Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 502 ggr
Zolah
0

[OT] Hur analyserar ni personer?

Nu menar jag personer på siter osv, vad kollar ni om nån tex skriver en tråd på en comunicy om… hundvalpar. Läser ni endast inlägget?eller kollar ni efter mer?

Jag brukar kolla på inlägget själv först och sedan gå på deras profiler, för jag har börjat att programmera in att alltid göra så för att undvika troll ( personer som ljuger om sin identitet på nätet  ) och om det är nån som säljer något så frågar jag runt om denne bland folk , speciellt om personen inte har nån profil eller profil bild. För om en person inte orkar göra en presentation hur seriös är den då när den skriver?

har blivit lurad en gång på vad jag tycker är en dyr affär av en helt oseriös person ( syntet dreads :c ) och efter det har jag varit extra försiktig med sådant spec då det är med handel.

Så hur gör ni? och har ni råkat ut för en dråplig internet användare?

Lamina
0

Svår fråga… Kan inte minnas att jag någonsin köpt något av någon som jag inte sett blivit rekommenderad av andra som handlat innan. Möjligen om det handlar om småsummor, typ >200kr. Oftast när jag köper något över nätet brukar det (numer iaf) vara från folk här på iFokus. Folk som jag har sett på sajten länge, känner att jag vet på ett ungefär vilka dom är, och har sett att andra har blivit nöjda med det dom har köpt och/eller vet att andra användare (som jag litar på) känner och litar på dom. Sen är det ju profiler också, en profil säger mycket om en person. Och sist men inte minst, hur dom är att prata med. Jag litar inte på människor med korthuggna svar som mest bara verkar vilja få köpet överstökat så dom kan fortsätta med sitt…

Detsamma gäller faktiskt om jag ska sälja nånting. Jag gick på en smärtsam nit i våras när jag skulle sälja min dvärghamsterbebisar (tjuvparning). Jag hittade 2 toppenköpare som verkade vara dom perfekta hemmen. Den ena tjejen var lätta att prata med och berättade gärna mer än vad man frågat efter. Den andra var korthuggen, svarde bara exakt på vad jag frågat efter och verkade mest vilja få köpet överstökat. Men hon verkade veta en del om hur man sköter en dvärghamstrar och vad hennes ansvar som djurägare är, så jag antog att hon bara inte var så mycket för att prata med folk. Big mistake! När jag hörde av mig till henne några månader senare för att fråga hur det gått med bebbarna så fick jag veta att ena flickan dött bara en vecka efter hemkomst. Hon hade bara "tynat bort"! När jag frågade vad hon menade med det fick jag till svar att hon verkade ha fått problem med ögat, magrade ur, och dog några dagar senare. Detta trots att hon hade intygat att hon skulle ta hamstrarna till vet om det behövdes (om så bara för att avliva) och höra av sig till mig om det blev något problem! Skrikandes Det var en smärtsam läxa. Gråter

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zolah
0

Usha >_<

Det är ju alltid roligt att få höra, har inte fått problem med levande ting ( än iafl ). Måste svida extra mycket om man har hanterat dom sedan pinkisar :c

Men det där med profil känns mycket viktigt ja, och hur villig personen är på att dela med sig av sig själv. ibland känns det som man gör dem en otjänst om man ska köpa/sälja saker. ( undviker sådana rätt snabbt )

Jag har också fått smaka på personer som är sääljare som seda blir otäckt otrevliga

Lilith
0

När jag kollar på säljare, så är det mycket språket jag tittar på. Verkar de trevliga, har de gjort tidigare affärer?
Jag brukar även kunna kolla lite vad de har skrivit i tidigare trådar för att kunna bilda mig en uppfattning om dem som personer.

Jag vill känna att det är lätt att prata med dem, känns det svårt så brukar jag inte genomföra köpet (lite beroende på vad det är och vad det kostar) även om kanske själva affären verkar vettig och som den ska.
Det är för att jag vill att det ska kännas enkelt att kunna ta kontakt igen ifall det skulle vara något problem.

zickan
0

Jag kan få lite nojiga sidor ibland. Där jag behöver ta reda på så mycket jag kan.  Läsa trådar och gå på vad folk har för åsikter, hur folk handlar i situationer och diskussioner. Vad som står på deras profil, hemsida.
Och mycket vad man står för, ärlighet etc.

När jag säljer råttbebisar och annat, men känner mig osäker och vill veta mer. Då kan jag fråga runt till andra om de har åsikt att dela med om personen.
Men hjälper inte det så kan jag googla, fb. Jag har tom gått så långt att jag beställt kreditupplysning vid ratsia.
Allt som skrivs på internet brukar oftast gå att leta fram om man har tur och skicklighet. Ev hjälp av en data"hacker"

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.