Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1315 ggr
Chel-lina
0

Tumör i underlivsregionen

Nu har tumören som sitter i underlivsregionen på Buffy växt sig hyffsat stor. När hon satt i mitt knä som vanligt ikväll så kunde jag plötsligt vädra en hemsk lukt. Jag kollade ner mot knäet och såg avföring överallt, riktigt lös, ganska ljus avföring. Gick genast och släppte in henne i buren och tvättade tunikan.. fick även tvätta henne där nere eftersom det var så himla utkletat. Hon har aldrig skitit på mig förut, förutom när hon var liten så är lite orolig nu.

Min fråga är om tumören kan ha gjort att hon har blivit så himla lös? Hennes underliv har liksom "vridits" åt sidan en aning pågrund utav tumören.

Min älskade buffy har 2 knölar.. troligen elakartade enligt vetrinären så hon kommer att få somna in när tiden är inne.. Vad är det jag bör hålla koll på? När borde jag åka in med henne? Jag vill inte att hon ska lida men jag vill heller inte att hon ska avlivas i onödan när hon kan leva längre :/

Tacksam för svar.

klick
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det kan vara pga knölen som hon har diarre. 
Två av mina honor fick tumörer där nere och jag valde att inte utsätta dom för operation, speciellt inte när det är just där.
En av dom fick diarre pga av den och hon fick sin sista tur till veterinären innan den blev till för mycket besvär. Hon kunde fortfarande klättra men det började bli besvärligt för henne.

Jag hade inte väntat allt för länge, då den kan trycka på något där inne som gör att hon får ont.
Håll koll på hur hon bajsar.
Har du nån bild på exakt vart den sitter?

Chel-lina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej, har tyvärr ingen bild men det skulle jag nog kunna fixa. Lägger upp en imorgon :)

klick
0

Sitter den typ på sidan, som på bilden jag la upp?

Chel-lina
0

den sitter på bilden åt höger, lite mer i mitten och lite högre upp.

mikeiko
0

Min Snöret hade precis samma typ av tumör, henne bajs ändrades inte, men jag lät det tyvärr gå lite för lång tid innan avlivning då jag trodde att hon mådde bättre än hon gjorde då hon knastrade mycket, samt ville så gärna att hon skulle få dö hemma i lugn och ro.

Det är tungt, men jag skulle inte ge mycket mer tid alls i ditt läge. Av erfarenhet kommer det bara bli värre, tumören kan börja växa riktigt fort helt plötsligt och bli sårig och börja lukta :( Hon kommer också få problem att gå.

Om magen blir bättre (ifall det beror på något hon ätit eller så), ge henne kanske max en månad till, om magen inte blir bättre inom de närmsta dagarna så skulle jag låta avliva henne redan nu. Tumörer är verkligen, verkligen onda saker :(

Chel-lina
0

Här kommer lite bilder på henne. Tycker att hon kan klättra och det är inget fel med hennes aptit :)

Chel-lina
0

En till bild..

Chel-lina
0

sista bilden..

Chel-lina
0

puff

LindaBlue
0

Vet du, om hon inte har några problem med avföring eller verkar ha ont så hade jag absolut låtit henne vara ett tag till. Tumören ser ju inte alltför stor ut oc det verkar inte vara något sår på. Så länge den inte släpar i backen, eller gör att hon har svårt att klättra. Som jag har skrivit till någon annan här inne så sa veterinären åt mig, när jag hade en råtta med tumör där, att de oftast är mjuka, och därför inte trycker på inälvor och så, utan det jag skulle hålla koll på var andningen, eftersom det är vanligt att de sprider sig dit. m jag var du skulle jag åka till veterinär och låta dem kolla igenom henne, men skule gissa, om inte magbesvären berodde på tumören (hon kanske blev rädd för något?)  att hon kan leva ett bra tag til, det beror på hur snabbt den växer.

LindaBlue
0

Ursäkta stavning, börjar få slut på batterier i tangentbordet!

klick
0

#12 jag tycker tvärtom.
Få slut på lidanet innan det bli riktigt besvärligt för henne. Det är vad jag hade gjort.
Se det som ett relativt värdigt avslut

[Ratass]
0

håller med #12, hellre att hon får somna in pigg och glad än svårt sjuk å lidande..

Chel-lina
0

Okej, tack så jättemycket för alla råd :)

LindaBlue
0

Vill bara tillägga att min Minerva definitivt inte fick somna in svårt sjuk och lidande, när tumören började släpa så att det fanns risk för sår fick hon somna, hon hade lite svårare att klättra mot slutet, men var ganska gammal också, däremot hade hon definitivt "gnistan" och glädjen kvar. *saknar*