vets som söver med gas
Vilka veterinärer känner du till som söver med gas? Bra/dåliga erfarenheter?
Har en dam här hemma som behöver opereras. Hon blir 2 år den 20 juli men är jätteglad och pigg för övrigt, men känns säkrare om de söver med gas. Har pratat med exotiska avdelningen på blå stjärnan, det som känns tråkigt är att priset är så högt.. Skulle vilja ha lite tankar och funderingar från er andra som har opererat era råttor, bra som dåliga erfarenheter.
Nu är det främst tumör-operationer jag tänker på, men självklart är andra operationer utav intresse.
Sövdes din råtta/råttor med spruta eller gas? Om du provat båda, vilket känns bäst? Hur stor är chansen att de inte vaknar ur narkosen?
/nervös tjej :/
Jag har blivit sövd med ngn gas när jag var mindre, och sist var det med någon väska. Så jag kan säga med egna erfarenheter (xD) att det var faktiskt mycket lättare att vakna upp när jag somnade med gas än vätskan, med vätskan vaknade jag och somnade om och var sömnig jättelänge.
Det är ganska logiskt att man blir piggare med gas efteråt eftersom det går snabbare att andas ut det än att blodet & levern ska ta bort all sövningsmedel.
Jag har varit med vet. när dem opererat och dem har jättestor koll på djuret så det inte vaknar, dem petar dem brevid ögat och se vad den gör för reaktion. Öppnar munnen och ser om det är något motstånd osv, så det är ingen alls stor risk att råttan vaknar om dem håller koll :)
Min kille kastrerades på alingsåsdjurklinik, och där söver dom med gas.
Jag rekomenderar dom starkt. Riktigt bra ställe!
#1 Haha ja jag har också blivit sövd intravenöst och ja man var ju helt död efteråt. Dessutom fick jag mer morfin än vad jag egentligen skulle haft så de höll kvar mig ett dygn extra bara för att hålla koll, så jag vet inte om det var vätskan eller morfinet som gjorde att jag blev sån ^^ Men man kan ju förstå så som du skriver att det är ju rätt så logiskt att gas borde vara bättre.
#2 Vad bra, det är alltid bra att veta :) Jag lyckades leta upp att Djurdoktorn i Linköping skulle vara bra också, så jag ringde faktiskt dit nu och fick en tid på måndag. *wish me luck :)
Jag hade en råtta som blev tvungen att sövas för någon vecka sedan. Det enda jag har erfarenhet av är just spruta, och då på en tös som närmar sig 2.
Jag hade tur, och allt gick vägen. Hon vaknade upp igen, men var väl groggy resten av dagen.
Jag har ingen aning om hur stor risken är för att de inte vaknar upp igen. När jag tittade på Lithium så såg det busenkelt ut och hon andades precis som hon skulle, men jag har ju hört att riskerna ska vara stora…
Hoppas operationen med din tös går bra :)
#4 Vad skönt att det gick bra :) Ja jag har också hört att riskerna ska vara större och hon är lite större i sig själv så då känner jag att jag vill ta det säkrare före det osäkrare, eller hur man nu ska uttrycka sig :P. Tack så jättemycket, jag hoppas också att det ska gå bra :)
När jag opererad men Pikku för något år sedan sövde dom nog inte med gas tror jag. Hon var helt borta resten av dagen och det var inte fören dagen efter som hon började bli Pikku igen.
När jag kastrerade Kairo för en vecka sen så frågade jag innan om dom sövde med gas, och det kunde dom göra sa dom. Han var mycket piggare när jag hämtade upp honom. Tyvärr fick vi åka tillbaka med han innan vi ens hade hunnit hem för att han började blöda väldigt mycket från såret. Så dom sövde honom igen och sydde om. På kvällen, när vi entligen hade fått hem honom igen, så var han lika pigg som alltid, trots att han blivit sövd 2 gånger. Jag föredrar gas alla gånger. 
Tyvärr vet jag inte om vilka veterinärer (förutom Falu Djursjukhus) som söver med gas, men det är väl bara att ringa och kolla. :p
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Blå Stjärna söver, som du säker vet, med gas. Har opererat en råtta där, gick jätte bra och hämtade henne sent på kvällen så hon var rätt pigg och de hade sett att hon drack och kissade.
Opererade två andra råttor på en annan veterinärstation, både dog tyvärr timmar efter hemkomst. Kanske otur, kanske inte men jag betalar hellre mer och har en levande råtta med mig hem än en död.

Har inte sövt råttor med gas, men chinchillor, också på blå stjärnan i Göteborg. Alltid funkat jättebra. Men visst är det dyrt!
Vet folk som sövt smådjur med spruta och de har inte klarat sig.
#7 vilken veterinär var det?
#6 Okej, vad skönt att det gick så bra även fast han var sövd två gånger! Jag ska åka till Djurdoktorn i Linköping imorgon, och de ska söva med gas. De gör inget annat sa veterinären Sven när jag pratade med honom. Kändes riktigt bra när jag pratade med honom. "Det var flera år sedan man sövde med spruta på så små djur. Vi söver endast med gasen…(kommer inte ihåg namnet) och det märks skillnad genom att det är betydligt fler som överlever operationer."
Så han ska operera henne imorgon. Hon fyller 2 år på onsdag så jag hoppas jag får baka en liten tårta till henne då :)
#7 Ja jag pratade med dom, men jag tycker att priset de tar är lite högt. Men de är duktiga där och kan råttor, så det är ju säkerligen värt det. Nu är min hona 2 år så någon större utredning känns lite onödigt. Jag vill bara hon ska ha det bra den tiden hon har kvar.
#8 Ja det är jättedyrt. Det kostar dubbelt så mycket hos dem än vad det gör hos djurdoktorn i linköping, dit jag ska. Och då är det samma operation, och de söver båda med gas. Skillnaden antar jag ligger väl i att djurdoktorn kanske inte tar reda på om det är en elakartad tumör eller god. Men som sagt, min hona är två år, får hon fler så får hon leva med dem till den gränsen precis innan hon börjar lida av dem.
Nu har Undine fått sin operation. Allt gick jättebra och hon var pigg när hon vaknade. Dessvärre så tyckte hon att en del stygn satt dumt och drog loss dem, men jag lät henne vara kvar hos veterinären en stund extra och sprang och köpte strumpor. När vi kom tillbaka för att hämta henne så hjälpte Sven (veterinären) att limma ihop de stygn som gått upp. Sedan klippte vi sönder lite strumpor som hon har som ett linne på sig nu ^^
Hon åt en del gurka på vägen ner redan, 2 min efter att vi satt oss i bilen, sedan har hon fått lite melon och ätit Torrfoder också. Druckit ur vattenflaskan har hon med. Men hon är lite trött, vill helst ligga ner. Jag vet inte om det är pga tuben hon har på sig nu, men jag kan tycka att hon är lite svag i bakdelen. Råkar jag putta omkull henne så försöker hon inte ställa sig upp med en gång, uan ligger kvar liksom.. Sen ställer hon sig lite tafatt upp. Vet inte om hon bara är lite trött pga smärtstillande? Hon fick metacan och sen en antibiotikakur intravenöst under tiden hon var sövd, sedan har jag inte fått något utskrivet.
Låter det normalt att hon är lite sån?
Jag är extremt nojig när det kommer till djuren..
Lithium låg också ner om hon välte efter operationen. Hon gjorde så hela dagen, så jag tror inte det ska vara något problem :)