Introduktion gone so/so?
Ok. Jag ska ta detta kortfattat.
Jag introducerade för 3 dagar sedan mina 3 pojkar i samma stora bur. Två av dom är bröder och den tredje en som jag räddade från en djuraffär. Anledningen till denna tråd är just den tredje.
Artemis (Råttpojke 3) är 2 månader (Sa dom iaf) gammal och bodde när jag köpte honom själv i affären. När jag kom hem fick han bo själv i en liten bur i karantän för att se till att han mådde bra, och förutom att han var lite orolig vad gällde hantering och hade lite problem att vänja sig vid maten dom första dagarna, så var allting bra med honom.
Så, när jag fick min kompis gammla stora bur, tänkte jag att det var ett bra tillfälle att introducera dom. Ny strö i botten, skrubbade hyllplan, boet tvättat med ettikssprit för att få ut råttdoften etc. Med andra ord allt såpass nytt man kan få begagnade saker och revir fritt.
Sätter Artemis högst upp, bröderna längst ner, och extra mumsig mat på mittenplan för att försöka minska på eventuella oroligheter. Jag och min vän, som känner bröderna lite bättre än mig då hon hade dom innan, satt och vakade i 1½ timma för att se till att allting gick bra. Och det gjorde det. Lite rest ragg på Othello, men inga hotfulla ljud, inga bråk. Dom nosade, och sen var det nästan inget annat.
Den natten dock så gömde sig Artemis i ett av rören på botten och vägrade komma ut förrens Bröderna gått och lagt sig i huset. Sen stannade han där inne mer eller mindre hela tiden. Jag testade nu att separera på Totoro och dom andra två, då Tot verkar vara den Arti är mest orolig inför, och Arti lugnade ner sig lite iaf.
Men nu när Tot är tillbaka i buren så fortsätter Artemis att pipa och, ibland, väsa, men det är allt han gör. Fortfarande inga bråk, bara… ljud.
Så, vad jag undrar igentligen är om det finns något sätt att få det hela att gå lättare för dom. Eller ska jag bara fortsätta att vänta och låta dom reda ut det hela?
Har gjorts. Jag erkänner att jag snabbade på det hela lite, men jag körde med att byta tygtrasor mellan burarna och så innan. Så dom är redan introducerade nu, dom bara… gnabbas. Och inte som Totoro och Othello (Totto och Otto, bröderna xD) som sätter upp rangen, utan Artemis… tjuter bara o__o

Sära på dem och låt dem träffas på en neutral plats och lära känna varandra först ett par gånger tills du ser att de är lugna med varandra. Man kan i regel inte snabba på hur som helst, har du en råtta som inte klarar pressen kan det lika gärna sluta med blodbad. Det är bättre att ta det långsamt tills du vet säkert hur dina råttor fungerar vid introduceringar.
Pipningar och väsningar är inte okej, råttorna har inte accepterat varandra. Han tjuter för att han är livrädd och inte vet hur han ska hantera de andra råttorna.
Jag själv har tex varit bortskämd med flocksmarta råttor i ett par år, de har accepterat både äldre och yngre utan minsta pip eller gnabb, bara att slänga in i buren och det är ok. Har sett andra göra samma sak och det har inte slutat vackert. Allt beror på råttorna och varje situation måste hanteras utifrån dem.
Qui dormit, non peccat
Vad som… inte stör mig, men gör mig fundersam, är det faktum att bröderna är typ 6-7 månader eller så, medans Artemis är bara runt 2-3 nu, men endå så verkar det som om Artemis är den som vinner på dominansbiten när dom faktiskt försöker konfrontera varandra.
Just nu har dom en _sån där_ stund igen. Artemis ligger och sover på högsta hyllplanet, och Tot bara sitter en liten bit bort och ser ut att fundera på vad han ska göra. Inget bråk, inget gnabb, dom bryr sig inte ens om varandra.
Det kommer sluta med att jag får gråa hår X__x

Artemis har suttit själv skrev du, vet du hur länge? Det kan vara så illa att han har tappat sitt råttspråk och inte kan kommunicera särskilt bra längre. Är han dessutom rädd för andra råttor så är aggresivt/dominant beteende det han kommer att visa.
Hur reagerar de när du har dem ute tillsammans på ett revirfritt ställe?
Qui dormit, non peccat