uppföddning av Satin
ingen i sverige som föder upp satin direkt. men katrin och nicciz har satin och satin bärare.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fast jag vill verkligen inte ha satin så jag undviker det i största möjliga mån ;P men Katrin kör nog
det finns några få som föder upp i sverige sen bilr det tyskland och finland bla:
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Vad är nu satin, är det när det är alldeles glansigt?? x)
Nicciz, efetrsom du unviker det misstänker jag att det finns nackdelar med genen. Av ren nyfikenhet undrar jag vilka :)

#5 nja jag undviker det för att det i färgavel är en nackdel… färgen i stråna påverkas kort beskrivet. Men just genetiska nackdelar har den inte på så sätt.
På de som Katrin och jag har spekulerades det däremot om ev hudproblem såsom eksem tex. Då började man separera satin, velveteen och longhair ifrån varandra. Det verkar ha fungerat och man var aldrig säker på vilken gen som orsakade det heller
#6 Okej :) Tack för svaret!

Är satin när pälsen är glansig?
Är det lika med råttornas satiner som det är med marsvin? Att de har så kallade satinsjukan och kan bli väldigt väldigt dåliga? Tror det är något med att skelettet försvagas eller om det är lederna?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jag tycker inte att satin på råtta alls verkar vara samma slags satin som på marsvin. Ser inte ut som satin på möss heller. Jag gillar faktiskt inte att de heter satin. De ser ju inte ut som satin!
Satinmöss är extremt glansiga. Vissa uppfödare upplever att satinmössen är klenare. Att de ofta blir tunnare och får sämre immunförsvar. Men några riktiga belägg finns det så vitt jag vet inte. Men någon skelettsjuka har de inte.
Älskar mina stora små vänner..

#6 Just hudproblemen har jag hört runt med danska uppfödare och fick ingen vettigt svar därifrån där heller. Vet ju att det spekulerats om att separera på dessa pälsslag. Dock så verkar många danska uppfödare ta satin och långhår som samma.
Lägger in nägra bilder på satiner…
Vet man hur en satinmus ser ut så är det ju en väldig skillnad. Tycker dock att dom kan få en "svettig look" om inte pälsen hålls ren och fin..
Söta fluffar ^^
Jag funderar över en sak - är det någon av de här "nya" pälssorterna - satin, velveteen och longhair som är bättre/sämre för allergiker? Vet att min mor reagerar mer på mina rexråttor än de andra jag har, men med andra djurslag brukar det ju vara tvärt om…
Och är det någon vänlig själ som vill hjälpa till att reda ut vilken päls som heter vad? :P Satin ser jag ju på #11s bild, men de två andra?
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
Satin har tunnare strån som gör att de ser ut att vara tunnhåriga, har även mer genomskinliga strån som ger den ett satin glans ihop med att de kan reflektera ljuset. Tyvärr blir en del mörkare färger lite ljusare med satin just pga den genomskinliga strå typen de har. De kan även få olika nyanser av satin.
Velveteen är som en dålig rex typ. Fungerar precis som rex anlaget. Dvs en velveteen ska icke paras med en velveteen eller en rex. Velveteen med en slät får precis som en rex+slät. Men velveteen är kort till halv långt hår och vågigt. Morrhåren är från helt raka till lite vågiga/lockiga. Pälsen oftast mjuk.
Longhair kan jag inte helt. Mer än att det är en råtta med mycket längre päls

Åh herregud, jag kommer bli halshuggen med mitt inlägg men.. jag tycker att velveteen helt enkelt ser ut som en dålig rex.
Har man särskilt generna och kan påvisa skillnaderna genom dessa? Gällande alla varianter..
Det finns exempel där man "hittar" på en variant för att det är en dålig variant av något annat eller en biprodukt vid t ex färgavel. Jag personligen är skeptisk till alltför många varianter för snabbt. Systemet vi har i Sverige är ett föredömme för hur man skall få nya varianter godkända, man måste visa upp att det är en ny variant och hur man får till den, och inte att det är en "biprodukt".
När det kommer nya varianter, häftiga sådana i lekmännaögon, ökar dessutom risken för sämre uppfödning och tillhandahållande av djur då det kan bli en trend att ha dem. Om det finns åtkomst lär det skapas tillgång..
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Haha, jag tycker att den bästa beskrivningen av Satin är att de ser fjuniga ut :)
Är satin dominant eller reccesivt för råttor då? :O
//Forgetful
för mig att de som tur var är recensiva
Finns två olika, Den dominanta (Sasa) och recensiva (sasa) Alla satiner och satinbärare jag har är sasa.
Katoz
Jag har en liten satinbärare hemma :) Visste inte att det fanns två olika, intressant :o
#20 vart kommer din ifrån?? :)
Katoz
#21 Gittes Rattery i Ribe, Danmark :D Har ingen aning om hur longhair funkar, men om det kan bäras så är hon bärare av det ockå. En massa rolig päls i den kullen :P
Ser de två olika ut likadant då pälsmässigt? :O
//Forgetful