Skadad baktass - tacksam för råd!
Nu är det så att min ene råtthanne lyckats med, den kanske inte allt för ovanliga bedriften, att göra illa sin tass, när han kartade omkring i buren under gårdagen. Jag är inte helt säker på vad för typ av olycka som skett, men jag skulle gissa på att han har klämt sig.
Baktassen har nu blivit ordentligt svullen, och han tycks ha vad som ser ut som ett litet blåmärke med ett rödare streck i mitten av det, längst yttersidan av foten (Se bild.) Han föredrar att inte gå på tassen, men kan röra omkring på den. Dock uppvisar han inte några tecken på smärta när man vidrör den, undersöker eller klämmer lite försiktigt på den. Inte heller känns den kallare än den ”friska” tassen, och han rör sig hyfsat smidigt för att bara använda tre ben.
Det här är en väldigt lugn, konservativ och försiktig karl på 8 månader, som alltid har varit något av en bekväm råtta som inte har mycket till övers för att fara omkring non-stop och bli allt för exalterad över nya föremål och förändringar. Rent beteendemässigt verkar han inte hängigare eller mer tillbakadragen än vanligt, och intresset för att äta är även det oföränderligt.
För några månader sedan besökte jag veterinären med min andra råttkille som då hade klämt tån, varpå jag vill minnas att denne påstod att det inte fanns mycket man kunde göra åt en ond råttfot, mer än att vänta ut det hela. Därav anledningen till att jag inte besökt veterinären.. Ännu.
Just nu har jag byggt upp en liten ”sjukhage” för karln i fråga där han får tillbringa sin tid, med olika krypin i marknivå, där han är oförmögen att utföra någon mer ”avancerad” fysisk aktivitet. Med tanke på att buren innehar rikligt med klättermoment som gör det fysiskt ansträngande att ta sig upp och ner i den, så är det antagligen bäst om han bara får vila ut.
Det jag undrar nu är om det finns något mer jag kan göra för min envetne herre, kanske smörja in foten med någon salva? Låta honom vila i sjukhagen några dagar och se hur det artar sig? Eller bege mig raka vägen mot veterinären ändå?
Jag är tacksam för råd och svar hur som helst.
Om tassen inte är bruten eller så att de inte verkar vara någon spricka så är de nog bara att låta de läka.
Hade en råtta som fick stukad tass när hon trillade från hyllan, hon fick bara lugnande och sen gick de över. Min Jerry hade gjort något för någon vecka sedan och tassen blev dubbelt så stor men efter några dagar så lugnade de ner sig och tassen är som vanligt igen. Jag skulle väntat en dag två och se hur de går. Dem är ju riktigt duktiga på att springa och klättra med en mindre tass. Väldigt inponerande att kolla ( kanske lite elakt sagt) men dem är ju så duktiga på att anpassa sig.
Rekommenderar att sätta han i en mindre låda med mjukt bottenmaterial. typ handduk, fleace, tidningspapper. Låta han vara så stilla det går under 1-2 dagar.
Svullnaden ser inte så stor ut och troligen bara en smäll, stukning eller liknande. Borde gå över rätt fort.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.