Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1279 ggr
AnnaRamnemark
0

Ont i tassen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Något har hänt med min Jerry. Komm hem från festivalen och så var allt ok och sen på kvällen ville han inte gå på tassen alls. och den är Dubbelt så stor som den andra och jätte svullen. Och han gråter hela tiden när jag ska kolla och vill inte ligga still när jag ska kolla om den är bruten. Vad gör man nu? åker jag till veterinär kommer dem bara ge honom smärtstillande.

dålig bild men han vill inte ligga stilla.

AnnaRamnemark
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en annan bild.

[Shazie]
0

Ring veterinären? Din skyldighet som ägare (om det blir sämre) är att åka till veterinären, trots att de "bara" ger honom smärtstillande. Vänta någon dag, blir det sämre? Äter, dricker, kissar och bajsar normalt?

hus-musen
0

Han har troligtvis stukat tassen eller något, om du klämmer igenom den lite försiktigt, har han full rörelse i tassen?

Veterinären gör ingenting åt smådjur med sånna skador, möjligtvis kan du få smärtstillande utskrivet. Tänk dock på att inte ge särskilt mycket, om råttan inte vet att den har ont så kommer den att gå på tassen och göra saken värre.

Det du kan göra själv är att sätta råttan i en låg bur utan klättermöjligheter så den får ta det lugnt. Du kan prova att lägga in något kallt och kyla tassen, men mina pojkar har iaf avskytt det kalla.

Qui dormit, non peccat

AnnaRamnemark
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vet att de är min skyldighet att ta mina djur till vet. Jag tar alltid mina djur till vet. Hade en tjej som trillade från hyllan som stukade tassen och jag tog henne till vet. Och de ända dem kunde hjälpa till med var att ge henne smärtstillande.

Han vill inte gå med den men jag har sett nåååågra få ggr att han tagit stöd av den när han vinglat för mkt eller när jag hållt fast honom för att kolla tassen så har han puttat. Så jag hoppas att de bara är en stukning. Men han verkar ha ganska ont i den. Men jag ska försöka med något kylande när jag kommer hem idag. Han sitter redan i en låg bur och håller sig duktigt på botten plan. Han är smart märker jag. Jag la in hans liggmadrass så han ligger på den och sover.

Men jag tycker att de är sjukt förstor svullnad. För min Nour hade inte så svullen tass när hon trillade. Han äter förövrigt och bajsar som en ko. och han klättrar upp för en pall för att hälsa på tjejerna som han brukar. och ute vill han vara men de är bara tassen som är väldigt stor och gör ont på honom.

zickan
0

#4 har du ännu smärtstillande kvar så ge det. Ser det inte brutet ut, känsel i fingrar så lär det bara vara en stukning, kanske trampat på något hårt. Se om det fastnat nått i tassen som han kan ha trampat in.

Håll honom i en mindre bur, tom nästan transport bur. Endats mjukt underlag. tyg eller något.
försöka hålla han så stilla det går. Är det en lätt stukning eller påbörjan till kanske bumblefoot. Så kan det bli bättre av att inte belasta den så mycket osv.
Metacam är inte fel att ge heller om du har kvar :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

AnnaRamnemark
0

tyvärr så har jag inget smärtstillande kvar. De var nog 1år sedan Nour stukade sin fot. Men jag kan säga att tassen ser mindre ut nu när jag kom hem från jobbet. Man kan se formen på tassen igen innan var den bara rund och svullen. Men han vill inte gå på den ändå. Men han gråter inte när jag känner på den. Så de borde vara ett gott tecken hoppas jag,

zickan
0

Troligen har han fått en smäll, klämt sig eller liknande. Har han mindre ont och svullnaden ser mindre ut. Så måste det ju gå åt rätt håll :-)
Håller tummarna för er.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.