Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 780 ggr
[Emma--]
0

Veterinären igen.

I onsdags fick jag åka till veterinären med min minsta råtta. Han bodde i min andra flock där det bara är två, och det gick bra tills i onsdags då någon av dom vuxna skadade honom på pungen och penis.

Det kom inte mycket blod i början, men veterinären var ju tvungen att tvätta såret och var tvungen att försöka få bort lite hår från såret och då började det blöda igen. Samtidigt upptäckte hon såret på penis.

Men hon och kirurgen kom överens om att det skulle få läka öppet, så han fick bara en krage.
Efter första natten hade det kommit en del blod, men det minskade bara mer och mer. Och han var pigg hela tiden, pep inte när man tvättade, åt bra osv. Men igår kväll upptäckte jag varför det kanske inte kom så mycket blod. Det hade blivit stopp på något sätt så det bildats någon blåsa av blod på något sätt. Samma sak imorse, och han verkar även fått mer ont. Men annars är han fortfarande pigg och äter och dricker.

Vi ska till veterinären idag igen så ska dom få kolla.

Men jag är rädd att det ska vara kört redan. Det känns inte som att såret ska orsaka sådär mycket blod.

Jag vill så gärna få Albin med mig hem igen.

Jag behövde väl bara skriva av mig lite eftersom det känns som att det är mitt fel. Mitt fel för att jag suttit och pratat med en kunnig uppfödare bara dagar innan om mina dominanta pojkar. Mitt fel för att jag avvaktat och låtit dom dominanta vara kvar i flocken.
Han är bara 11 veckor :(

Det bara måste gå bra. Hans liv får inte vara över än :(

Allamej
0

Håller tummarna för dig och Albin

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jespersen
0

Håller tummarna jag med! :(

Lilith
0

Hoppas det går bra med honom!

Delfina
0

Sitter här och håller tummarna som de andra!

[Emma--]
0

Jag har honom med mig hem :)

Dom bedömde att färgen på pungen var till största del ett blåmärke, och att det inte var en konstigt blodmängd som kommer ut.
Han har fått smärtstillande som räcker hela helgen, så vi får se hur det går nu.

En lösning om det skulle fortsätta vara problem är att pröva kastrera honom, men en del av skadan sitter för högt upp så hela skadan kommer inte att försvinna då.

Men jag hoppas att han kommer må bättre nu när han har smärtstillande. Man ser egentligen redan nu att han kan slappna av lite bättre.

Och nu när såret börjat läka så får han vara utan krage en del tid åtminstone, men han bör fortfarande ha krage när vi inte är med, och på natten när vi sover så han inte tvättar sig för mycket kring såret.

[Emma--]
0

Han äter lite dåligt, men han äter åtminstone. Blodmängden har minskat, och svullnaden har börjat lägga sig lite. Det var inte det lättaste att ge honom smärtstillande. Men det verkar hjälpa lite grann. Så det finns väl hopp åtminstone.

[Emma--]
0

Neeej, han har blivit sämre igen Rynkar på näsan

Han har i princip slutat äta, och är helt slut. Så nu blir det djursjukhuset igen.

Det känns inte så positivt just nu. Men hoppas kan man väl.

Jag vill bara att han inte ska behöva lida.

Allamej
0

Åh gud vad jag lider med dig…. Hjärtat brister.

Har dom inte get honom antibiotika mot infektion?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Emma--]
0

:(

nej han har bara fått smärtstillande. Men såhär efteråt känner jag att han kanske borde fått mer hjälp än så.

Han verkar ha svårt att kissa, så jag undrar om det trots allt är någon skada på urinröret eller något.

Jag fick tid  13.00. Det känns som om det är en evighet bort just nu.

Allamej
0

Det är en evighet när man vet att ens bebis inte mår bra… Sitt med honom ha honom med dig hela tiden så att han känner din kärlek. och om det värsta skulle ske så har du fått ett par timmar gos extra

[Emma--]
0

Han ligger i tröjan på bröstet, och han verkar bara bli sämre och sämre. Bussen går om en timma, men jag önskar jag kunde åka in på en gång.

Det gör så ont i hjärtat att se honom må så dåligt Gråter

Att det kan bli sämre så fort… Han var ändå väldigt pigg hela helgen förutom igår kväll.

Allamej
0

När det går utför så går det fort…

[Emma--]
0

Gråter

jag går sönder… Min lilla pojke började rycka till och tog sen sitt sista andetag.

Jag känner mig så hemsk. Han fick lida i flera dagar…

förlåt mig pojken min. Sov gott. <3

Allamej
0

Åh men nej…. Stackars liten. Men han har inte ont längre och ni kommer att ses igen

[Emma--]
0

Mm nu har han inte ont längre. Gråter

Lilith
0

Åh, vad hemskt :(
Beklagar.

mikeiko
0

beklagar :(

[luna&smilla]
0