Parasiter - Naturligt
Tycker att alla borde läsa och fundera över denna!
Den här artikeln utgår ju ifrån nötkreatur och svin etc. så en del saker kan man skumma igenom och en del saker går att överätta direkt till råtthållning, medan andra inte går att översätta. Det är främst sidan 1-8 som behöver läsas. När jag läste denna för ett par månader sen fick jag mig en tankeställare om djurhållningen och medicineringen.
Det som står i filen kan egentligen även på många sätt översättas till problematiken med virus och bakterier.
Nu säger jag inte att man ska sluta medicinera, man ska inte riskera livet på sina djur. Men att om man har mycket sjuka djur och ofta behöver man fundera över andra långsiktliga lösningar. Samt över om man tycks få mer problem när man köper in djur från de större uppfödarna som har många djur som lever tätt. De större uppfödarna behöver också ha det här i åtanke, man kan anpassa miljön även för större djurgrupper bara man är medveten om detta.
En grej att göra är t.ex. att sanera burar för bebisar och försöka utsätta sina djur för så små mängder parasiter/bakterier/virus som möjligt när de är nyinkomna eller unga så att de sakta bygger upp ett försvar.
Att man ofta medicinerar riskerar att leda till starkare parasiter/bakterier och samtidigt svagare djur. Immunsvaga djur bär på fler bakterier/virus/parasiter än immunstarka och smittar lättare andra djur, varvid man kan få en epidemi. Försök att minimera mängden avföring och kiss i djurens miljö och ge djuren stora burar och sätt dem inte i för stora grupper på begränsad yta.
Vi kan inte trolla bort parasiter/virus/bakterier. Vi måste lära oss att hålla dem i schack! Det finns inte ett enda fullkomligt parasit-/bakteriefritt djur, även vi människor är fulla av dem. Men oftast mår vi bra ändå. Däremot HAR vi blivit känsligare för parasitangrepp än vi var förr i tiden eftersom vi nu istället har lite överdrivet god hygien, dvs. vi bygger inte upp något försvar. Det handlar om balans.
Sen är det också sämre att flera djur av samma art lever tätt. Som det står i artikeln är det meningen att de ska leva i samklang med varandra i naturen. Om en kanin äter upp en parasit som går på råtta men inte på kanin dör den i magen på kaninen och är därmed eliminerad. Detta är ett effektivt sätt att hålla parasiterna i schack. Nu kan ju inte vi stoppa in kaniner i våra råttburar. Men det går säkert att hitta på andra fantasifulla lösningar också.
Naturen är oerhört komplex och vi måste ha kunskap om den och ha i bakhuvudet att vi förändrar djurens naturliga miljö när vi domesticerar dem och stoppar in i burar.
Älskar mina stora små vänner..