salt och skinka?
hej. min gammla kompis gav sina råttor skinka ska man de?
ska dom ha kött?
va finns de mer som är bra att ge dom?
har tittat runt nu en hel del i forumet… de är mycke saker… och hur ska jag om råttor nu ska ha kött kunna ge dom de när ja själv är vego.
jag äter nästan inget godis heller vilket gör att ja gärna knaprar nötter och massor med solrosfrön blir de. dom vill alltid vara med och smaka när ja äter de. är de okej för dom att äta sånt? även om de är salt?

HJÄLP!

Vi ger våra allt vi äter. Dom får lite av smörgås med barnen och ibland är det skinka på. Dom verkar inte må dåligt. Men vore intressant med ett svar från någon mer kunnig

Alltså.. nu har inte jag några egna rådisar tyvärr, men vet t.ex. att selen i räkor är nyttigt för råttor. Även om du är vegetarian får du väl överväga vad som är viktigast - uthärda några minuter när du förbereder kött/fisk samtidigt som du får dina råttor att må bra, eller tvärtom. :)
Vet inte exakt om/hur mycket kött råttor bör käka, så jag väntar på nytt svar! :)
skölj av nötterna innan du ger dem istället så blir dte bättre. råttor är små och för mkt salt är inte bra för någon.
råttor ska äta balanserat och då ingår kött. man får helt enkelt låta bli att föra över sina egna värderingar på djuren som bör få vara så naturliga man nu kan göra dem i fångenskap. jag vet en del vegetarianer som köper barnmat med kött i som de ger dem någon gång i veckan för att slippa handskas med rent kött. själv köper jag däremot köttfärs som jag kokar och fryser in i portionsförpackningar och blodpudding får de ibland också och lite allt möjligt annat. De får så mkt saker att jag omöjligt kan räkna upp allt.
Räkor skulle jag propsa på att alla gav dem av anledningen Elina säger men jag tror även att Paranötter innehåller Selen men räkor är enormt uppskattat.
Ge dem varierat utifrån de olika matgupperna.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

Visst kan dem äta lite skinka. Råttor är inte vegeterianer. Dem ska ha proteiner, men proteinerna kan vara från bönor etc eller kött, ägg mm. Råttor ska äta en varierad kost. Och som man brukar säga "så som vi BORDE äta".
Dessutom är du vego så har du väl koll på att få i dig proteiner, och samma mat som du får i dig proteiner genom, ger du dina råttor. fast helst osaltat och milt kryddad.
Annars förespråkar jag barnmat. Ger mina råttor en iskub om dan av det.
fast alla saker som finns i kött och ägg kan inte helt ersättas av bönor och linser. eller rättare sagt så behöver man ju kombinera en massa olika sorter för att det ska bli helt rätt och någon b vitamin finns väl enbart i kött med och man kan inte gärna ge råttor vitamintablett.
söker man här hittar man några trådar i ämnet http://r8forum.kanske.net/index.php
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Jag hittade en helschysst hemsida www.ratpower.se
Där kan du kolla allt som en råtta kan/inte kan äta och hur ofta dom ska få olika saker.
Skulle vara kul att få ett rakt besked på ifall man verkligen kan få råttor att leva som vegetarianer eller ej.
Om de är allätare som oss människor låter ju det mycket möjligt, bara man har god koll på näringsintaget.
b12 är det enda som man inte kan ersätta naturligt, men det gäller bara veganer. finns i t ex mjölkprodukter.
Hittills har jag gett kött till mina råttor, eller bett någon annan göra det, men det ger mig väldigt mycket ångest. Känner mig verkligen skylldig.
Men det beror på osäkerheten, om jag kunde få besked att köttet är nödvändigt för råttans överlevnad och välmående skulle det kännas enklare.

Tja, jag ger mycket sällan mina råttor kött (någon gång i månaden kanske och då mycket lite), men de får ägg och yoghurt några ggr i veckan och de mår prima (de var lite små ett tag, men är nu ikapp igen, så det hade nog inte med maten o göra). Pälsen glänser och de är pigga och glada, så jag skulle säga att det går.

…och ett annat tipps vad gäller selen är kokos, innehåller mycket selen och är (i alla fall hos mig) uppskattat på frukosten, som för övrigt består av hemmagjorda fullkorns kex: en del vatten två delar kornmjöl grahams mjöl el grovt rågmlöl Kavla tunt och torka i ugnen på låg värme (ca 175° i 45 min). Sedan är det bara att lägga i påse, ta fram hammaren, och krossa. Obs du måste göra en sats av varje, de behöver allt, kompletera med havragryn (och kokos). Bra för tänderna och så gott…
#10 Tack för receptet! Nåt att prova här hemma. :)

Måste kommentera, tycker det är själviskt att inte ge sina råttor kött. mjölkprodukter ger absolut inte tillräckligt protein, en råtta är allätare och SKA ha kött (kyckling fisk) iallafall ett par gånger i veckan. Att ge dem det ett par gånger i månaden är alldeles för lite.
#12 Det låter konstigt, allätare behöver inte kött? Man kan få samma näring som finns i kött från så mycket annat. Är råttor ett undantag?