Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 713 ggr
Aztrya
0

Hur vet man?

Jag tror detta är rätt kategori att lägga det, heh.

Iaf. Jag fick idag hem 3 stycken dubbel rex flickor (2 dumbo, en typ toppörad) på dryga 5 veckor, och jag är lite orolig över möjlig graviditet då dom inte blivit separerade från hanarna.

Så, jag undrar mest om det finns några tecken jag ska kolla efter så att det inte blir total shock om det föds bebisar plötsligt.

Tack på förhand.

//Aztrya

Banankaka320
0

Vikt uppgång. Dem ska ju växa, men om en får större mage än dem andra så kan den vara gravid. Men den kan också vara bara lite tjockare :)

Aztrya
0

Dem är redan lite runda. De e därför jag är orolig, heh

Jag hoppas att det är för att dom fått massa mat, men… ja ^^;

hhejlollo
0

Du kommer märka om hon är dräktig. De syns oftast för magen putar ut åt båda sidorna och hon blir förmodligen smällfet (beroende på hur många ungar de är) för de blev mina!:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Aztrya
0

även om dom är väldigt små? Är det farligt för dom om dom skulle vara dräktiga såhär tidigt?

Banankaka320
0

Jag märkte att råttornas tuttar syns lite mer i pälsen för dem typ sticker ut lite xD

hus-musen
0

Råttor blir könsmogna vid 4½-5 veckor, så det är inte särskilt troligt att de skulle vara dräktiga.

Det är inte farligt för råttorna att vara dräktiga, men man ska dock absolut inte avla på honor så tidigt utan helst först vid 7månader då kroppen och psyket har hunnit utvecklats mera. Om det blir ungar så tar det ganska hårt på mammans kropp, och hon behöver massor med nyttig mat för att ta igen det hon förlorat, ibland kan de stanna till i växten och förbli små. Det kan även hända att mamman inte kan mata ungarna så att de dör eller så absorberar hon dem innan de föds. I extrema fall så kan honan dö som vid alla andra födslar oavsett ålder. Många kan hända alltså, och svårt att säga vad. Men som sagt, det är inte särskilt troligt att de är dräktiga.

Om någon av dem är dräktiga så kan det synas på en snabb viktökning, dvs större viktökning än syskonen samt en rund mage. Men det behöver inte bli så eftersom dina råttor själva är små bäbisar fortfarande. De är dräktiga i 21-23 dagar så om det inte har hänt något alls inom 3 veckor så är de inte dräktiga.

Qui dormit, non peccat

Aztrya
0

#6 tack, känner mig lite lugnare nu och ska hålla koll på dom noga.

Jag har lixom planer på att kanske avla en av flickorna med min dumbo hane, men det är inte än på att rätt bra tag xD

Tack för hjälpen!

Och tack för alla andra snabba svar med! Bra att det finns så hjälpsamma människor :)