Början på lättnaden
Fick ringt till Falköpings smådjursklinik.
Förklarade som det var för dem och vad osm hänt. Att min råtta Monty rosslar nästan hela tiden och att brötkorgen nu inte längre är flexibel.
Telefonisten blev orolig och ville att jag skulle komma direkt.
Väldig skillnad från veterinär till veterinär måste jag säga. Förut har jag ju gått här i Vara men då jag ändå ska flytta om en månad till just Falköping vill jag veta mer om veten där. Känner redan ett slags förtroende. För de förstår ju var syptomerna innebär!
Kunde dock inte idag, men ska dit på måndag med alla tre.
Dock blev jag tillsagd att blev han värre under hlegen fick jag komma in akut. Vilket känns ja.. bra. Det är ju inte bra om det är såpass allvarligt och det faktiskt sker, men det känns bra att prata med någon som KAN djuret och känner igen syptomerna och vet mer än en själv och kan avgöra hur allvarligt det är. Dessutom bara de att de verkligen bryr sig och det känns och att de kan sitt.
Det är inte orligt att höra det för jag känner ju mig skyldig för att de fått gått så långt. Men han har ju medicinerats undertiden och bara blivit sämre.
Men det känns som en början på en lättnad nu i alla fall. Att ha hittat en vetstation som iaf är vettig och vet mer och inte viftar av mig.
Så jag hoppas besöket blir lika bra som samtalet var. Dock känner jag samtidigt att det är så förbannat fel att det kan skilja sig så här mellan veterinärer! Från att få snorkiga gubbar som är otrevliga och man inte får vettiga svar ifrån eller kan fråga saker ens innan den poffar till någon som tar överhanden och finner situationen allvarlig änr de jag varit hos innan inet gjort så stor grej utav det. Man litar ju på sin veterinär för de ska veta mer! Därför har ju inte jag gjort en så stor grej utav det hela. Nu känns det ju dock som att det är det! Får hoppas att besöket blir bra och att det går framåt..
En vetstation som är vettig…*frust* Sorry men jag var tvungen…älskar att leka med ord xDDD
Men hursom, grattis till ett bra bemötande och hoppas besöket och medicinering går bra sen!
Gud.. de tydligen ÄN allvarligare än jag trodde. Han är riktigt dålig tydligen.
Det visade sig även att veterinärstationen här har gjort än mer fel än jag kunde tro. De har inte gjort något rätt över huvudtaget i princip.
Aldrig sett en vet lyssna så noga på någon av mina råttor och väga så noggrant, om de ens vägts alls när jag varit på vet besök.
Det var väldigt bra vet som gav en massa tips för att få honom må bättre och förhoppningsvis bli bra. Fick baytril vilket jag nästan räknat med, men hon tyckte nog han skulle fått det för ett tag sedan.
Trodde besöket skulle kosta fläsk. Kostade mig bara 430 kr! Kände mig jätte paff.
Han fick en rivstart med injektion under nackskinnet så han får en start. De andra medicineras också men de låter absolut inget i lungorna på som tur vara. En av dem är förkyld men så är det med det. Han får ju med baytril nu så det blir nog bra.
Men veterinären sa helt ärligt att om detta inte fungerar finns det kanske ett alternativ till, annars kanske det är dags att börja tänka på att bort honom. han har svårt att andas. Men hon skulle se och lägga till i journalen om det fanns någon annan medicin vi kunde ge honom, om den fortfarande fanns att ge till råttor. Kommer inte ihåg vad det var för det var mest smyg mummel ifrån veterinärens sida.
Men att han var så här sjuk… Känns hemskt att höra som djurägare. Känt mig jätte skydlig men samtidigt har jag ju varit hos veterinär. Är ju de här som gjort så grymt fel.
Resten av pengarna jag sparat till besöket gick åt att köpa tre små tandborste godisar som de fick för de varit så duktiga, sedan en ny vattenflaska att få roiboss te i. Får hoppas han blir bättre.. Vore tråkigt att behöva ta bort en råtta till. Han är dessutom bara 1½ år gammal.