Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1785 ggr
[Sara FE]
0

Veterinärer, mycoplasma och råd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag trist nog fått mina misstankar bekräftade. Mycoplasma. Det här blir ett långt inlägg - först jämförelse av veterinärer och priser, längst ner några frågor om råd.

Fyra omplaceringsråttor flyttade in hos mig i mars, och tre av dem var sjuka. En visit på Mälarhöjdens Veterinärpraktik resulterade i diagnosen övre luftvägsinfektion, en Baytrilkur för alla fyra (även den friska), och rådet att söka mig till Djurkliniken Roslagstull ifall det återkom eller blev värre. Veterinären var mycket trevlig, lugn och fick bra kontakt med råttorna, även om hon inte hade speciellt mycket råttvana.

Priset på Mälarhöjden, för undersökning av fyra råttor samt Baytril och sprutor: 750:-

Det fungerade hyfsat bra, allihop verkade friska efter de två veckorna. Lite senare började dock förkylningar avlösa varandra, och så smått började nysningar och diverse trista ljud uppkomma. I onsdags åkte jag till Roslagstull, och fick träffa Barbara Köchli som tycktes vara väl insatt i just mycoplasma hos råttor. Hon kom dessutom bra överens med råttorna, och undersökte dem väldigt grundligt. Vägning, stetoskoplyssnande, petande och tryckande, granskning av päls och hud på en som blivit kalare på ryggen, och så iakttog hon dem medan de fick gå omkring på bordet, klättra på oss och så vidare.

Hon sa att det är väldigt svårt att bevisa just mycoplasma, men att det säkerligen är det som drabbat tre av flickorna eftersom det är återkommande. Tråkiga besked, fast råtta nummer fyra är åtminstone frisk. Denna gången fick bara de sjuka medicin, eftersom hon tyckte att det var onödigt att medicinera en frisk råtta. Baytril mixtur 1 dos/dag, Vibranord 2 doser/dag.

Djurkliniken kändes väldigt bra, och de jag träffade ur personalen var väldigt trevliga. Enda nackdelen är omgivningen, ifall man som jag måste ta sig dit med tunnelbanan. Långt att gå från stationen, och detta längs en väldigt trafikerad väg.

Kostnad för undersökning av alla fyra samt mediciner och sprutor: 870:-

Jag trodde att det skulle kosta minst dubbelt så mycket hos Roslagstull, blev positivt överraskad. Jag försökte faktiskt få tag på Ahlbergs Veterinärpraktik först (efter alla goda vitsord från forumet), men efter en hel förmiddag av försök att nå dem på telefon gav jag upp och kontaktade Roslagstull. Fick en tid redan dagen efter.

(Igår fick jag dessutom släpa mig själv till doktorn pga 3-4 veckors förkylning med en tilltagande hosta - det blev olika mediciner 3 ggr/dag även för mig, haha.)

Jag vill gärna få lite råd och tips från er andra.

1. Bör jag låta råttorna springa fritt nu när de är sjuka, eller tycker ni att de ska hållas instängda (FT)? De brukar bli ganska kalla om tassarna på golvet, eftersom de inte håller sig till sitt rum där det finns mattor. Dessutom är jag ju själv sjuk och vill inte smitta dem. De klättrar gärna upp i famnen, och Cola är hyperaktiv (rusar runt konstant) samt har tvångstankar om att öppna folks munnar med sina oerhört starka armar, och köra in nosen så långt det går i öronen. Smittspridning deluxe, med andra ord.

2. Jag vill gärna ha tips om godsaker att ge som belöning efter de hemska sprutorna, som verkar ta bort smaken. Har provat lite olika saker, men vill ha fler att välja bland så att det blir mer lockande.

3. Cola är nästan omöjlig att ge medicinen. Hon kryper ihop till ett klot, ormar sig, piper och börjar sedan skrika. Det låter alltså inte som de vanliga protestskriken (när jag tar bort henne från något roligt och förbjudet), utan som skrin av dödsångest. Det är fruktansvärt, och antagligen väldigt traumatiskt för henne. Speciellt eftersom det sker 3 gånger om dagen i 14 dagar.

Finns det något jag kan göra för att det ska bli lättare? Har någon annan varit med om dessa ångestfyllda skrik under medicinering?

[Sara FE]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Cola tittar anklagande på mig varje gång jag går förbi buren utan att öppna fängelsedörren.

Banankaka320
0

Du kanske kan låta dem springa i sängen om dem inte hoppar ner, jag har min FT på en låg bänk så när jag öppnar luckan så går dem bara runt på buren eller sin "balkong".

Det med godsaker beror på vad dina råttor gillar, vad jag vet för oss människor så brukar mjölk få bort äckliga smaker. Testa ha medicinen i lite yoggi, fast det är ju litet problem om dem inte är vana vid mjölkprodukter. Mossa in det i mjukost/leverpastej/gröt. Banan om dem gillar det också.

Det där med cola, skriker hon när hon ser medicinen eller när är det hon skriker? För om hon skriker när hon ser medicinen kan du "öva" att hålla fast henne i en halv sekund (utan medicin) och sen släppa lös henne i sängen eller något som beröm för hon var tyst och duktig. Sen när det är medicindax så kanske hon lärt sig att det inte är så superfarligt.

alexfifan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Brukar blanda min medicin i majspuré och ge på sked. Har funkat utmärkt även om vissa råttor har krävt lite övertalning till att slicka upp allt. ^^

Ser ingen anledning till att hålla de instängda om de är pigga och vill ut. Soffan eller sängen kanske dock är bra att hålla sig till iom att det ofta är kallare nere på golvet och ibland även lite dragit… och du behöver ju inte andas på dom ;)

you can't face the problem, if the problem is your face……

[Sara FE]
0

#2 En (eller möjligtvis två) av dem håller sig till sängen på grund av klumpighet, de andra rör sig överallt. Speciellt Cola, jag har till och med sett henne klättra upp för en slät, lodrät järnstång upp till hatthängaren… Spindelfötter. Hon hoppar lätt ner en halvmeter utan att bry sig, även om det finns säkrare vägar. Ingen självbevarelsedrift för fem öre.

Jag har fått instruktioner om att inte blanda ut medicinen, men jag ska prova de där smaskigheterna efteråt.

Hon börjar trilskas och pipa när jag börjar hålla fast henne, och skriker när sprutan kommer nära ansiktet. Hon gillar definitivt inte att bli fasthållen (eller att sitta still överhuvudtaget), men medicinen verkar vara spiken i kistan, så att säga. Oh, det där lät jättebra, det ska jag genast börja öva på! :)

Tack för alla tips!

alexfifan
0

Varför inte blanda ut den? Min veterinär rekommenderade det.

[Sara FE]
0

#3 Jag skulle inte blanda ut medicinen, utan ge den rent. Förra gången försökte jag visserligen med Proviva och sånt, men de vägrade…

Det går inte riktigt att hålla dem till sängen (se ovan), men jag ska försöka fundera ut något. Tack! :)

[Sara FE]
0

#5 Jag fick ett informationsblad som jag skulle följa, och där stod det att man kunde riskera osäker dosering eller att djuret inte får i sig allt. Fast har man något jättegott borde det ju fungera, det stod ingenting om att medicinen blev mindre verksam.

alexfifan
0

Har du någon matta du kan lägga i något rum kanske som täcker mycket av golvet så blir det inte lika kyligt ;D

[Sara FE]
0

# Råttrummet är nästan helt täckt med mattor, fast de håller sig inte till dem. ;) Jag ska försöka fixa grind eller dörr så att de måste stanna, det löser nog en del problem.

mikeiko
0

Det gåt jättebra att blanda baytril med några droppar blåbärssoppa, det är lite meckigt, men så otroligt mycket enklare när det kommer till ormande råttisar! Barnmaten potatis&majs funkar också väldigt bra.

Man ska inte blanda med mjölkprodukter, men annars så handlar det bara om att vetten tror att man blandar i mat och på så vis inte har koll på att alla får i sig rätt dos. men det är ju bara att blanda på en sked eller så, och ge en i taget o.O

Tänk också på att just övre luftvägsinfektion är ett riktigt jävelskap och jättesvårt att bli av med. Ofta ger det verkan under själva kuren, men kommer tillbaka sen…

[Sara FE]
0

#10 Tack för tipsen, och vad bra att du påpekade det där om mjölkprodukter! Det visste jag inte. Visserligen får de nästan aldrig sådant, men nu hade jag funderat på att blanda med goda kosaker.

Mm, jag vet. :/ Veterinären varnade också för att det högst troligt skulle komma tillbaka flera gånger, och kanske även bli såpass värre för någon att man var tvungen att låta henne somna in. Usch.

Nu håller jag på att flytta dem till hallen, får se ifall det kan underlätta tillfrisknandet. Tror att det är lite bättre luftcirkulation där, samt att det inte finns något fönster, kylskåp eller liknande i närheten, som det kan krypa in kalluft ifrån.

Banankaka320
0

#10 varför ska man inte blanda i mjölkprodukter? :o

[Sara FE]
0

#12 Gjorde en snabbgoogling, och tydligen kan mjölkprodukter minska absorptionen av medicinen.

Banankaka320
0

#13 okej det är inte bra, men då vet jag det nu :)