Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1047 ggr
mikeiko
0

Att ha både hon- och hanflock

Jadå, jag har ju haft enbart honor, och har fortfarande. Älskar dem och deras knasbuståg och illbattiga beteenden - men ibland kan jag känna att jag saknar några riktiga goskorvar som mest bara vill gosa och hänga med, och inte dampa runt överallt xD

Så jag överväger att ha en liten flock hannar separat, men undrar mer kring detta. Ni som har både hannar och honor, vad har ni för erfarenheter att dela med er av? Funkar det att ha burarna i samma rum eller är det helt separata rum som gäller? Är det något särskilt man ska tänka på om man bara är van vid honor? etc etc :)

Fawo
0

Jag har båda delarna :)

Det jag märkte var att när hanarna kom hem till mig (ståendes i samma rum som honorna), så började honorna kissa så otroligt mycket mer! Det gick inte en dag utan att hela buren var nerdränkt, och det började lukta mer om deras bur mycket fortare än vanligt.
Så jag flyttade hanarna till ett annat rum. Nu är det "normalt" igen :)

Men tror det är många som faktist kan ha hanflock o honflock i samma rum, även fast det inte fungerade så bra för mig :P Men om jag skulle haft de i samma rum längre, så kanske de skulle vant sig? Hade dem sådär i 3 veckor ca.

// Fawo (;

hus-musen
0

Det är inga problem att ha honor och hanar brevid varandra i samma rum, det enda du behöver bli noggrann med är att stänga burarnaFlört

Det som kan vara bökigare är när du ska rasta råttorna, honor som löper luktar gott och kan leda till klätter på burarna osv. Men inget större problem egentligen än att man får hålla lite koll och rasta i omgångar.

Ingen större skillnad på hanar eller honor, hanar äter lite mer och bajsar lite mer typ. Sen är ju alla personligheter.

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

Tack för svar! :)

#2 Jag har burarna i köket, och rastar i vardags/sovrum, så det skulle inte vara något problem…får hålla dörren stängd då en dam ibland själv promenerar tillbaka till köket när hon fått nog av att vara ute xD

#3 Menar du att hanar kan vara lika hyper som honor? Som jag förstått är de mycket lugnare, och mer villiga att typ sova på axel eller ligga i knät etc. Tänker på alla ursöta videos man sett på youtube, med slapparråttor som ligger och sover på rygg typ, de verkar alla vara hanar xD

Zolah
0

största problemet jag hade när jag hade både och var att en av mina honor skulle strängt till mina hannar, hon var värsta cougarn! haha xD

annars märkte jag inget speciellt, men iofs så hade jag dom en bit ifrån varandra ( bodde i en liten etta där hannarna var i köket och honorna i vardagsrummet, ingen dörr som skilde dock )

hus-musen
0

#3 Att det är en hane är ingen garanti för att de är en gosig latmask, de kan vara minst lika pigga och busiga som honor. Men visst brukar äldre hanar bli stillsammare. Men det beror även på hur de har avlats, har du två lugna föräldrar så är ju chansen större att du får en myspojke. I mina burar är det blandat, ibland rena myspojkar, ibland spralliga pojkar som aldrig skulle ligga stilla mer än några minuter.

Har träffat flera honor som varit lugna pösmunkar, så det beror nog på råttan mer än könet Glad

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

#5 Ah, funderar ändå på lite äldre killar, och då får man ju chans att veta personlighet också :)

Men ja, eller försöka hitta en eller ett par pösmunkhonor ^-^

alexfifan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har hanar och honor precis jämte varandra och det är inga problem. De klättrar också på varandras burar ibland, bryr sig inte alls om varandra.

Tycker faktiskt det är skillnad, har en pojk som är ganska aktiv men han är ändå betydligt mindre busig än honorna. Och en som är lite lugnare och helst håller sig till mig. Rekommenderar definitivt att skaffa hanar också, man (iaf jag) uppskattar honornas bus mycket mer när jag får min andel gos av grabbarna. Haha :D och mina pojkar luktar så himla speciellt. Fattar inte vart den lukten kommer ifrån. ;O

you can't face the problem, if the problem is your face……

silverorm
0

Har haft honor och hanar boendes brevid varandra nu i flera år utan problem, inga tjuvparningar heller. Man får bara hålla koll på burarnas kondition, inga hål eller glipor och att stänga burarnas dörrar ordentligt, och att inte glömma några djur ute.

Gällande deras beteende märker vi inget, förutom när vissa pojkar får sitta o flörta med flickorna, man märker genast vilka som tycker om varann och vilka som avskyr..Flört Skulle nog tycka att livet vore bra tråkigt om jag inte hade både råttflickor o råttpojkar..behöver jag lite råttkärlek stoppar jag bara in huvet/överkropp hos pojkarna så blir jag ompysslad (har stora dörrar).  Glad

Katoz
0

Nu så har jag hanarna i köket, unghonor i hallen och tanterna i vardagsrummet. Innan dess så bodde jag mindre och hade burarna bredvid varandra i vardagsrummet. Och det var aldrig några som helst problem!!

Katoz

[Ratass]
0

Jag har både pojkar och flickor i köket med ca 20 cm mellan burarna :P Fiunkar ju bra tycker jag. Bara lite krångel ibland när man rastar dem. (de får bara springa fritt i köket) Flickor som löper klättrar om å om igen upp på pojkburen och pojkarna blir som tokiga :P Och är pojkarna ute så finns det en tjej som blir förbannad när de kommer och hälsar på deras galler, boxar mot dem och har sig. Och nu när En av pojkarna är "tonåring" så går han ju runt och stryker sig och kissar på golvet och är allmänt äcklig, hela pälsen blir fet och blöt >.<''

Som de brukar säga här så blir alla lugnare efter ett år? HAr inte fått uppleva det ännu med mina pojkar men jag skulle tro att två av detre blir mycket lugnare, en av dem..jadu, den "lugna" framtiden ser itne så ljus ut :P Han är bra drygare än flickorna XD

MarajLowajz
0

Har nyss skaffat mig ett par pojkar och mina tjejer har blivit helt hyper efter det xD Fast nu har de börjat lugna ner sig men jag har en dam som inte riktigt vet vart hon ska någonstans. Släpper jag ut dom så ska hon barskt in igen och släpper jag in dom så ska hon tamifan ut igen! xD

Sen har hon börjat lyssnat mer på när jag ropar in dom, förut var det i stil med 'jag hör men jag bryr mig inte'. Nu är det mera 'Matte ropar!!!! *springa springa* puss!' xD

har burarna i samma rum och hanarna ligger och sover mest när honorna är på deras bur och strussar omkring på burtoppen :P

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

mikeiko
0

Men hur funkar det här med att man hört att de kan para sig genom burgallret? Är det en myt?

hus-musen
0

#12 Är de flitiga så kan de para sig, men det är inte särskilt vanligt vad jag vet. Men att ha dem för nära är inte att rekommendera ändå, det är ju olika revir och råttorna kan komma åt varandra. Ibland funkar det utmärkt ibland inte.

Qui dormit, non peccat

Thawelin
0

Jag har både honor och hanar i samma rum och dom ser varandra som en stor flock. Tjejerna tycker inte om när mina kompisars hanar är på besök men med mina hanar gör ingenting att dom finns där. Killarna gillar att klättra upp på tjejernas bur och då tycker tjejerna att de är jätte roligt att bita dom i tårna. Men här hemma funkar de annars bara bra =)

//Jacqueline Thawelin