med det som bl a matrester, bäbismat, frukt och mussli m.m. Dock kan jag säga att efter mina monster började äta fodret blev det en j*drans fart på dom allihopa!XD Speciellt gamlingen Zelus!!!:P

Allt handlar egentligen om variation och hur man balanserar kosten själv, men som sagt jag tycker inte att det är nåt fel på fodret:)

"Is your glas half-full or half-emty? it's based on your perspective and quiet simply, we're the same and we're not." - Nujabes ft. Substantial, Think different

fanta-stiskt
0

#3 Usch vad arg jag blir när jag får höra vad du berättar om, får lust att säga några ramsor av fula ord nu, men får försöka behärska mig..
Så otroligt hemsk, dom borde väl inse själva att djuren mår allt annat än bra, hur kan man ha hjärta till att plåga djuren så… :(

hus-musen
0

Inget fel på fodret i sig, man kan mycket väl ha det som kompliment eller bas i en blandning tillsammans med färskmat. Supreme Science Selective Rat innehåller dock mycket soja, vilket kan orsaka tumörer i synnerhet på honor. Mina pojkar avskydde det om jag inte la fodret i en skål med mjölk, då var det ok. Jag själv tyckte att det smakade som någon form av frukostflingor, inte alls äckligt.

Kattsand är inte heller helt fel, det funkar jättebra i toalådor! Men att täcka hela burbotten är inte ok, kattsand innehåller talk, är dammigt och inte alls bra att alltid ha direktkontakt med hur länge som helst.

Qui dormit, non peccat

fanta-stiskt
0

Förstår inte riktigt varför affärerna ska skryta över sitt vegitabiliska råttfoder, förstår inte själva grejen.. 

Jo, precis, i toalådan, men inte i hela buren Rynkar på näsan

[Narcissa]
0

jag använder Selektive rat :P

fanta-stiskt
0

#8 Okej

Står för övrigt på etiketten att fodret är ett välbalanserat råttfoder, och det står att vatten alltid ska finnas tillgängligt för råttan.
Så välbalanserat kan jag inte hålla med om att det är, och inget står om att man ska komplettera med färskmat. Djuraffärerna informerar inte heller om det (inte dom flesta iallafall).
Finns väldigt många råttor som köps från affärer som är tänkta familjeråttor, och familjen endast köper detta foder för att affären rekommenderar det.
Ovetande litar ju ofta blint på personalen, och då blir råttan förmodligen utan färskmat, eftersom familjen tror att detta foder är tillräckligt. 

Sen om man använder det som kompliment till färskmat, så är det en helt annan sak, men oftast så antar nog "första gångs" råttägare att detta räcker (om man inte läst på så mycket om just råttans mat).