Hotad och behöver hjälp.
På grund av oroligheter i min familj så måste jag hitta hem åt minst 3 utav mina råttor då en familjemedlem hotar att göra av med alla mina råttor på ett eller annat sätt om jag inte gör av med alla utom två.
Jag är livrädd att min far ska göra av med dem när jag är borta från huset. Behöver verkligen hjälp med vad jag kan göra, vill verkligen inte komma hem en dag för att hitta buren tom.
Finns det någon organisation jag kan vända mig till? Finns det någon som kan hjälpa?
Jag försöker kompromissa genom att behålla hälften av mina nu 7 råttor. Älskar dem alla men måste tyvärr hitta hem åt några av dem för att kunna rädda dem.
Är sjukt upprörd och vet inte vad jag ska göra.
Jag är 20 år och bor för tillfället i mitt föräldrahem med min pojkvän och 7 råttor.
Eftersom min pojkvän är från brittanien och ej talar svenska så har han inte lyckats hitta något jobb. Själv har jag hoppat mellan timvikariat inom vården men har aldrig lyckats bli fast anställd så mina pengar räcker inte till eget boende+ att försörja pojkvännen.
Känns bara som min far vill komma åt mig där det gör som ondast, han vet hur mycket råttorna betyder för mig, han är våldsam, hotar mig och skriker varje dag.
Han är förmodligen psykiskt sjuk med tanke på hurdan han är men han har ingen diagnos.
Jag känner mig så liten just nu och undrar vart jag kan vända mig? Bryr mig bara om att kunna ge råttorna en chans, snälla hjälp.
Men usch :( Så kan man inte göra!
Finns det ingen i närheten som kan ta in råttorna på foder medans, så du har en chans att få dem hem igen sedan? Eller bara någon vän som kan ta dem tills du hittar ett nytt hem?
Hoppas det blir bra för er så snart som möjligt!
// Fawo (;
Just nu verkar det inte finnas någon häromkring som kan hjälpa till, därför vänder jag mig hit. Känner bara några få råttintresserade och dem har redan fullt upp med sina flockar.
Det jag funderar på är soc.
De kan hjälpa till med en lägenhet om familjesituationen inte fungerar.
Var bor du?
Annars tänker jag lite som Fawo skriver, att någon kanske kan ta dem tillfälligt åt dig.
Vart bor du någonstans då? Kanske finns någon snäll själ här på rif som kan ta dem medans, så de kan finna ett foderhem/nytt hem i lugn o ro.
// Fawo (;
Jag bor i Hässleholm i skåne.
Har ingen aning om hur jag skulle gå tillväga med soc, har inte varit i kontakt med dem sedan jag var runt 5 år gammal, och då ver de inte till mycket hjälp heller.
synd att dt var så långt :( ananrs hade jag kanske kunnat ha dom även om du skulle vilja ha tillbaka dom senare
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Tack för omtanken, har valt att hitta hem åt 3 av mina ungråttor resten har jag gett mig fan på att behålla om det så ska kosta mig allt jag har.
Men du borde ju kunna kontakta någon sorts.. hjälp. Eftersom det är ju inte direkt lagligt att hota med att göra sig av med dina råttor. Det är ju en sorts psykisk misshandel eftersom han gör så för att skrämma dig =/
// Fawo (;
Kontakta dem och berätta om situationen… Jag har en bekant som hade problem med sina föräldrar (minns tyvärr inte vad det handlade om exakt) och hon är 20 år nu.
Där skaffade soc en lägenhet åt henne eftersom hon inte kunde försörja sig själv och inte heller kunde bo hemma.
SoC är ju egentligen det enda alternativet. Ring till ditt lokalkontor och säg att du har en familjesituation som gör att du inte är säker i ditt hem.
Dom kommer ge dig en akut-tid, du kommer få komma dit och de pratar med dig och din pojkvän. De kommer att åka hem till dig och se över situationen och förhoppningsvis så backar din mor upp dig att din far har sagt så här och då kommer de ge dig en så kallad 'akut-lägenhet' tror jag det heter.
Eftersom du har varit i kontakt med dom när du var 5 år gammal så vet de en liten historia och allt du kan göra är att säga att du är rädd för ditt, din pojkväns och dina husdjurs liv. De kan inte neka dig hjälp, om de gör det så är det bara att polisanmäla din egen far. Inget roligt, men det är ett alternativ också.
Angående dina råttor som du vill hitta hem åt så kan du kontakta Råtthjälpen och ta reda på ett akuthem i närheten. Prata med dom och säg att du enbart vill ha ett fosterhem tills situationen har lugnat ner sig.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Jag vet hur det känns, och jag tycker du ska ringa soc och ansöka om ekonomisk bistånd.
blir det akut, testa med ratthjalpen.se.. jag har transport till mitt jourhem nu kommande vecka från skåne.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Men herregud! Du vet hur du kan nå mig om du vill snacka om det här! Kram!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kraftansträngningar inom familjen är det värsta som finns. Bryt kontakten med din farsa så länge han beter sig som han gör. Du är ändå 20 år, och om han biter dig där det gör ondast, bit tillbaka. För en sak jag har lärt mig, dom älskar dig, dina föräldrar, oavsätt hur jävla tvära och idiotiska de verkar. Så kämpa, kämpa, kämpa så ger det efter till slut. Det är en lång kamp, men det är så värt det när allt är över.
jag bor också i hässleholm och om du behöver någon akut hade jag nog kunnat ställa upp. det optimala vore väll dock om du kunde hitta ett nytt permannent hem till råttorna eller dig själv för den delen.
Det där är fullt olagligt, du har rätt att både polisanmäla och få lägenhet av soc, med tanke på att har hotar (som jag har uppfattat det) att ta livet av dina djur. Har din pojkvän inga föräldrar ni kan bo hos? I vilket fall som helst måste du antingen få råttorna därifrån eller dig själv och råttorna, vill upprepa att det är absolut inte okej av din pappa att hota om att skada dina husdjur.
Alltså inte för att vara pessimistisk nu men soc finns inte till för att hjälpa folk med sina husdjur. Soc kan däremot ge dig och killen bistånd så att ni kan flytta till eget. För det behövs inte ens något särskilt skäl (bistånd kan sökas från att man fyller 18) annat än rent ekonomiskt, även om dåliga hemförhållanden kan hjälpa (där däremot kommer ju råttorna in i bilden, men glöm att få hjälp från soc enbart för att få ha råttorna kvar liksom. Personligen skulle jag inte ens nämna hotet mot råttorna helt enkelt för att soc inte finns till för de samtidigt som folk har gott om fördomar - soctanter är inget undantag).
Hur som helst, är ni båda aktiva arbetssökande, inte kommer upp i existensminimum och inte har rätt till andra bidrag som kan täcka upp så har ni rätt att få socbidrag. Socbidrag kan ni även få trots att ni bor hos dina föräldrar iom att föräldrarna inte är försörjningsskyldiga, vilket även innebär att soc kan betala för hyra till dina föräldrar tills ni flyttat ut. Kanske kan en slant mildra farsgubben lite tills du dragit?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Hm, jag har en hel del att säga om det här så det blir en del text, delar därför upp det i olika avsnitt!
OM SOC
Gör såhär, förklara din situation för soc, men du behöver inte nämna din pojkvän då han rent ekonomiskt inte har med din situation att göra (de kommer inte ge honom pengar eftersom han är brittisk medborgare, och du kommer inte få mer pengar för att du väljer att försörja honom).
Du får ansöka om en så kallad Stödlägenhet, men beroende på ort och belastning kan sådant ta tid, så jag skulle tro att andrahandsboende kan gå snabbare eftersom din situation ser mer akut ut. Då behöver du ett kontrakt på att det är andrahandshyra, samt varje månad måste du redovisa papper på dina omkostnader som soc kan hjälpa till med; hyresavi, elkostnader, a-kassa/fackavgifter. Utöver detta får man pengar som är enligt riksnorm, som ska täcka allt annat (vilket det typ inte gör men man får leva snålt och skära ner rejält).
Du behöver alltså besöka din stadsdelsförvaltnig, och få kontakt med en socialsekreterare som vidare ska kunna guida dig i din situation och hur det går till just där du bor. Tjänar du redan tillräckligt för att kunna försörja dig själv så får man ingen ekonomisk hjälp.
OM DIN POJKVÄN
Jag har själv suttit i en situation med en engelsman som var min pojkvän, och att jag fick ströjobba skiten ur mig för att försörja oss båda. Nu vet jag inget om din pojkväns bakgrund, men jag hade den oturen att det visade sig vara en person som bara utnyttjade mig ekonomiskt och dessutom var mytoman och empatistörd mm. Hursom, känn verkligen efter att det är VÄRT att försörja en annan individ. Ett alternativ är också att ni båda flyttar till england då det är lättare för dig att få jobb där än vad det är för honom att få jobb här. Inga småstäder dock, det gjorde vi, och ingen fick jobb istället :/
Men i england kan han få job seeker's allowance, vilket du förstås inte har rätt till då ni inte är gifta/du inte är brittisk medborgare. Men tro mig, jag har verkligen gjort det du nu gör, och vet också att din pappa troligen blåser upp extra mycket då han inte bara har EN utan TVÅ mer eller mindre sysslolösa unga vuxna under sitt tak, och jag förstår ändå nånstans att han rationaliserar bort dina husdjur då det redan är ekonomiskt knapert - även om han uttrycker sig och beter sig så otroligt fel gentemot dig.
Vad har din pojkvän för arbetserfarenheter/utbildning (om han har det)? Har han något socialt kontaktnät i england som ni kan få hjälp från (släkt/familj etc)? Du ska INTE behöva försörja honom!
OM DINA DJUR
Husdjur räknas som hobby av soc, och är alltså inte något man kan få extra pengar för. Eftersom din livssituation ser ut som den gör just nu - både ekonomiskt och allt annat - så skulle jag snarare vilja tipsa dig om att hitta en fodervärd till HELA din flock fram tills att du har fått ordning på saker och ting. Det känns så synd att sära på en välfungerande flock, och du vet inte hur de skulle ta det heller.
Hursom.
PMa mig om du vill höra mer/fråga något om mina erfarenheter av soc, engelsmän, försörja pojkvän samt bo i england eller whatevs. :)
#18: Ang pojkvännen så mjo, det ska nog nämnas ändå. Ska de bo ihop så kan soc kräva att han betalar en del av hyran, och får de reda på att man har en "inneboende" eller whatever i efterhand kan man bli återbetalningsskyldig. Det är lika bra att lägga alla korten på bordet i det fallet.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jag som är fast hos soc. Soc ger inte ungdomar utan jobb bostad så vida de inte är inom normerna. Dvs misshandel, psykisk ohälsa eller liknande. Att personen i fråga verkligen mår dåligt av det eller blir utkastad. Annars får man bara bistånd i penga väg men inte hjälp med att flytta. Kan mycket väl tänka mig att de kommer säga att du får göra dig av med dina djur om inte hotet är riktat direkt emot dig. Är dock i annat som gör att du själv känner dig hotad och mår väldigt psykiskt dåligt över detta så kan du få hjälp.
Pojkvännen måste nämnas då han räknas som sambo och då kommer han antagligen bli ställd som medsökande. Beroende på hur de ser det med om han är eller inte är medborgare.
De kommer inte ge dig pengar till dina djur. De anses som hobby och du kommer få ta av pengar de anser du ska köpa kläder å annat för som inte är hyrespengar eller liknande. Så är det.
Beroendep å hur det är med jobb eller inte så brukar man få i grund 3200 i månad, i alla fall får jag det. Får man mer än det och inte fått beslut på att man är berättigad pengar till hyra, el och sådant. Får man mer än der beloppet får man inget den månaden, därefter räknas det som blev över summan till nästa månad. Man får vara bra penga smart alltså och spara vad som sparas kan.
Mitt tips är att gå till soc, det är ett helvete med just pengar men man får i alla fall någon hjälp. Man får dra en snyftare och överspela på situationen så man får hjälp. Varit så i mitt fall nu. Blivit berättigad att få pengar till hyra för en lägenhet jag skall dela med en vännina. Just pga att jag inte klarar av att bo hemma pga bråk, liten yta och att fassan vill kasta ut mig. Man får få det låta lite värre än det är tyvärr.
#19 Fast i och med att de är ogifta, och han inte är svensk medborgare, så blir det miljoner gånger krångligare.
I mitt fall nekades jag ersättning just för att jag hade en engelsk pojkvän hos mig. Helt sjukt, vi hade liksom varit tillsammans i ett par månader, och han hade inga pengar alls (jag fick ju försörja honom). När man är unga så är det helt sjukt att en pojk/flickvän ska klassas som sambo och ekonomiskt medskyldig trots att denne inte kan bidra med något. Med tanke på tidsperspektivet kunde han ju lika gärna varit en gäst menar jag…han hade ju inte ens ansökt om uppehållstillstånd än o.O
Är personen dessutom inte skriven på ens adress så är man inte permanent boende där…men nu vet vi ju inte om pojkvännen har uppehållstillstånd, samt om han är skriven här i sverige eller står kvar i UK.
Oh well.
TS:
Jag har kollat runt lite, och eftersom du är under 21 år så är din familj fortfarande försörjningsskyldig för dig, så du få verkligen trycka på att du blir/blivit utkastad för att få hjälp.
#21 Fast föräldrar är bara försörjningsskyldig om hon går i skola, fram tills hon är 21. Så sa dom iallafall till mig för någon vecka sedan, att så länge jag går i skolan kan dom inte hjälpa mig för att mamma är försörjningsskyldig. Om jag hoppar av kan dom hjälpa mig, då hon inte är det. Jag fyller 19 i september.
// Lise
When nothing goes right, go left!
#21: Ja, det är det jag menar. Sjukt måhända men det är så det ser ut och då är det lika bra att vara ärlig direkt så det inte kommer och biter en i arslet sen.
Jo så är det. Föräldrarna är skyldiga så länge man går i skola. Men soc anser här att man får bo hemma så länge man inte har jobb. De har här vägrat å låta mig flytta förens nu. Bor på en yta av 9 kvadrat, känner mig som en liten japan med två råttburar.
Dels för att det blir massa bråk, tjaffs, jag mår rätt dåligt pga det för jag inte vill va hemma (och jag är en sådan person som vill sitta hemma ibland och vara ifred så det blir ju jobbigt i skallen på mig). Sedan att fassan bestämt sagt att han vill att jag flyttar ut, han orkar inte heller längre då hans rum är vardagsrummet.
TOM soc här har sagt nu när jag ska byta kommun att jag får pressa på och få det låta värre så jag verkligen får hjälp. Jag är egentligen inte helt inom deras normer för att få flytta.
Det dumma med soc är att det oftast brukar vara djurförbud i lägenheterna de kan hjälpa en att fixa. Jag bor i en och har dyrt och heligt fått lova att inte ha djur, därför bor de hos min pojkvän.
Min mamma slängde ut mig när jag var 18 år, när du inte går i skolan är det den åldern som gäller. Inte ens då fixade soc en lägenhet åt mig trots att jag bodde på gatan. Är 25 nu och det har tagit mig många år att få hjälp med lägenhet. Det dumma är att de oftast erbjuder kvinnohem eller vandrarhem. Som akut lösning, och där kan du ju inte ha råttorna. ekonomiskt bistånd kan du nog få, eller att du får hyra i andra hand eller ett rum någonstans. Verkligheten ser tyvärr tristare ut i Sverige än man kan tro.