Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1110 ggr
mikeiko
0

OT - Massakern i Norge

Bombdåd intill regeringsbyggnad i Oslo, 7 döda, många skadade.

Automatvapenmassaker på ungdomar i åldern 13-25 år på ett läger på Utöya - minst 80 döda…

Trolig gärningsman båda dåden - högerextrem norrman, sitter nu i häkte.

Jag finner inte ord. Den här världen är sjuk.

Ratlings
0

Den är otroligt sjuk. Mina släktningar i Oslo var som tur va hemma idag, har en kusin som jobbar ganska nära där annars Obestämd

Lider med dom drabbade och familjer till dom avlidna/saknade!

// Lise
When nothing goes right, go left!

zickan
0

Sitter och tittar på nyheterna nu på 2an om det. Bara hemskt. 10 var väl inte så farligt jämfört med normalt skit i världen. Men hur tusan kan man döda 80 personer.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

mikeiko
0

Jo precis, det blev verkligen en chock även om twitter surrat hela kvällen om att det på bilderna från Utöya såg ut att vara minst 25 kroppar…

Men liksom 80!!?? Det kunde man inte ens tänka sig att en enda person kan åstadkomma sådär.

Jag mår illa och tänker på hur många familjer som slagits sönder av det här, den SORGEN att förlora ett barn!

Man finner inte ord, bara….chock.

Jinaum
0

Och för att vara cynisk..

Ja.. och tänk. Sådant sker nästan varje dag i Afghanistan och liknande. Med antagligen antalet större döds siffror.

Så nu har jag varit cynisk.

Men jo.. det är hemskt. Men jag tror lite det att folk reagerar mer för att det är såpass nära Sverige som det är. Ingen är bekväm med att det är såpass nära för det skulle lika gärna kunnat vara här eller bli här nästa gång. Sedan är väl det också en stor faktor att svenskar brukar åka över och jobba i Norge eller flyttat över.

Jag fattar inte grejen med att ge sig på SSU på läger. Förstår inte baktanken med det mer än sinnessjukdom.

DieselB
0

bekräftade siffran är nu 84..minst

Otroligt vad stor skada en person kan göra.. alla tankar till norge

Chel-lina
0

siffran är 91 nu :(

DieselB
0

oj siffran bara stiger, när jag gick o la mig igår va de 9 kanske 10 + de 7 från bomben…

Undrar vad de slutar med, ön hade ju 540 barn/ungdomar där

zickan
0

#4 man reagerar på det också. Men inte lika mycket. För min del så känns det så långt borta för att kännas verkligt. Och att det är så vanligt  utomlands. Men när det sker i sv eller nära så blir man lite mer påmind över hur lätt det är för vissa att mass mörda folk.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jinaum
0

#8 mjo lite det jag syftade på. Men vet många som inte reagerar på det som sker i Afghanistan. Inte för jag kan  skryta om att jag är en av dem. Jag tänker på det ibland men känner mig inte direkt berörd då jag inte känner någon där eller känner någon som farit illa eller liknande.

Men det kan vara bra att påminne sig själv och andra om att det finns mer ondska i världen än vad vi vill kännas vid. Men jo.. folk reagerar nog som sagt för att det är så pass nära nu och inte "långtbortistan".

fanta-stiskt
0

Usch, det är så hemskt, mina tankar går till de drabbade och dess anhöriga.. 

Men det är en grej jag inte förstår, överallt verkar det som om att det endast var en gärningsman, men han är väl intagen i häkte sedan igår?
Vem är då kvar på lägret och dödar fler?
Eller är det så att det är dom skadade som avlider pga skadorna nu, eller hur är det? :/

Exxozzie
0

#10 Ja, antagligen pga skador. Det är endast en gärningsman. De verkar ganska säkra på vem det är och så.

Jag kan inte förstå en sak… Visst att han är högerextremist men varför ger man då sig på politiker? Jag vet inte vilken regering som sitter i Norge nu men borde det inte vara mer "naturligt" att ge sig på vänsterextremister eller utländska? SSU är ganska harmlösa enligt mig.

(Jag vet att detta kan komma att låta jättefel, men jag kan inte använda bättre ord. Jag menar inget illa mot någon)

Itchy
0

#10 många ska även ha försökt simma från ön & drunknat på vägen :(

You can't spell Bitchy without Itchy

Calypso & Nike
0

Hoppas att det inte är något sånt i september när min mamma ska till Oslo. det är hemskt det som har hänt.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Itchy
0

ush…såg just en video som gav mej riktiga rysningar…ngn på andra sidan vattnet mot Utøya hade filmat, och det enda man hörde var smatter efter smatter Rynkar på näsan

Exxozzie
0

Gud vad hemskt. =(

DieselB
0

Finns även en teori om att de var två gärningsmän som sköt ute på ön.. Vittnen har signalerat två olika män och detta är något dom utreder nu, men inget är säkert.

Som någon annan skrev så är det ändå rätt otroligt om en person kan döda 80+ människor på någon timme..

[Narcissa]
0

blev skiträdd när jag hörde vad som hänt för min pappa bor där :/

mikeiko
0

#10 Det var döda utspridda över hela ön samt i vattnet då de försökt  fly från ön. Gärningsmannen gick omkring utklädd till polis och utgav sig först för att ha information om bombdådet i Oslo, för att sedan låtsas vara "räddningen", när folk kom närmre sköt han, även de som försökte simma.

Anledningen att siffran steg så drastiskt var att det tog tid för norska polisen att söka igenom ön och vattnet och samla alla kroppar…

Denna kommentar har tagits bort.
Exxozzie
0

#18 Så klart att det är därför siffran stiger. Gud vad trög jag känner mig. =/

Itchy
0

#19 normalt sett har jag humor…men jag anser INTE att det är ok att skämta om det här Skrikandes

Mitchika
0

Jag fick nästan hjärtinfarkt när siffran steg bara högre och högre… Så avskyvärt att jag saknar ord!

#19 Några av dom fick mig att skratta lite… känner mig som en hemsk person, men kommer ihåg vad min pappa brukar säga. Ibland behöver man skämta om hemskheter för att kunna hantera dom..

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Banankaka320
0

#19 Det där var bara drygt, precis som allt annat på flashback :P

Miss Lalona
0

Verkligen hemskt, stackars norrmän, stackars ungdomar och deras familjer och vänner. Fy fan att vårat samhälle kan göra någon så sjuk. Vi lever i en värld av ondska där man måste försöka finna ljusglimtar.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Jespersen
0

Så sorgligt att jag inte finner ord :(  Lider med dom inblandade och anhöriga.

Att någon kan avrätta folk på det här viset är bara helt ofattbart.

mikeiko
0

#19 Tar bort ditt inlägg då det är totalt smaklöst och vi kan mycket väl ha folk på forumet som känner offer.

Itchy
0

#26 tack…

kan dra paralell över hur det känns med folk som skämtar om en stor tragedi, tsunamin 2005 förlorade jag min farbror & hans sambo, deras 12 åriga dotter blev föräldralös, när jag kom tillbaka till skolan efter lovet skämtade alla om hur man skulle göra vågen så fort ngn sa tsunami…det gjorde lagomt ont kan jag säga

[Ai-chan]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

haha, ni säger det. =)