Svansföring och kroppsspråk
Jag letade runt utan att hitta något specifikt gällande svansföringen, mer än viftande vid irritation.
Mina råttor fick precis några hasselnötter utlagda i ett litet område på golvet. Jag la märke till att de höll svansarna spända och mer böjda uppåt än vanligt när de letade efter fler godsaker. Är denna svansföring ett speciellt tecken på att de söker efter något, eller kan det betyda något annat (som stress över att hitta nötter före resten av flocken eller liknande)?
Ni får gärna berätta om olika typer av kroppsspråkstecken hos era råttor, antar att det kan variera en del. :)
Jag har för mig att jag läst att om svansarna är uppåt så är dem irriterade/arga, det är allafall inte glädje vet jag xD
Mina kan göra så när dem möter en ny på min säng, så reser dem svansen och efter en stund sniffar varandra. Men dem reser också svansen om dem löper om någon kommer nära, typ "Välkommen att sniffa här!" xD
Men lägger en tass
Jag tror att de håller svansarna högt för att de är uppmärksamma och undersöker.
Jag har märkt att de ofta böjer svansarna utefter ojämnt underlag…dvs, är det ett gupp eller så, så blir svansen gärna formad därefter :)
#1 Jag tror faktiskt inte att de är arga när de letar nötter. ;) Det är väl svansviftning som gäller vid ilska?
#2 Som min egen teori då. :) Har du lagt märke till att de håller svansen på det sättet vid några speciella tillfällen?
#3 Det har jag inte alls tänkt på, roligt! :) Ska hålla ögonen öppna efter guppiga svansar.
Jag har en tjej här hemma som har en jätterolig svans. Jag har inte riktigt sett någon annan råtta som har gjort på det viset.
Hennes svans rör sig väldigt mycket, den är väldigt livlig. Inte på ett hotfullt vis utan jag har tolkat det som om man har flaxiga handleder.
Den är nästan alltid s-formad när hon går, och påminner väl nästan lite om en kattsvans i sättet hon för den på…
Hon är rödögd, och jag vet inte om det kan ha något med saken att göra eller om det kan vara något med balansen.
De andras svansar brukar vara mer rakt ut när de promenerar runt.
4# Kan förväxla med det >.<
Mina reser sin svans ofta när ngn går förbi, typ som om dem är inbjudna att sniffa i rumpan eller inte vill att dem ska kliva på den xD
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
vet inte om det är samma med råttor men när en ödla (iaf en skäggagam) har svansev böjd uppåt så är den på upptäcksfärd/upphetsad/glad. Alltså något positivt! 
#5 Så sött! Har du filmat henne något? Vore kul att se. :)
#6 Haha, det låter ungefär som en sådan där lång varningsflagga som sitter på barncyklar.
# Aha, det visste jag inte! Intressant att jämföra olika arters kroppsspråk. :)
Jag kan absolut försöka. Jag har filmat mina andra råttor när de pysslat med saker, men den här lilla tjejen har jag inte haft så länge än.
#9 Ja, gör gärna det! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är ett klipp. Nu klättrar hon ju i ett klätterträd, men jag tycker att hon är väldigt snabb på att linda svansen runt saker när hon rör sig.
Jag har ett minne av att mina förra råttor, som nästan alla var rödögda, gjorde samma sak. Jag tror att det är för att hon är lite osäkrare på vart hon sätter fötterna.
#11 + 12 Vad gulligt! :) Hon är väldigt lik min Ellie, ska kolla hennes svansföring. Brukar hon även vagga med huvudet från sida till sida som för att fokusera på föremål, och när du sträcker fram handen till henne?
Haha, ja det gör hon :)
Hon brukar sitta vid kanten av t ex bordet och vagga fram och tillbaka. Mina småttingar är som kamikazepiloter däremot, och kastar sig ut för det mesta.
Tack och lov har ingen av dem skadad sig än, även om de börjar bli sjukt bra på att hoppa ^^
#14 Haha, visst är det lite kobralikt?
Jag har en likadan - ingen som helst självbevarelsedrift…
#14 & 15, jag hade en rubinögd tjej som kallades mårten, hon pejlade med huvudet fram och tillbaka när hon kikade efter saker, och rörde svansen sådär. Har inte tänkt på det innan men det kanske är vanligare på råttor som ser sämre.. Att de gör så för att ha mer koll?
Mina småtjejer, som är omkring 6 månader snart, brukar ibland sitta tokstilla och vibrera/vifta på svansen (vete inte hur jag ska förklara det på något annat sätt haha). jag vet inte alls vad det betyder men dom är inte aggressiva på nåt sätt. det kanske är att dom har fått span på någonting och är väldigt nyfikna? det ser väldigt roligt ut iallafall
#17 Min ena hona gör så ibland också, inte aggressivitet men det är som att ladda upp, inför att eventuellt kunna fly. Hon gjorde så när hon såg något läskigt och skulle vara beredd på att springa utav bara satan :P. Lite felaktigt kroppsspråk tycker vissa, då de ringlar/skakar på svansen så kan det tyda på aggressivitet. Men som min råtta gör det så är det inte aggressivt, tror inte dina heller är det :P Låter ju precis likadant.
nej e det kan nog stämma att dom är beredda att springa iväg då eller nåt. för blicket sitter oftast fastklistrad på nånting då haha. undra vad som är så läskigt =)
Ja, faktiskt :)
Alla mina småttingar gör så. Jag tror att de är exalterade, för de brukar kuta iväg i en himla fart sedan, gärna springa ett varv runt och sedan vara tillbaka.
Om man petar på dem så ser de rätt lyckliga ut och springer ett varv till ^^