Djuraffärsråttor?
Det är ju helt klart konstaterat att det inte är att föredra.
Kluven är jag.
En del av mig vill inte stöjda det, den sortens grossistuppfödning där man struntar i gener.
En annan del av mig känner att om dom nu redan blivit uppfödda och hamnat i djuraffären, varför då inte ge det stackars djuren en chans till värdigt liv?
Med arbete och engagemang, kan man då göra en djuraffärsråtta till ett tamt och trevligt djur? Om dom får komma till ett hemma där de får kärlek och god omvårdnad.
Vi är många som är kluvna :) JAG tycker att det handlar mycket om hur djuraffären samt personalen kan om just råttor. Hålls de bra? Hanteras de? Får de äta, dricka och bo som de ska? Finns kunskaper hos personalen? Är djuren vid hälsa? Verkar djuren må bra eller är de stressade/rädda etc? Vad gör de med djur som förblir osålda? Vilka ansvar tar butiken vid försäljning? Friskvårdskoll?
Ju större krav man har, ju större chans har du att få hem ett bra djur. Djuraffär kan bli chansning, men det är klart det finns underbara djur även där.
Tycker precis som du :) mina kommer från BrommaZOO. Dem vart rädda + nervösa när jag tog hem dom. Men med hårt arbete så har båda mina hanar blivit mkt sociala. Med tid + kunskap + diciplin och mkt kärlek till djurren så går det alltid bra.
Hittills har jag vart nöjd med djurren från Bromma och gör mitt bästa för att få dom ett bra liv:)
Jo visst förtjänar dom ett bra liv även fast dom är zoodjur. Men jag brukar tänka som så att om jag köper dendär råttan så kommer dom ju bara köpa in/föda upp fler råttor. Det är helt enkelt inget jag vill stödja och då får jag lov att stå ut med att det blir några offer på vägen. Och visst kommer ju någon annan köpa råttan istället, men ju fler vi kan övertyga om att inte köpa på djuraffär desto sämre kommer dom att sälja. Förr eller senare kommer dom ju bli tvugna att lägga ner. Och även om det inte blir i morgon eller kanske inte ens i våran livstid måste vi ju börja någonstans för att komma dit.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#3 Fullt medhåll. Tycker dock att det är okej att ta hand om omplaceringsråttor som ursprungligen kommer från zoo, även om det kan kännas kluvet (förra ägaren kanske bara tröttnat/impulsköpt och skaffar ett nytt djur, ännu ett nytt osv).
#3 håller med dig helt.
Jag måste erkänna att jag fullständigt skiter i hur råttorna tas om hand i djuraffären.
Djur, levande varelser, ska inte säljas i affär som strumpor.
… Just därför att det skapar en bild av djuren som går emot allt det jag tror på. Djur ska inte säljas som varor till den som betalar - Djur ska förmedlas människor emellan.
Den syn vi människor har på djur som leder till alla omplaceringar, alla konstiga avlivningar och slit och släng-tänk kommer aldrig att kunna bekämpas om vi fortsätter att se dem som varor som kan säljas i en affär.
Och där faller också argumentet "om dom nu redan blivit uppfödda och hamnat i djuraffären, varför då inte ge det stackars djuren en chans till värdigt liv?"
Jag förstår tanken, absolut! Men köper du en råtta så kommer djuraffären att beställa en ny råtta från grossisten, så även om du räddar DEN råttan så medverkar du indirekt i att en ny stackars råtta hamnar i den hemska sits som du räddade den första från.
Det är lite som om du skulle släppa ut en råtta som fastnat i en råttfälla GENOM att stoppa dit en annan råtta.