Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1587 ggr
Magda
0

Moffe söker fru

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tänkte skriva ett litet inlägg och se om det finns någon lämplig tjej tillgänglig åt våran grabb, de planer vi hade gick tyvärr inte att genomföra så vi kikar runt lite.

Moffe fyller 2år senast i augusti (vet inte exakt födelsedatum juli/augusti 2009) och är en cool trevlig kille som tar emot nya flockmedlemmar med öppna tassar, när burkompisar har varit sjuka och förkylda rätt mkt så har inte Moffe snorat ens.

han är i lysande kondition för sin ålder!

tyvärr så är han köpt på djuraffär, inlämnad av en privatperson men jag har inte kunnat få fram mer info om den kullen.

men jag tycker personligen att han är så pass bra att han är värd att ta en kull på trots detta, med rätt tjej.

Vad vi söker är en tjej med känd släkt som består av friska djur, hon måste ha ett bra temperament och vara social och flocksmart..

päls,öron &färg spelar ingen roll, det är hälsa och temperament jag värderar högst Kyss

men Moffe är en bläsad silver black eubk

finns hon inte så finns hon inte och då blir det inga små Moffar Obestämd

Allamej
0

Önskar jag bodde närmare…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Magda
0

#1 ja du bodde ju verkligen långt bort Obestämd

Magda
0

Mofflingen

Magda
0

puss på matte

Banankaka320
0

Du vet ju inget om hans släkt? Tänk om han har manx i sitt släkte, eller massa andra sjukdomar som just han slapp.

hus-musen
1

Manx är ju inte direkt vanligt så det är inget man behöver oroa sig för direkt. Visst kan han vara bärare men det behöver isåfall inte visa sig förrän många generationer senare. Så bara för att man har koll på släkten så behöver det inte alls visa sig på en gång. 

Är han dessutom kärnfrisk och har ett gott temperament så tillför han ju något till aveln.

Qui dormit, non peccat

Zolah
0

tycker också att hon verkar seriös om man läser igenom text och presentation, jag skulle reagerat om det var liselott 10 som ville ha en flicka till sin ' oh så snälla ' råtta som hon köpte i fredags.

wintermynta
0

Var finns Moffe?

[Alenzi]
0

#8 Jag tror Moffe finns i Simrishamn, Skåne :)

Råttis
0

Jag vill absolut inte starta något bråk eller så och jag hoppas att vi alla kan diskutera på vuxen-nivå. Men jag tycker faktiskt att många av er kör med mycket dubbelmoral när det gäller avel. Jag har sett trådar där många skriker i högan skyn om någon vill avla på sin råtta som man inte vet bakgrunden om, och nu helt plötsligt verkar ni tycka att det är ok. Jag förstår verkligen inte hur ni kan tycka att ena gången så är det absolut inte ok, sen nästa gång så verkar det vara ok? Om man nu inte vet bakgrunden på sin råtta så bör man ju inte avla, man vet ju inte vad h*n bär på, bara för att just den råttan inte har något fel så vet man ju inte vad den kan ge till sin nästa generation. Vet man inget vare sig om kullsyskon eller föräldrar så bör man väl inte avla på sin råtta? Det är i alla fall så jag har fått lära mig.

Är det verkligen ok att tycka att det är ok att avla på en råtta med okänd bakgrund bara för att man känner uppfödaren?

Allamej
0

Råttis, om du läser inlägg 6 i denna tråd så inser du att han faktiskt skulle kunna tillföra något till råttstammen.

Det är som redan sagt stor skillnad på en 2 årig kärnfrisk hane och en 6 månaders hane som inte ens visat vad han går för i puberteten.

För att få större genpool så använder man råttor som Moffe med glädje eftersom det ger mer än man riskerar. Och givetvis använder man en hona med känd stam.

Om nu Moffe skulle ge bebisar som var agressiva och sjukliga så avslutar man ju linjen, så även om hans barnbarn skulle vara sådana.

Jag tror inte att Magda lånar ut Moffe till någon som inte vet vad h*n gör.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

alexfifan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller med #10, jag fick en del kastat i ansiktet när jag sökte pojk till Ananda som jag ändå vet hyfsat mycket om. Dock gillar jag den här reaktionen mycket bättre och tycker det är rätt att försöka ta vara på friska djur i bra kondition/hull när de är gamla - tillför ju förmodligen som sagt en del till råttaveln och vad jag har uppfattat behövs nytt blod i linjena…

Aja, nu till saken, jag tänkte egentligen bara säga att det hade varit underbart med små Moffar. Hoppas verkligen du hittar en hona, annars har jag kanske en till förfogande i höst/tidig vinter om han fortfarande har orken kvar tihi

you can't face the problem, if the problem is your face……

Magda
0

#5   ingen härinne känner mig direkt.. på sin höjd känner några igen mitt namn ifrån andra sammanhang. men jag kan säga att jag är beredd att ta fullt ansvar för Moffes barn, om de flyttar och alla blir galna mördar råttor som hugger alla vid 1 års ålder,  ja då får hela kullen flytta till mig om ägarna inte vill ha dem (t.ex) nu tror jag ju verkligen inte att det blir så, för då skulle jag inte överväga det.

men skillnaden tror jag är att jättemånga sätter ut förfrågningar på avelspartner åt sin halvårs gamla hane eller så..

det här handlar iallafall om en hane som snart fyller 2 år och som gått igenom mkt och klarat mkt i sitt liv.

men jag är beredd att ta all kritik som kan tänkas komma, för det kommer säkert, jag lovar..

men jag kan tillägga att jag diskuterat saken med fler än en uppfödare..

och med en bra hona tror jag att det kan bli en superfin kull

-------------

#8 som #9 säger, i simrishamn..

Banankaka320
0

Jag är ändå lite skeptiskt. Håller med #10. Tycker det är bra att man tar in nya råttor, men de oroar mig lite att det inte finns någon som helst stam. Om alla råttungarna skulle bli allvarligt sjuka, blir dem avlivade eller sålda med avelsförbud? Då kanske någon i framtiden "råååkar" bli tjuvparad? Vad händer med dem ungarna sen? Moffes framtida tjejs ägare bör allafall ha koll på sånt och ta ansvar om nåt går fel :) Just att jag nämnde manx var för jag drömde något om att min råtta fick massa fula manxbebisar. Xp

Magda
0

#12 är glad för denna reaktionen men gissar att det kan komma fler reaktioner av annat slag..

men jag håller med dig om att reaktionen ang Ananda var onödigt hård Obestämd

Magda
0

#14 där tycker jag att samma gäller om råttan har full stam… det bör ju vara lika noga med att ta ansvar för barn & barnbarn där??

och om någon hon ägare skulle vara intresserad av parning så kommer jag ge utförlig information om allt som gäller honom..

Zolah
0

10# folk kanske har lugnat ner sig lite och kollar mer? men till saken, kanske ska göras en egen diskussion om detta i en tråd än att diskutera det här?

annars blir det mer bara bråk i nåt som var menat som ett positiv steg att få nytt blod i linjerna.

Man får vara frågsam och kritisk men det gäller också att veta var det är en bra plats att vara det :)

Banankaka320
0

#16 Jaa såklart. Men om man ex har 100% friska råttor 10generationer bakåt så behöver man inte ha lika stor koll på nästa för dem blir förmodligen också lyckade. (överdrivet, men ex om alla råttor var perfekta så behöver man inte ha koll. Men det finns inga perfekta råttor) Åhhh känner mig kluven här oO

Magda
0

kan tillägga för allmän kännedom att när han kom hem från djuraffären var han i dåligt skick med massa löss & inte helt välnärd direkt..

han lät lite vid andningen en kort period men han har aldrig behövt medicineras och han har aldrig låtit igen, inget rossel, inga skumma ljud, inte en nysning sen dess.har även haft med honom för friskkontroll hos veterinär som lyssnat på lungor och gått igenom hans allmäntillstånd. som är mkt bra..

så vet alla det och kan själva bestämma om de tycker att han fortfarande är en ok hane eller ej Glad

och tycker man ej det så behöver man inte låna ut sin hona åt mig ju Flört men som sagt, är beredd att ta mig an hela kullen om det skulle bli ngt fel!

Magda
0

men resten av tråden får gärna handla om Moffes för & nackdelar och ev honors för och nackdelar istället för en allmän diskussion om reaktioner på avels annonser Obestämd

hus-musen
1

#18 Kolla i alla linjer, det finns hur mycket skit som helst i vissa, och ändå avlas dem på. Du kan ha två toppenråttor och få överdominanta puckoråttor som bara barberar och bits, eller tvärtom två bitska föräldrar men ungarna blir underbara och deras avkommor oxå. 
Det är alltså inte så lätt att bara man har koll på stamtavlan och vet vad som finns bakom så kan man avgöra om det blir en bra kull eller inte.

Känner inte magda typ alls, men hon har tänkt igenom saken uppenbarligen och hanen är 2 år och kärnfrisk. Tillsammans med en bra hona med stabil bakgrund så kan kullen mycket väl tillföra nytt stabilt blod till råttvärlden. Och hon stressar inte med en kull utan skriver : "finns hon inte så finns hon inte och då blir det inga små Moffar" vilket jag iaf tolkar som seriöst.

Qui dormit, non peccat

Banankaka320
0

#21 ja det klart :p men jag utgick att det fanns perfekta råttor så skulle man inte behöva ha koll. Man SKA ha koll på sina ungar, men speciellt om föräldrarna är av okänd stam. Men ska inte förstöra tråden mer med sånt här, vill någon nåt mer får ni PMa mig. :)

Råttis
0

Självklart är det skillnad på en sexmånaders hane och en hane på två år. En hane på två år vet man ju hur han är i temperament med mera. Men jag tänkte ju lite mer på kullsyskon och föräldrar. Har kullsyskonen varit lika fina i temperamentet som Moffe, har dom hållit sig lika friska? Sen tänkte jag väl mer på om föräldrar kanske har burit på sjukdomar, störningsbeteende som  har hoppat över en generation så kanske det sätter sig i nästa generation.

Men sen som ni säger så även om Moffes bakgrund är okänd så kanske det rättar till sig med en bra hona som är från en bra stam. Men det är just detta KANSKE som stör mig. Men är du Magda då beredd att ta den risken att ungarna kanske inte blir som du har tänkt dig och är villig att ta tillbaka ungarna eller avslutar avlen om allt blir tokigt så kan jag ju bara säga lycka till och hoppas att du får många fina bäsar Kyss

Mina frågor och tankar är absolut inget personligt mot dig alls Magda, jag bara reagerade på att många här inne har varit ganska hårda med avel med okänd bakgrund (vilket jag har tyckt har varit bra) och nu så är dom det inte. Men lycka till med att finna en bra hona och hoppas du får många underbara bebisar

Råttis
0

Ska inte heller förstöra tråden mer nu. Som sagt vill ni något så skicka gärna pm för en fortsatt diskution Glad

zickan
0

Ja, tänker han hålla sig frisk och fräsch i nån mer månad så har jag en hona med bra stamtavla :-). Hon behöver två månader till att växa på sig. Dvs då är hon 7månader.
Känner en tjej som pendlar till skåne som kan hjälpa till.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Marre89
0

Vill bara slänga in att även om man har två råttor med känd stam som är bra, så kan ungarna bli "dåliga" ändå. Har egen erfarenhet om de.. Min kille är både dominant å så, går inte ihop med andra råttor, men underbar med människor. Alla hans syskon är oxå sådana och vissa har kastrerats men inte blivit bättre oxå. Han kom från två friska föräkdrar med bra stam mm. Sen har jag en kille som kommer från en tjuvparning mellan två väldigt ostabila föräldrar, med lite aggression och stress mm i sig, den killen + alla hans syskon är heelt underbara så de finns inte!! <3

Så man kan aldrig riktigt veta vad man får även med bra föräldrar, men jag tror att Moffes bebisar kan bli bra om man hittar en fin å bra hona till honom :)

Anvariel
0

Rent generellt är jag mycket positiv till att ta in relativt okända råttor i aveln. Ett stort problem när man försöker få fram "perfekta" individer är ju att det blir en sån inavel. Bra med nytt blod! En 2-åring har dessutom hunnit visa vad hen går för. Mycket bra! =) Det uppskattas.

… och nu blev jag suger på att skaffa bebbe. Alltså KÖPA, inte avla själv. Liten bebbe…. bebbibebbis! <3

cosmonita
0

Det som skiljer den här tråden från andra "avelspartner sökes" trådar är ju hanens ålder. Jag skulle mycket väl kunna använda en snart tvåårig hane med okänd bakrund om han har varit bra i hela sitt liv och blivit utsatt för lite prövningar som tex introduktioner med ungar osv.

Ska man använda en okänd råtta så ska det med fördel vara just en äldre hane. Jag skulle kunna använda denna hane till en av mina honor, däremot skulle jag inte vilja använda en hona med okänt ursprung till mina hanar då hon är så pass ung (under 1 år) att jag inte vill ta risken. Förstår ni skillnaden?

Magda
0

senaste introduktionen var när jag släppte in 7 st ligistbebisar i hans bur, såhär funkade det direkt

sen dess har minsta bebisen haft moffes rygg som sovplats.. de sover alltid ihop, men lillen är alldeles för snabb så jag hinner aldrig fota.. allt jag får på kort är råttnosar upptryckta i kameran Oskyldig

Magda
0

#25 spännande :) du får gärna pm:a lite info om henne Skrattande

zickan
0

Just hans ålder och att han ännu är stabil samt fräsch. Som gör han intressant. En vettig hona och bra pålitliga ägare till avkommorna.
Jag har inget emot att avla på icke stamtavla med en partner som har känd bakgrund.
Dock har jag två synsätt på det hela. Dvs om det gäller en persons första kull eller kanske 10-20 de kull.

Vid en persons första kull som slänger ut att de har en hona de vill ta en kull på. Sedan svarar en tjej att hon har en jätte go och fin hane utan stamtavla eller något dålig släktinfo osv eller bara namn på en stamtavla men noll koll på hur släktinfon ser ut med sjudomar, psyke etc.. Då kan jag reagera lite starkare.
Eller låna ut en hane utan stam, i för ung ålder till en helt fel hona.
Men skulle en uppfödare som varit med. Som vet vad det ligger för risker och vet vilket ansvar det är. Då reagerar jag själv inte lika starkt. Just för att en uppfödare är påläst och bör veta vad denne ger sig in på än någon som tror det är bara sätta ihop två djur för att få en lyckad kull.  
Men visst kan man rynka nästan och inte alls tycka vissa uppfödares tänkande vara vettigt ibland. Men så tycker folk om mig också.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Magda
0

måste dela med mig av dagens skörd av Moffebilder!

Moffe med hans lilla skugga *s*

Magda
0

med skuggan igen Tungan ute

Magda
0

hos matte… gissa vems svans som sticker fram Oskyldig

Magda
0

här tittar han på en av busarna som springer runt på golvet..

Magda
0

om någon som läser har en passande tjej så får ni gärna pm:a om varför just hon skulle kunna passa Moffeskrutten Flört

mikeiko
0

Den vita nosen! Så snyggt!

Magda
0

en bra dam är hittad, men det dröjer månader innan hon är redo.. och eftersom grabben fyller 2 år nu så vill jag höra mig för igen om det finns ngn bra dam som är i bra ålder redan nu..

Allamej
0

Magda, det är dags för en road trip tycker jag, häng med Zolah hem :)

Magda
0

#39 tycker du det?? *s*

för mig är det svårt att åka någonstans med bebis & busbarn hemma,

men Moffen kan ev få åka på trip till rätt tjej med någon pålitlig människa Oskyldig men problemet brukar väl vara andra vägen *s* om någon väl åker så långt som till simrishamn så verkar det alltid dröja så länge innan de gör det igen Skrikandes

men faktum är att senaste veckan har herrn verkat lite tröttare, jag undrar om det är åldern som tar ut sin rätt, haN har ju varit som en 1 åring fram tills nu.. så det bästa hade varit en dam som önskar komma hit..

------------------------------------------------------------------------

kan även låna en dam som kan få kullen här om det nu skullw finnas någon med en fin hona som inte kan/vill ha en kull hemma..

,

Magda
0

Kyss

alexfifan
0

Lilla Moffen. Så söt och fin han var =D

you can't face the problem, if the problem is your face……

[Ratass]
0

nosen var ju bara to die for :D

Magda
0

#42 Skrattande jaa han är underbar.. så snäll med.. vill inte att han ska bli gammal Gråter

#43 Skrattande här kommer en nosbild Tungan ute