Då var det väl även min tur
Nu har Haze fått ett tumör vid kindbenet/ögat, det ger lite tryck på ögat med så att det står ut. Visste att jag förr eller senare skulle få en råtta med tumörer och nu har det hänt.
Knölen är hård och verkar inte göra ont, han ser lite speciell ut ( elefant råttan lol ) .
Men till saken, vad bör jag hålla utkik efter tills jag kan få iväg honom till en ordentlig vetrinär?jag antar som med mycket annat tex att den är ivägen, han magrar, att det är märkbart ändrat beteende att han ska in bums.
men är det nåt mer? vill vara på tårna med detta och eftersom jag vill lära mig så mycket som möjligt om vården kring mina djur så tar jag gärna emot tips och sådant.
Om ni undrar hur gammal han är så är han född 09/08/2009 så han är inte direkt en färsking :)
Tack så mycket ^^
Jag hade hållit utkik, men det beror på hur stor dem är. Fast sen fanns det ju folk som tyckte att jag var oansvarig för jag avvaktade :P
Håll också koll om den förändrar sig, blir större eller mindre. Känn ofta på den om det verkar göra ont.
den är ungefär som en majs i storlek, och jag har tänkt vänta atills jag kan åka till öjebyn med honom. vill inte till tjollertanten i stan xP
Jag vet det, men är det nåt mer jag ska kolla efter? sår fattar jag att jag måste in med honom direkt.
#2 Nja, verkar han inte ha ont så kan du avvakta om det blir mindre eller större. Blir den större måste du också åka in direkt. Men majsstorlek verkar väldigt stor på ett råtthuvud :s Har du ingen bild? Det är ju värre om den är nära halsen eller något öga/öra. Sticker den ut eller är den liksom inne i huden? Hur länge har det varit så? Äter han helt normalt? (Ifall den i vägen i kinden eller nåt sånt)

Hur växer den? Inåt, utåt, sidledes?
Jag hade tagit bort råttan rättså omgående, taskigt ställe att operera och råttan är ju ingen ungdom heller direkt. Du säger ju själv att den redan har börjat trycka på ögat av vad du kan se.
Ibland växer tumörer långsamt, ibland explosionartat. Även om det skulle vara en varböld så sitter den väldigt illa till som det låter.
Qui dormit, non peccat
nu har ja ju ingen erfarenhet av bölder å knölar men hade ja haft en som fått nånstans på huvet elelr vid halsen så hade ja nog tagit bort råttan rätt snabbt ändå då det borde leda till besvär, kanske itne där man ser men, ja du förstår nog..
den är just så mellan öra och käkben, hans öra luktar inte illa och liknande. Han fick den troligtvis inatt eller medan jag var på jobbet, Han passar då på att bli sjuk på fel tillfälle, jag ska till skåne i morgon och min systerson ska ta över min lägenhet tills jag är tillbaka .det är inte en utväxt utan den är innanför huden
Han är precis som normalt, inga förändrade beteenden.
Den växer vid sidan av huvudet, kort tänk att det är en majs som har päls över sig. Det är nog rba att ni delar med er av allt ni vet så jag vet vad jag ska informera min systerson. Han kan iofs låna mitt konto här samt så har han telefon till mina uppfödare om det blir dramatiskt.
Bild kan jag tyvärr inte ge, inget som är värt iafl att dela med. Har bara kornig kamera som skulle få det att se ut som ingenting.
#6 Växte den så snabbt skulle jag inte våga vänta mer…
Dock kan det vara en varböld. Men dem är väl lite mjuka?
Det är väl olika det med? är inge bra på detta >_<
Tur att man kan hitta många människor där nån iafl borde veta :3

Varbölder kan oxå vara stenhårda. Beror helt på hur de sitter och hur "mogna" de är. Tumörer kan även de vara både mjuka och hårda, så det kan vara svårt att avgöra vad som är vad
Det är iaf väldigt svårt att förklara i text tycker jag, lättare när man själv får klämma och känna.
Qui dormit, non peccat
Vi har kommit fram till om det växer mer så ska han in direkt, annars ska han få vänta tills jag kommer tillbaka och då ska vi ta honom till en bättre vet. Den har iafl inte vuxit nåt mer idag
Nu har tumöret vuxit och det har börjat bli sår på den, så han ska få åka med min systerson till Piteå nu för sedan avlivas.
Det är lite jobbigt för det sista som hände var att han stirrade på mig innan jag stängde bildörren, jag vet att jag läser in mycket människokänslor men det kändes som jag hade lämnat han ensam i sticket utan sina kompisar eller mig.
Men det är mycket bättre än att hamna hos kvinnan i centrum av stan…
orkar inte läsa vad andra skrivit. Men hur vet du att det är en tumör?
Jag tycker du beskriver tand infektion/mun infektion/ abcess. Dvs det är ingen tumör. Har själv en sådan på en av mina. Stenhård kula under ögat.
Såret du ser är varet som trycks upp. be dom putta hål och rengöra istället för att avliva han för en onödig sak efter ren gissning!
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Den var i början bara en hård knuta, som sedan vuxit och blivit mjuk.Samt nu fått sår och börjat bli blå, detta skedde visst samma dag jag kom hem innan dess så hade den hållit sin storlek ( dvs ca 12 dagar )
Och detta är inte direkt en ren gissning, Min systerson går smådjursomvårdnads eller hur det kallas? och har kollat på den noga. Och om det hade varit en tand infektion borde den ju varit mer i käken och inte så pass nära öra/öga?
Kan ju kolla med min systerson igen, men vet inte om varbildningar ska byta fasthet eller se ut som ett sår-sår.
du beskriver iaf en abcess.. Tumörer blir inte mjuka eller blå. Men abcesser blir innan de spricker upp.
varför gissa och prata med någon som inte är utbildad veterinär. ta med in och kolla upp det. Kolla upp innan du avliver.
För allt du säger låter som något gett en abcess som nu är på väg att öppna sig själv.
Inte för att vara taskig men du skriver med rätt hårda ord, vilket inte känns så trevligt då man varit ledsen.
Det är ju det att han ska utbilda sig åt det hållet ocg det är hans lärare som ska ta hand om min råtta, men får som sagt ringa honom. Ville inte gå till vetrinären i stan för jag litar inte på henne alls.
Jo jag låter nog det.
Tycker synd om råttan. Hellre gå till en utbildad veterinär man inte litar på. Än att lyssna på någon som inte är utbildad och planerar avliva den ;-).
Sedan lät det som den låg och tryckte på ögat. Vilket lär göra rätt ont. Så den skulle behöva tömmas rätt snarast om det är en abcess. Vilket det låter som. Kanske få antibiotika om det är infekterat, ev metacam för smärtlindring.
Jag vet inte om du missuppfattat, det är inte min systerson som ska ta bort råttan utan vetrinären som är hans lärare ( med andra ord en person som vi vet vem det är och känner )
Men han gick till vetrinären och det var inte en abcess, utan ett tumör och han blev avlivad idag kl 4.