Råttan snarkar
De senaste två nätterna har en av mina råttor snarkat SJUKT högt. Han har aldrig låtit ens lite om nätterna förut, och nu snarkar han som en galning. Jag har behövt gå ut ur rummet och lägga mig i soffan för att han snarkat så högt. Det låter ungefär precis som när en människa snarkar, alltså samma ljud, bara lite pluttigare.
Har han blivit sjuk, problem med att andas eller något? Och ska jag ta honom till veterinären?
Oj, det låter som andningsproblem, aldrig hört talas om en råtta som snarkar förut o.O
Låter det från nosen eller mer från lungorna? Fnyser han ofta, och har vätska/snor från nosen?
Tycker det skulle kunna vara mycoplasma eller en övre luftvägsinfektion, du kan alltid söka runt lite på youtube för att höra hur det låter! Om så är fallet, är det veterinär som gäller!
Han varken fnyser ofta eller är speciellt snorig. Då och då har han väl varit lite snorig, men inte alls ofta, och inte mycket.
Han har varit helt frisk hittills, först nu blev han såhär. De senaste två nätterna har han snarkat.
Tror att det låter mer inifrån och inte bara från själva nosen. Precis som när en människa snarkar. Det liksom "vibrerar". Ska kolla på youtube!
"Snarkar" han i vaket tillstånd?
Det ända jag varit med om är en råtta som "pep-skrek" i sömnen xD
Nej, bara när han sover på natten. Inte ens när han sover på dagen. I vaket tillstånd är han lika pigg och glad som vanligt.

Råttor snarkar inte, utan han har problem att andas och därför låter han. Lunginflammation eller liknande kanske, du behöver ta honom till en veterinär.
Qui dormit, non peccat
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du borde ta han till vetrinär. Håller tummarna för att det inte är mycoplastma!