Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 587 ggr
Lilith
0

Hur lyfta en burförsvarare?

Min pojkvän har nu blivit biten en gång till av Abra. Den här gången var det ett bett på en gång, istället för att bita hårdare och hårdare som hon gjorde förra gången. Både betten har skett i buren och det har kommit blod. Han rörde henne inte vid något av tillfällena utan hade sin hand framför henne.

Hon fungerar helt okej med de andra råttorna, men verkar vara väldigt låg i rang.
Bråkar inte med småttingarna utan låter sig hanteras i stort hursomhelst.

Abra fungerar rätt bra utanför, kan lyftas utan problem och sitter ofta på ens axel.
Men jag ska väl vara ärlig att jag inte riktigt känner en särskilt stor trygghet med henne. Det känns inte heller särskilt trevligt att hela tiden hålla koll på vart i buren hon befinner sig, bara för att man vill klappa de andra.

Det stora problemet som börjat uppstå nu, är att jag inte vet hur jag ska få ut henne ur buren. Ibland har det fungerat att sträcka fram en arm som hon kliver upp på. Min pojkvän brukade lyfta ut henne också, men jag tror han ledsnade lite efter andra bettet.
Så hur ska jag få ut henne? Det fungerar ju som sagt inte alltid med att låta henne kliva upp på axeln och det är ju trist för henne att bli kvar i buren också.

minky
0

jag har en kille som är sån med. han är dock rödögd så jag tror att det kan bero på att han inte ser när min hand kommer. hanterar han inte mer än vad jag behöver, det vill säga ett par ggr i veckan bara för att se o klämma över han o se att allt är ok.  han är ur mysig när han väl är uppe så då är det inga problem, problemet är bara att ta han i buren.  ibland använder jag mig av en stabilare hanske men oftast inte, funkar oftas att vara snabb o ta tag i han över ryggen, så att han inte kommer åt att bita.

han är dock oftast kvar i buren när de andra går ut, men det beror på att han själv väljer att vara kvar. jag har min bur precis bredvid soffan o den står oftast öppen när vi äär hemma.

men som sagt… hanterar han inte mer än vad jag behöver. har haft vissa funderingar på att ta bort han men det känns oxå fel för han funkar i flocken o jag tror inte att han mår dåligt av att inte bli upplyft o plockad med varje dag heller….

Lilith
0

Jag har funderat lite på det jag med. Min tjej verkar inte riktigt heller må dåligt över att bli ensam kvar i buren ibland.
Hon är den enda som jag någonsin har lämnat i buren, just eftersom hon inte verkar överintresserad av att komma ut alla gånger, och inte heller har betett sig knepigare i buren.
Jag vet t ex hur mina andra småttingar blir om de hamnar i buren för länge :P

Sedan har jag inte haft möjlighet att få upp henne när jag har haft fem andra som har klättrat runt på mig som tokar. Det går ju när jag har någon mer som kan ta de andra eller så, men inte när jag är ensam.

Min bur är inte riktigt så att jag kan låta någon stanna i den, utan jag måste lyfta dem. Det gör så klart det mycket svårare att låta någon kliva in och ut som de vill.

Banankaka320
0

Jag har använt min sjal och handdukar att lyfta upp min lilla tantmonster :) För hon blir mycket bättre utanför buren, då kan jag stoppa upp mina fingrar i hennes mun utan att hon biter mig.

Lilith
0

Tack :)
För det kan ju vara svårt att göra rent i buren alla gånger om hon har bestämt sig för att parkera någonstans :P

Banankaka320
0

#4 Ja, känner igen det xD Men jag brukar vara lite "elak" och knuffa bort henne med en liten spade som jag plockar upp bottenmaterialet med och då går hon surt undan.