Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3682 ggr
Lollo86
0

Behöver åsikt om min sjukling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en hona här hemma (Burzum) som blir 2 år i oktober och för en vecka sedan såg jag att hon hade en sprucken böld precis vid underlivet. det var ett ganska stort sår och luktade riktigt illa.

Jag ringde veterinären direkt och åkte dit dagen efter (anledningen att jag inte åkte akut dit var för att hon betedde sig precis som vanligt och verkade inte ha allt för stora problem med det).

Så dagen efter åkte jag dit och veterinären försökte skölja ur såret så bra som möjligt och trycka ut all var som låg där inne. det var dock svårt at få ut allt då det låg så pass långt in. Vetten trodde att det var en sprucken juver men var inte jättesäker på saken. hon tog ett prov på det också men blev inte klokare av det.

Jag fick Metacam som jag skulle ge 1 ml om dagen i 10 dagar och sedan fick jag Bactim som jag skulle ge 0.3 ml 2 ggr om dagen i 10 dagar.

Idag är sista dagen jag ger henne detta och jag måste säga att såret ser inte bra ut alls =( lägger ut en bild här så folk kan se (varning för känligare tittare)

För ett par dagar sedan så kände jag en liten knöl under armen på henne också =(

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med detta.. jag ska ringa vetten igen och boka en ny tid så hon får kolla igenom henne igen.

Burzum är som vanligt så det är så svårt att veta om hon har ont eller inte. men borde hon lida så mycket om hon äter som vanligt och vill ut och springa? hon sitter själv i en liten bur nu under den här tiden med medicinering. vill inte att dom andra ska springa och nosa henne i såret.

Det skulle kännas jättejobbigt att avliva henne om hon inte mår speciellt dåligt av detta.

Annars i sitt beteende har hon alltid varit lite bitchig av sig. vill gärna ge en smånyp och vissa gånger har hon huggit ganska hårt på fingrarna. gillar absolut inte att bli upptagen eller klappad på. dock har hon Alltid varit så så det är inget som har kommit nu när hon blivit sjuk. Det är ju bara med människor också hon varit så. det funkar helt okej med hennes tjejkompisar (även fast hon ibland har visat yngstingarna att hon bestämmer över dem)

hoppas att jag kan få någon åsikt om detta. Jag blir verkligen tacksam då.

[postmortum91]
0

Jag är inte kunnig om detta men min spontana reaktion är väl att så länge hon inte verkar lida av det så är det väl lugnt. Såret var inte fint så du får nog fullt upp med att hålla det rent isåfall.

mikeiko
0

Om såret luktar så är det infekterat och hon lider av det, jag förstår att det känns jobbigt, men med tanke på att hon ändå är 2 år så är det nog dags att låta henne vandra vidare till de sälla markerna…

gulzebra
0

Nu har inte jag så bra koll på antibiotika så ta det här med en nypa salt - men är det inte baytril som funkar bäst vid just infektioner, eller minns jag helt fel nu? Metacam är väl mest smärtstillande tex? Jag har aldrig behövt använda antibiotika själv så det är inget jag har fått intryckt i skallen riktigt.

Hur som helst så finns det ju olika sorters antibiotika som biter olika bra på olika åkommor. Om inte nån av de du fått är de som tar bäst på infektioner så kan det ju vara värt ett försök att kolla upp vilken antibiotika som funkar bäst och testa det istället.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

klick
0

Håller med mikeiko

Lollo86
0

#1 Jag känner också så.. vore hemskt om hon inte mår dåligt alls och jag tar bort henne. =(

#2 Hon luktar lite illa nu men inte alls som innan jag åkte till vetten. så det blir väl att försöka spola rent när jag ska dit nästa gång. jag har kokat lite koksalt nu så jag ska försöka tvätta bort det mesta som ser dåligt ut på utsidan.

#3 jag vet inte vilken antibiotika som funkar bäst men detta ska väl vara ett av det bättre vad jag har förstått.

det jobbiga när jag medicinerar henne är att hon försöker spotta ut massa av vätskan så det är grymt svårt att se hur mycket hon faktikst har fått i sig. brukar hälla i lite extra i sprutan just därför.

hus-musen
0

Om det var min råtta så hade jag tagit bort henne. Detta pga ålder, det är en gammal dam du har där, sen för att hon kommer aldrig att bli frisk.

En råtta visar inte att den lider då det är ett svaghetstecken, så när hon väl visar att det gör ont så har hon plågats länge. Men tänk dig själv hur du skulle må med ett hål i magen.

Qui dormit, non peccat

gulzebra
0

#5: Ok. Nåja, det kan ju vara värt att testa nån annan iaf, exempelvis Baytril. Ibland biter det helt enkelt bättre med något annat.

Har du testat ha antibiotikan i något gott, typ någon puré eller så? Om det funkar så lär ju det vara bättre än att chansa och hoppas att dosen blir rätt liksom, sålänge det inte är någon mat som hindrar upptaget vill säga.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Lollo86
0

#7 Jag ska fråga vetten om det när jag ska dit om jag kan testa någon annan form av antibiotika.

Nej jag har inte testat det då jag har fått för mig att dom inte äter upp allt då. gjorde så en gång tidigare och då åt dom bara litegrann. men ska absolut testa det senare idag.

Guldheden
0

#6 Missförstår jag dig nu eller menar du att avliva henne för att hon e gammal, endast, även om hon skulle vara frisk?

hus-musen
0

#9 Ja du missförstår mig grovt!

Jag hade avlivat råttan om den är gammal och sjuk och lider. Gamla råttor läker inte alls lika bra som unga så chansen att den blir helt återställd innan den faktiskt dör av ålder är inte så stor. En ung råtta kan bekämpa infektioner osv på ett helt annat sätt.
Jag avlivar inga råttor bara för att de råkar vara gamla, är de friska och krya så får de stanna hos mig tills de är hundra år de villGlad

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

Tyvärr är även min reaktion att jag nog skulle avlivat råttan. Det ser smärtsamt ut. Och som en som ändå blivit opererad för gallsten så kan jag bara tänka mig smärtan även om den aldrig kan bli likadan.

Men det är du som ägare som bedömmer. Det syns nog inte på råttan utan det är något du får känna efter hurvida det är. Som sagt, råttor visar inte smärtan på samma sätt förens det är försent.

zickan
0

Ser nästan ut som en sprucken abcess som blivit infekterad. Kanske är det samma under armen, eller en påbörjad tumör.
Försöka rengöra såret. Men får du inge bukt på det inom några dagar. Så kanske hon bör låtas somna in.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lollo86
0

Zickan, ja jag ska till veterinären på måndag så hoppas att hon kan se då om det är en abcess eller något annat. börjar förbereda mig lite smått för det värsta =(

Guldheden
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

vad bra!
tyckte veeeeerkligen att det lät lite konstigt =)