Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 637 ggr
Fawo
0

Tjockis råtta!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj!

Jag har 6 honor i en bur, och den ena av dem har blivit jätte-tjock! Jag ser henne inte äta så ofta, men hon kanske mumsar i sig mycket på nätterna?

Hon är född den 20 feb. i år. (snart 5 månader), och väger 333g nu när jag vägde henne (senaste gången, ca 2 veckor sedan, vägde hon straxt över 300). De andra som är födda den 12 feb, väger inte ens 300! xD
Hon är ju inte direkt så överviktig just nu, men det får ju inte bli mer lixom Cool

Ska jag sätta henne på ngn slags specialdiet? Vet ni någon speciell mat jag kan ge som inte är så fet? Just nu får hon som basfoder den där rekommenderade grynblandningen fast med mindre frön. Och sedan på kvällarna får hon ris/potatis/pasta av något slag och sedan grönsaker. Brukar också göra till lite havregrynsgröt som de får mumsa i sig..

Men med tanke på att de andra håller sig i trim, så borde det ju vara hennes eventuellt massiva ätande som är problemet, och inte det jag ger.
Och hon får hur mycket motion som helst! För hon är ute o springer i mitt vardagsrum flera gånger om dagen och aldrig tar hon det lugnt iaf.

På denna bild håller jag upp mycket skinn så hon blottar sin fina mage!

// Fawo (;

Fridborg
0

Gud vilken söt tjockis <3

Miss Lalona
0

Jag har också en tjockis hemma, fast en hane, det är grymt svårt att få dem att gå ner i vikt samtidigt som de andra har bra vikt och man inte vill att de skall ner mer. Jag försöker ge mer sallad och mindre mängd, får se om det hjälper.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Fawo
0

Ja, det verkar verkligen komplicerat iaf Obestämd

// Fawo (;

Mische
0

Den där tjockisen kan väl inte var Nojiko :O ? Isf gud va stor hon har blivit men hon var störst i hela kullen så skulle inte vara så förvånad. Var ju större än pojkarna med..

Fawo
0

haha ja det är Nojiko xD

Hon har tagit ikapp alla råttor även fast hon är yngre än dem. Dock ser hon inte lika tjock ut när hon går, som när jag håller upp henne sådär :P

Ska försöka få henne nu på en "special" diet, då hon inte kan äta i måttliga mängder :-)

// Fawo (;

Mische
0

Haha hon var alltid först på maten här med. Så kan inte tycka det är så konstigt att hon blir stor :P

Fawo
0

Jamen problemet är att när jag ser henne om dagarna, så äter hon inte mycket alls, typ som de andra råttorna. När jag ger dem godsaker så lägger hon bara ifrån sig dem och vill bara vara nyfiken o springa ut på äventyr.

Så nu tror jag ju att hon äter upp sig om nätterna ist :P

// Fawo (;

Mische
0

Haha hon saknar dig på nätterna och tröst äter :P

Fawo
0

Ja, stackars henne! Jag betyder ju allt Flört

Nee men hon e ju så söt när hon springer runt på golvet o utforskar allt om och om igen! Brunstig är hon ofta också. Då blir hon väldigt studsig xD

// Fawo (;