Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 553 ggr
Whiskery
0

Råttor som INTE gillar hängmattor?

Hej, jag köpte för en dag eller två sedan en hängmatta till mina råttor. Men dom verkar inte fatta att det är en hängmatta. De mesta dom gör med den är att se den som ett hinder. Jag har försök att lyfta upp dom men dom hoppar nästan direkt av, jag har försökt lägga lite godis där så dom själva ska hoppa upp där. men dom sträcker sig så långt som möjligt och tar godiset och senare springer i väg i ett hörn och börjar äta.

Kan det vara så att dom inte förstår, att de inte fattar att det är en hängmatta? Jag köpte ett hus som man kunde häng upp i taket, jag la godis där och då hoppade Whiskey in och åt den och senare hoppade han ut. Mina råttor verkar inte föredra sina hus eller hängmattor. Utan ett hörn på den översta vånnigen. Det verkar som dom är deprimerade, men när jag öppnar luckan så kommer dom direkt, dom är sociala och dom brukar krypa upp i mitt knä när jag sitter på stolar och dom vill gärna också kissa en små droppe på mig då och då. Även om detta är jobbigt så har jag hört att det är ett tecken på att dom tycker om mig, kan säkerligen också vara en myt men dom verkar helt mysiga när man har dom ute, men i buren är dom helt deppiga och som sagt föredrar sitt hörn. Jag har en fågel bur som är stor nog för två till tre råttor, engligt hon jag köpte den hos. Jag har själv lagt in två vånningar. Med flera hus, stora och små. Som sagt nu ett hängande hus och en hängmatta. Men fortfarande går dom alltid till sitt hörn. Är detta friskt, varför gör dom som här? Dom verkar inte alls röra sig i buren utan när dom vill ut, på natten hör man hur dom springer men inget på dagen. Jag har matskålen på den nedersta vånningen så dom springer någon gång per dag i allafall, det samma gäller vattnet. Några tips och info, tack på för hand!