Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 992 ggr
Jinaum
0

Är jag fjantig?

Ja jag undrar det. Jag undrar för jag skall flytta i början av augusti ihop med en vännina. Vi har båda konstaterat att min enorma hornbach voljär kanske är lite… ja… för stor helt enkelt.

Speciellt som min vännina har en hund och ev ska få en till. Jag känner att jag inte har rätt att diskutera om det heller. Dock sätter jag nog stopp där för djur sedan. Blir lite trångt i en trea på 76 kvadrat.

Anledningen till att vi tycker buren är lite stor är att ingen av somvrummen är speciellt stora, de går inte att ställa mina båda burar på hyllor eller i mitt eller hennes rum. Sedan måste hundarna få plats att röra sig på. Mellan hallen, köket och ett sovrum är inte mycket space. De hade åtminstonde behövt hallen och vardagsrummet då vardagsrummet är störst.

Så jag har fått börja dra mig med att jag nog får packa ihop hornbachen, dock är jag inte bered att sälja den, den får bo på vinden tills jag får plats med den helt enkelt.

Jag själv tycker ju hornbachen är bra till mina tre råttor. Men ja, jag inser själv att det ÄR rätt stort till råttorna.

Till ensamråttan så har jag en ur på 77x75x45 vilket enligt burräknaren det kan bo fyra råttor i. Samtdigt blir jag så där. Men.. kan jag verkligen ha en mindre bur till honom? Alltså.. jo.. enligt burräknaren kan jag det. Skulle ju räcka med en bur som det får plats 2 råttor i åt honom eller så. Men det är där det fjompiga börjar med mig. Alltid varit sådan. Om jag skaffar mindre bur, är den tillräcklig då?

Och vad ska jag skaffa till mina andra råttor? Buren jag har till ensam råttan vill jag helt inte använda. Den är ett ABER att inreda då den har en pyte pyte lucka på framsidan och två på sidan. Jobbig tycker ju då jag.

Är så fjompig så helst vill jag inte byta bur alls, men ja.. Det får nog helt enkelt inte plats. Råttornas burar ÄR större än vad de behöver vara, förstår jag med. Dessutom rör sig hundarna mer fritt ute än vad råttorna gör och för att det inte ska hända dem något när vi går ut bör jag ju skaffa andra burar så de kan få plats i mitt rum eller på en hylla eller så. Sparar ju plats med… Men ja.. jag blir skit fjompig, är väldigt fäst i min hornbach ju och jag tycker den har bra psace te mina råttor. Ensamråttans bur tycker jag är lagom till honom fast att 4 råttor kan bo i den. Något som kanske vore mer passande till mina andra råttor EGENTLIGEN.

Men jag blir så där.. Vad ska jag skaffa för bur då? En dröm vore att få köpa en KD Furret. Dock verkar de inte finnas i närheten av mig vilket gör saker lite komplicerade. Men blir så där att jag ivll få någon tummis på det hela.

Vad för mått ca bör jag sikta på för en flock på 3-4 hannar i bur väg?

Och vad kan jag ha för mått till punkråttan?

Guldheden
0

Trångt? Jag hade en hornbach och en annan lika stor bredvid varann och jag bor i en etta på 18 kvadrat, det kallar jag trångt ;)

Jinaum
0

Jo. Dock är det de att rummen är inte större än 9 kvadrat. Kan inte tänka mig det. Där ska ju jag få plats med säng och skrivbord med. En hornbach får bara inte plats på det. Sedan litar vi inte på hundarna nog för att våga ha hornbachen i vardagsrummet utifall att.

[Ratass]
0

skulle inte en sån där royal suit double bli bra då? för du hade 4 råttor va ja förstår å den kan man väl dela av så att man har tex en nere och tre uppe? den verkar på bild rätt smärt och enkel?

gulzebra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Äh! Lär dig möblera effektivt bara så går det plättlätt att få plats med båda burarna på 9 kvm.

Jag växte upp i ett rum på 7 kvm. I det rummet fanns en period en säng, stor bokhylla, skrivbord, sängbord och 2 voljärer (100*70+70*50), en annan period 1 voljär (100*70), 2 parakitburar (95*50) och en kaninbur (120*60)… Och så en jäkla massa småburar, akvarier osv. Tro mig, det går bara man vill ;)

Slänger du upp en smärre planlösning och mått på möblerna så kan säkert både jag och andra komma med tips på möblering så du får in båda burarna :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Jinaum
0

Rummet jag bor i nu är 9 kvadrat. Så där är inget problem. Vet inte exakt hur stora de är. Men de rummet jag ska få tror jag inte är redigt 9 kvadrat.

Men får la kolla på bur efteråt kanske och vänta lite med det och se vart vi hamnar någonstans i plats väg.

Men en sådan där royal double suit ser ju finemang ut.

silverorm
0

Ja du är fjantig!Flört Tycker inte du ska behöva ändra på nåt ang dina burar. Som ovan skriver så går det bara man planerar möblerandet effektivt. Jag o min sambo bor i en liten tvåa på ca 67 kvm. I den bor: 1 stor hund (som har 2 biabäddar!), 4 akvarier (varav ett är på 730 l o ett är på 310 l), 1 terrarium, 2 st stora voljärer (på vardera 2mx90cmx60cm) 2 "vanliga" burar (för parning o bebisar). Sen har vi ändå hörnsoffa, bokhylla osv.. det går bara man vill och möblerar smart! Glad Tror nog "gulzebra" kan ge dig lite idéer!

Jinaum
0

Får la prova. Är väl mest fjantig över att jag vill ge mina djur massa utrymme om de ska sitta i bur. En hund går de ingen nöd på. Men ens råtta ska ju liksom sitta där tills man kommer hem i princip jue… Dock har jag så svårt för att bestämma mig för vad som är lagom och till överdrift. Dock är säkerligen en hornbach till överdrift för 3 råttor… egentligen.

gulzebra
0

Asch, en hornbach tar ju inte så mycket plats. Ska flocken ha en mindre så lär de ändå behöva åtminstone den ytan så det som skiljer bara blir höjden. Har du då tänkte ställa buren på golvet blir det ingen skillnad. Ställer du buren på ett bord så… Ptja, vad ska du med bordet till? En byrå eller så är lite mer förståeligt däremot iom att det ändå är en del förvaringsutrymme i en byrå.

Annars är det ju även lätt hänt att de får en mindre bur men med större yta… Och hur mycket plats har du vunnit då liksom? :P

Royal Suite låter som att det kan vara en bra idé, men den har ju större yta än hornbachen - så den tjänar du plats på om planen från början var att ställa ensamråttans bur på golvet, inte annars :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Jinaum
0

Vi funderade på att ställa ensamråttan på en byrå eller hylla. Därför funderade vi på det samma med de andra.

En double hade ju varit smart så de tog en enda plats istället för två olika. Vill inte ha ensam råttan på golvet. Så jobbigt att fixa med buren och ha sig då tycker jag,

Skall ju dock hitta en double suit för överkommligt pris. Kan ju inte trolla fram pengar med knäna.

gulzebra
0

Du får lära dig att trolla fram de med knäna tycker jag, så kan du köpa en royal suite åt mig också! ;)

Jinaum
0

Jo dock lite svårt när man går på soc bidrag :/ Hellre en bur som tar plats och kunna spara undan lite än att köpa för dyra pengar osså e olyckan framme :/

gulzebra
0

Ah socbidrag, I know the feeling. Inte världens roligaste inkomstkälla precis!

Jinaum
0

Ne de e ju inte det. Så prioriteringen blir annorlunda än den man vill då en annan måste få kläder själv med.

gulzebra
0

Jo precis.
Nå, hojta till om du får för dig att vilja ha möbleringstips med nuvarande istället. Bor själv i en (visserligen stor) etta med 3 råttburar, 2 fågelburar, 2 kaninburar och en marsvinsbur numera… Utan att ha gjort avkall varken på hörnsoffa, dubbelsäng eller nåt annat möblemang och utan att det är trångt. Det går bara man vill ;)