Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1489 ggr
[FukkingTubbie]
0

PEW & Albino - Samma sak?

Som rubriken säger, vad är skillnaden på PEW (Pink eyed white) och Albino? Finns det någon? Och, hur skiljer man dessa åt i sådana fall?

Fawo
0

Är inte Pew bara ett "råttnamn" ist för albino?

Om man söker på det så står det " The Albino rat (Officially known as the Pinked-Eyed White or PEW)"

// Fawo (;

chade
0

#1 Jo så har jag också tolkat det!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[FukkingTubbie]
0

#1, #2 Jaha! På så vis (:

Lamina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bland dom flesta husdjuren (som jag känner till) brukar man oftast kalla albinos för Pink Eyed White eller Rödögd Vit. Det är ju egentligen bara ett helt vanligt albinoanlag som gör det, precis som i naturen, men det låter väl mycket finare så antar jag. Flört

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Emma--]
0

Men som jag fattat det när det gäller kaniner så är inte albino och vit rödögd samma sak. Men jag kan ju ha missuppfattat det. 

Och samma med hamster, där finns det ju både varianter av albino samt vid rödögd. Och för att veta vad det är så måste man väl kanske ha koll på vilka färger som finns i bakgrunden antar jag.

Lancia
0

Jag har också för mig att det är två olika grejer, genetiken skiljer sig åt. Jag är dock inte säker på detta alls, jag har bara för mig att jag hört/läst det.

OttoIsTheShit
0

#6 jag läste det här..kommer inte ihåg vart bara

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Forgetful
0

Det är två olika, albino har gener för sig för att bli albino. Pew är en helt övertecknad råtta som kan ha någon helt annan färg under teckningen och som har ljust röda ögon :)

//Forgetful

[FukkingTubbie]
0

#8, men hur ser man skillnaden? :s

Forgetful
0

Går nog tyvärr inte, man får kolla på deras föräldrar eller avla för att se hur ungarna blir. albino genen är recessiv och skrivs cc om den är albino. En hel tecknad råtta får man kolla bakåt i släkten för att se om föräldrarna kan bära på albino annars är det troligen en PEW. PEW kan vara en champagne som är helt övertecknad :) Teckningarna har också olika arvsätt men det är inte så många som vet exakt allt för det kommer nya teorier hela tiden och en råtta som är en viss teckning kan ha flera olika sorters uppsättning av generna när det gäller teckning x) låter komlicerat jag vet xD

//Forgetful

zickan
0

I srs standard skrivs dom som samma sak. Men pew är egentligen en pink eyed white och red är en red eyed white dvs albino.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[FukkingTubbie]
0

#10, Hm, jag har en pojke här hemma som jag misstänker vara albino. I hans kull var det 50/50, dvs hälften ''albinos''.
Hans pappa var också ''albino'' och likaså många av syskonen.

På din förklaring låter det som om albino är en väldigt ''stark'' gen och PEW bara kan dyka upp lite här och där? Har jag förstått rätt?
Och är min pojke PEW eller Albino?

zickan
0

De riktiga albino råttorna som främst har röda ögon. Har ofta förknippats som labb råttor och finns knappt som sällskap. Men i utlandet är de uppdelade med PEW och REW. Jag som skrev fel ovan.

zickan
0

Jag vet inte så mycket mer om det. Försökte söka men min dator har lite fnatt just nu.

Forgetful
0

Om det var 50/50 i kullen kan det nog vara albino ja. För pappan bär cc då han är albino (om hans gener är säkra på att vara albino nu då) och mamman bär på albino dvs Cc så ska hälften av råttorna bli albino. Om man är osäker så kan man kolla om föräldrarna skulle kunna få fram champagne färger för då kan det vara en PEW. PEW råttor som är helt övertecknade kan man läsa om i H-locus. Det är sådant som förklarar lite om varför råttorna får mer teckning (vitt) på vissa ställen. Genetik är för roligt xD

//Forgetful

Forgetful
0

Man kan också kolla på syskonen hur mycket vita de är, om de är capped mask eller är silver fawn eller champagne kan man nästan konstatera att det är en PEW men det kan man egentligen inte avgöra utan en DNA analys :)

//Forgetful

[FukkingTubbie]
0

#16, morfarn var black roan och modern black hooded. Moderns syster var även black, eubk.
Alla ungar som inte blev vita med röda ögon blev black eubk, hooded, samt varigated [utöver en tjej som blev black roan :o]

Hm, som du sa är väl DNA analys den ända säkra metoden, men ja, jag väljer att kalla min snubbe för albino kort och gott :P

wintermynta
0

En albino saknar helt och hållet färgpigment . Sen har du en massa andra "vita" m röda ögon tex champagne, ice, cream som ändrar färg allt eftersom dom blir äldre.