Bygga egen bur av IKEA-möbel?
Om vi säger att man skulle bygga en egen bur av ett köksskåp från IKEA, hur bör då upplägget av hyllor, hängmattor osv. vara? Är det någon som har tagit sig an något liknande?
Tycker jag hittat massa trådar om egna burbyggen, speciellt med olika färdiga stommar som bas. Sök så skall du finna;)
sök runt, det finns defenitivt trådar om det, även på zoonen.se
Det enda ja tänker på då det gäller egenbyggda burar är att trä + kiss = inte så trevligt. HAr för mig nåns bygge på zoonen anvädne sig av aluminium att klä in insidan med. sök ananrs runt på google , bygga egen bur elelr nått.. :) allt finns på google om man bara är envis ;P
Funkar med trä utan aluminium, men du måste lacka, lack aoch lacka ett par gånger till.
Som jag fattat så är stegen rätt enkla. Skruva isär hela altet och lacka med vattentät stark lack, tyck golvlack. Om du bara lackar när den är ihopsatt så kan det komma in kiss m.m. iaf och det börjar lukta. Sen skruvar du ihop allt och tar typ ett fint HÅRT spackel eller tätning och kör längs alla kater och skravar så ytan blir jämn och inget kan komma in i springorna. Sen lackar du ett par gånger till alltihop.
kan det ha vart för att de itne ska gnaga igeno mså lätt också måntro? var så länge sen ja läste det där me aluminiumet, själv skulel jai nte våga mig på en träbur ^^' inte med min gnagergalna tjej, hon skulle vara uten efter baara ett par dar
Läste på rätt mkt nyligen om detta med och bygga eget för att jämföra ekonomiskt, får mina första råttor om nån vecka=)
Och att köra men en aluminiumstomme och svetsa för den händiga är ju absolut säkrast, men har man trä med i bilden även då så kommer man inte ifrån allt lackande och spacklande iaf. Just eftersom de inte får komma in kiss någonstans. Men vet man att man har en gnagarglad råtta så skulle inte jag våga mig på en träbur^^
Ska man ha en stor bur typ voljär så kan de löna sig, eventuellt gå +/- 0, men ska man ha en lite mindre än så lönar de sig inte att bygga själv om man inte har bra lack och material som ligger o skrotar hemma..
Borde kanske åka till pappa o rota igenom deras garage=D
Jag har kollat runt som en galning >_< de flesta egenbyggen jag har hittat har varit i garderobsformat. Var mer nyfiken på hyllplaceringar i en mindre bur (rymmer 4 råttor enligt burräknaren)..
Iom att vi redan har ett ledigt köksskåp här hemma så tror jag att det blir billigare med skåpsdörr, spackel och lack än med en "riktig" råttbur. Förhoppningsvis ser det heller inte helt tokigt ut :P
Bygga en bur av ett köksskåp, låter spännande! Tror faktiskt inte jag hört om någon som gjort det förut, men kan tänka mig att det skulle bli väldigt mysigt om man bara har en 2-3 råttor.
Till att börja med bör du kolla att det har det rätta djupet, den kortaste sidan måste vara minst 30 cm. På Ratpower.se finns en burräknare där du kan räkna ut hur många råttor som skulle få plats i skåpet.
Egentligen är det väl inte så annorlunda att bygga en liten bur mot att bygga en stor, man måste ju lacka, lacka, lacka ändå. Hyllplan finns väl redan i skåpet? Använd dig av dom, borra hål som råttorna kan ta sig emellan hyllplanen genom. Sätt upp krokar som du kan hänga upp hängmattor och stegar i. Använd dig av fantasin!
Om du lägger upp bilder på hur skåpet ser ut kan du säkert få en hel del tips på vad du kan göra. :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?