Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 5092 ggr
Zakaraa
0

Tips på Plast hus?

Jag har haft hus i trä och kartong (skokartong) och båda blir jätteäckliga så råttorna kissar/slaskar ner taket och det är omöjligt att få bort det. Nu vill jag på att byta till ett Plast hus men vet inte vilka varianter som är bra.

Har ni några förslag på bra plasthus? Gärna bilder, och om ni kommer ihåg vad den låg på för ca pris.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

HextremO
0

Jag brukar köra med mjölk kartonger. bara att slänga när dom blir äckliga, det är ju förbrukningsvara..  ;D

Zakaraa
0

#1 som sagt är det Plasthus jag vill ha tips på

Nicciz
0

Ååh det finns massa bra plasthus juuu !!! Men jag har dåligt med bilder :(

Men jag har pusselhus, sputniks, cirkus, igloos, och två sorter jag inte vet vad de heter.. Ska googla och se vad jag hittar. Min zoobutik har tagit hem alltihop åt mig så de är inte svåra att få tag på.

tildabelle
0

Jag har inga hus alls till råttorna, bara hängmattor osv.

/Alexandra

Itchy
1

jag kan ta kort på de plasthus jag använder imorrn när jag har hela bataljonen hemma :)

de är jättebra och kostar 40:- st har jag för mej, och finns i grönt,blått och rött :)

You can't spell Bitchy without Itchy

Nicciz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snodde två bilder, det här är ett "pusselhus" från imazo. Jag kör det stora som är till kanin

Nicciz
0

Det här är en cocoon från Gibbon, oxå kaninstorlek. Lite stort för två i mindre bur dock. Men jag och råttorna gillar att man även kan sitta/ligga på taket

Nicciz
0

Åh en underbar bildlänk på Sputnics.. det är savic som gör dessa. Finns i två storlekar. Den större rekommenderas.

Länk

Nicciz
0

Detta är savics circusmodell. Underbar!!! Finns i gult och rött som jag vet om, och så kan man då dela av och variera färgerna även om det går emot mitt estetöga XD

Zakaraa
0

#3, #6, #7, #8, #9 Vilka häftiga hus :P Vet du vad ca priset ligger på?

#4 Alla mina råttor tycker inte om hängmattor och föredrar istället husen jag hade men som sagt blev de äckliga när de var kartong och trä därför vill jag ha plasthus till dessa råttor

#5 Super ^^

Zakaraa
0

Kanske ska specificera mig lite mer.
Jag är mest ute efter ett mycket enkelt hus, räcker med en rektangulär "låda" ungefär dom Pussel (#6) om inte ännu enklare :)
Någon som vet något om ett sådant plasthus?

Men fortsätt gärna skicka in bilder på era plasthus oavsett vilken form de har ;) Välkomnar allt som är gjort av plast Oskyldig

[lucke]
0

http://www.fop.it/site.asp?*p=100&fArticolo=40182061&fClasse=012%2C013

Jag har typ ett sånt här plasthus (ingick då jag köpte buren)- det är stort- råttorna kan vara uppepå, och det är enkelt att hålla rentGlad

Nicciz
0

#10 Kommer tyvärr inte ihåg vad de ligger på exakt, såg ett circus idag för 50:- så däromkring. Sputniksen ligger supervarierande. Allt mellan 90-160. Men Råttorna verkligen älskar dem. Har man inte gallertak o hänga dem i kan de även stå på botten.

Har man en sputnik och ett pussel av mindre storlek (tror de kostar 80 ca) klarar man sig långt!!!

[FrejaGna]
0

Jag har en sån här för mina :)

http://zoodom.kiev.ua/www/files/Savic_0157-0000%20RODY%20IGLO.jpg

Sen har jag en sån där Sputnik Nicciz tipsade om, dom verkar vara väldigt populära, bland råttorna alltså :P

Sen har jag också en sån här upphängd, (finns nämligen en variant man kan hänga utanför buren om man har en lucka eller så, och en man kan hänga innanförburen) den är ju rätt stor om man bara har ett par råttor, men gillar att allt kiss o skit åker ut :P Fast mina använder den här bara som matförråd för större matbitar typ kycklingben XD

http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/4502

Zakaraa
0

#12 väldigt snyggt ^^ Ska kolla om min butik kanske kan ta men något sådant

#13 okey ^^ Sökte på sputnik hus på google men fick bara upp riktiga sputnikar så jag får höra med min butik om dom har något sådant :P

#14 riktigt sött hus! :P (länk 1) den där i länk 2 har jag hört att man ska akta sig för då en rått unge brutit benet i den eller något sådant då det är mycket hål i den?

Nicciz
0

#14 Länk 1 det var en sån jag menade med Iglo!! Dem är också super iaf tills mina damer känner sig "lata" och inte orkar ta vanliga ingången och gör extra dörrar genom att gnaga upp "fönsterhålen" :D

[FrejaGna]
0

#15 Ja, om man har den på marken och utan det gula skyddet kan det hända. Men om du inte har den gula delen och hänger upp den i buren som man kan göra, alltså inte har hålen mot bottnen så funkar det, eller ha den på botten med den gula delen då. :)

Zakaraa
0

#16 hehe smarta flickor det där ;P

#17 Jaha, oket :)

ScarletMajesty
0

Jag kör på tomma 1 liters glasspaket, bara klippa en dörr och kanske något fönster. Skitbra :D

Zakaraa
0

#19 nackdelen med det är att vi aldrig äter sådan glass :P Endast GBs glass i kartongförp. ;P

tildabelle
0

#8 sån måste jag skaffa!! =)

/Alexandra

Itchy
1

hittade en bild på de hus jag använder :)

*hoppas att det är ok att jag lägger in bilden kakan*

hus-musen
0

har samma hus som #22 fast röd, kostar 65 kr har jag för mig. Sen har jag även 2 igloos, för typ 50 kr styck tror jag.

Qui dormit, non peccat

Itchy
0

#23 jag har alla tre färgerna :P

och de är verkligen suveräna ^^

Zakaraa
0

Hittade ett hur på affären idag men tyvärr var det 1 nackdel.. Det fanns 3 dörrar/hål jag vill endast ha 1, högst 2. Letandet fortsätter..

[veralera]
0

Cocconen den större kostar 129:- i min djuraffär^^

Verra
0

#7  har jag några av, brukar sätta dem upp och ned i taket också vilket e mycket populärt hos dem med spring i benen ;)

Jag brukar nita fast vaxduk eller liknande på mina trähus tak, de funkar också. Men efter ett par veckor blir det ändå dax att slänga då dom pinkar på väggar och allt möjligt. Ska då tillägga att jag inte köpt trähusen utan fått dem. Skulle nog inte lägga ut 100:- för ett hus som håller i ett par veckor. Då är ju plast mkt bättre!

Som sagt, har bra erfarenheter av #7

Ricko
0

Har ett sådant som #9, samma färg också. Gick på 65:- på djurmagazinet i Umeå. Det som är bra att det rymms många och finns 3 in/utgångar och därmed behövs ingen trängas om nån snabbt ska ut (om t.ex matte kommer med 1 god bit c(:)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

thildatessie
0

måste bara fråga.. tuggar dem inte på plasthusen?

#22 är det bara tidningspapper i buren?

#14 kan de äta kycklingben?

:) har inga råttor men vill skaffa så jag letar fakta :)

Zakaraa
0

#29 Vissa råttor äter på plast, det gjorde mina förra men det är ju olika för de olika individerna ^^,

Jag har tidningspapper i min bur då den är stor och det skulle kosta otroligt mycket att ha spån eller annat underlag i. Jag lägger ut hela tidningar som Bottenskydd och lägger sedan river ovan på det :)
Och vad jag kan se så är det tidningspapper som #22 har ^^ :P

thildatessie
0

okej :) äter dem inte tidningarna? trycksvärta eller vad det heter är giftigt tror jag, men vet inte om dem äter det. det är giftigt för andra djur iaf

[FrejaGna]
0

#29 Ja, eller om dom äter själva benen vet jag inte, men vissa vill ju komma åt märgen inuti benen och med deras starka tänder klara dom ju det, ger ju dom något att göra också :P Men jag ger mina hela kycklingben med kött kvar runt, ja :)

Zakaraa
0

#31 Äter gör det väll inte utan de har väll Smakat men de bäddar med det och tycker det är väldigt kul. Men det beror ju också på individen. Vissa råttor (eller andra djur) gillar ju att tugga på papper, tyger, plaster osv. medan andra inte gillar det.
Om du inte vill att de ska ha trycksvärta så kan du ju använda oblekt hushålls papper eller liknande ^^

thildatessie
0

#32 okej undrade för ex hundar får ju inte äta det,  det kan ju vara farligt..

#33 okej jo det funkar ju det med :)

Zakaraa
0

#34 Hundar får inte äta ben från djur som börjar på F (fågel, fisk osv.) då benen är väldigt vassa och kan skära sönder tarmarna.

Det blir väldigt mjukt och mycket skönt att bädda med :)

Zakaraa
0

#14 Vet du vad huset i din första länk heter?
Har börjat gilla det huset mer och mer och skulle gärna vilja kolla om min affär har den eller skulle kuna ta hem den åt mig men då behöver jag namnet :P

Allamej
0

Tidningsvärta slutade vara giftigt för en väldans massa år sedan. Att det skulle vara giftigt idag är en myt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

thildatessie
0

#37 jaså? jag trodde att det var det, massa folk här på iFokus har sagt det, men det kanske var fel då..  :O

Zakaraa
0

#37 Tänk där lärde jag mig något nytt ^^ Får säga det till mor min ;) Vilken tur att du tittade förbi och berättade

Allamej
0

På allvar :)

I dagens samhälle, där dom varnar för allt från komjölk, fett, chips ect. Tror ni verkligen att dom skulle tillåta att man riskerar att bli förgiftad av sin morgontidning? :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Zakaraa
0

#40 När du stället det så :P Men har man någon i sin närhet som säger att något är farligt eller så så tror man ju dom :) (eller ja Oftast x'P)
Fast i detta fall hade jag bara missuppfattat mamma när hon sa att trycksvärta inte vad bra, det var nämligen så att hon fick allergisk reaktion av det och inget annat ^^'

[FrejaGna]
0

#36 Savic Igloo tror jag den heter :P

Zakaraa
0

#42 Savic Rody Igloo hittade på google nu ^^ Tackar :)

Fillifionkan
0

Vet någon vart man kan köpa en savid roody igloo? Jag Vill ha en blå men om man beställer på internet får man inte Välja färg. Djuraffärerna i Uppsala har inga :/

hus-musen
0

#44 Har funnits på alla djuraffärer jag varit in i faktiskt.. Annars är det bara att be djuraffären ta hem, men inte alltid man får välja färg då heller. Kryllar av dem i sthlm, har både gröna, röda och blå.

Qui dormit, non peccat

Banankaka320
0

Har ett likadant som #6 har på bilden :) 
Den luktar inget, och ingen har tuggat på den. Dock så tuggar mina råttor aldrig på nåt nästan förutom grener :)