Ny råtta till äldre råtta?
Hej,
jag är relativt ny råttägare och jag har en råtthane på ca 4-5 mån och ska köpa en ny unge till sällskap (hane såklart). Jag vet att man måste städa hela buren riktigt ordentligt och så innan. Och första gången de träffas att det måste vara på s k neutral mark. Men är det något mer man måste tänka på? Och räcker det med en matskål och en vattenflaska till båda eller måste de ha varsin?
Jag är oerhört tacksam för alla svar!
MVH Muzzy

Förrutom att städa så kan du göra lite ny inredning så det blir som en ny miljö även i buren.
vad jag vet så behöver du bara en vattenflaska & matskål.
Man kan väl också bada råttorna innan de möts, så de luktar lite samma som varandra.. :)
Tack så mkt! Det ska jag göra.
Har din äldre råtta varit ensam hela tiden eler har han haft annat råttsällskap?? För om han har haft annat råttsällskap så borde det gå ganska bra om du gör som du hade tänkt, städa buren, låt dom träffas på neutral mark, tex bord eller annat. Två vattenflaskor kanske inte behövs men kanske att du ska köpa en matskål till. Har hört att det ibland kanske kan bli bråk om maten, men har du två matskålar så behöver dom ju inte äta ihop om dom inte vill.
Däremot om din hanne varit ensamråtta hela tiden så kanske han har svårt att läsa råttspråk och beteende.Bara en tanke, jag vet inte.Men det borde gå bra. Lite tjafs blir det säkert i början när din äldre råtta ska visa vem som bestämmer men om du skaffar en bebis(minst5 veckor) så tar det nog inte lång stund innan rangordningen är uppgjord.
Vi satte ganska nyss ihop våra äldre hannar(8 mån) med två små (5 veckor) och det gick fint, som sagt lite bråk först innan de äldre hade gjort klart för de yngre att det var dom som bestämde
men sen har det gått jättebra!De 4 första dagarna fick de små sitta i en bur alldeles intill de äldre så dom kunde bekanta sig med varandra genm gallret.De äldre var supernyfikna på de yngre och tyckte det var jättekul med mer sällskap.
Lycka till!!
Det kan ju hända att de inte går ihop, därför bör du ha en extrabur redo. Då kommer du behöva fler matskålar och vattenskålar/flaskor.
Det är bra att vara förberedd på det värsta så slipper man obehagliga överraskningar. :)

Sätt inte dem bredvid varandra i burar. Då blir dem mer revirtänkande.
#3 Ja, han har varit ensam hittills. Tack för tipsen!
#4 Ja, jag har en extrabur hemma utifall. Men om det blir alltför mkt problem kan jag lämna tillbaka honom. Det är ok för hon jag köper den av. Jag får se hur det går. Tack för dina tips!
#5 OK, ska jag inte göra.