Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 777 ggr
[Alenzi]
0

Jag har fått en gnagare!

Ny bur, nya sputnikar.. Malta verkar sakna patinan på alla dessa nya föremål, och har därför valt att ta saken i egna tänder och förse ovan nämnda objekt med stora, fina märken. Det "lustiga" är att hon inte uppvisat sådana tendenser tidigare (eller jo, men i alla fall inte i samma omfång), men nu skall hon gnaga på ALLT, och det är inte lite, hon hållar på många gånger om dagen!

Jag tar tacksamt emot alla tips och erfarenheter rörande det här med gnagning, får jag inte bukt med det finns snart inga sputnikar eller burbottnar kvar :-/ Min nuvarande taktik är att ryta till så fort hon gör det, hon slutar än så länge i ren förvåning men jag tror egentligen inte det är tillräckligt avskräckande :P Hon är ute mycket, och buren är stor och välinredd om man kan säga så, så hon borde inte vara uttråkad :-S (det är förresten inte bara i buren hon gnager, hon har börjat tugga på det mesta utanför också..)

Wand
0

Gnagare måste ju gnaga, deras tänder växer hela tiden och måste slipas ner. Hon kanske inte tycker att hon har tillräckligt med saker att gnaga på helt enkelt?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

minky
0

#1 fast det gäller ju inte för råttor. de slipar ju sina tänder genom att knastra. dvs slipa tänderna mot varandra.

hat inga råd till Ts förutom att det kanske går att smörja in de ställen hon är på mest med nåt som smakar illa. finns ju en liten chans att det funkar iaf…..

Wand
0

Jaså, jag har aldrig hört talas om det förut!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Eraj]
0

Har också lite problem så jag hoppas det finns någon som kan ge något tips på hur man kan få dem att sluta. Mina råttor har börjat gnaga lite på plasten/gummit på min pojväns förstärkare, vilket inte är så populärt… Finns det något luktfritt man kan stryka på som smakar äckligt? Eller något annat som kan funka? :)

[Alenzi]
0

Jag funderar på att köpa tabasco och smörja på i ett tunt lager, det borde väl ändå vara tillräckligt otrevligt för att avskräcka vidare tuggande..

Fawo
0

När jag fick hem min nya bur började de gnaga på allt! Fast det har gått över nu. Dock vet jag inte om de gick över tack vare mig, eller tack vare att de blev hemmastadda.

Jag provade att ha en blomspruta med lätt sprut på, som jag sprayade på råttan när den bet.

Om du ska göra det, se till att spraya då den biter, och inte när den slutat! För då fattar den inte att du sprayar på den för att den bet.
Vissa brukar ju sluta gnaga när man kommer i närheten av buren. O då är de svårt att använda den metoden.

// Fawo (;

Banankaka320
0

Hjälper nog inte att ryta till åt dem eftersom det är ett ganska stort behov att tugga, även om den knastrar ner sina tänder. Men testa lägga in grenar och en hel toarulle. Kolla också tänderna ifall det är något fel med dem :)

[Alenzi]
0

#6 Det är värt att testa :) Och det är klart, man får ju inte straffa det önskvärda beteendet.. Jag håller tummarna förresten, det kanske är temporärt!! Kanske det är stressande att byta bur? Tröstgnagande? XD

#7 Det verkar hjälpa att ryta till :) Jag står inte och skriker svador åt henne, jag hojtar bara till (ett högt "NEJ!") för att få henne att tänka på annat. Hon har saker att tugga på, plasten verkar bara roligare. Tänderna ser fina ut. Tror det är en beteendefråga.

Zolah
0

låt tabasco vara, även om det smakar illa så är det nog ingen snäll ide direkt. Folk har tipsat mig om stopp och väx på buren.

när jag sa åt mina damer då dom gnagde så gjorde jag ett ' PSSH! ' ljud. Och det kom jag långt med, annars blåste jag på dom. Om dom var riktigt ihärdiga kastade jag in nötter till dom, så at jag skulle kunna sova xD

Fawo
0

jag använde stopp o väx. Men de vande sig typ vid smaken så de fungerade inge vidare Tungan ute

// Fawo (;

[Alenzi]
0

#9 Njäe det är nog en sista utväg, om det går riktigt illa med allt annat :P
Mitt NEJ! funkar än så länge. :) Får ge det några dagar, och vaka som en hök haha XD Skall se till att trötta ut henne rejält också, så hon inte har ork att ens fundera på att fördärva saker :K

#10 Jag har också hört det, att de vänjer sig vid smaken. :-S

Ratlings
0

Jag hade en gnagare… Testade citron först med det slickade hon i sig så det slutade jag snabbt med. Fick också tips med tabasco och det vart min sista utväg - men det tyckte hon också om -.-
Senare vart hon omplacerad, vet inte hur dom gjorde med gnagandet, men för mig funkade det med att lägga in pinnar från äppelträd :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Lilith
0

Jag har en råtta som uppvisade precis samma beteende; att hon började tugga i sig botten när jag flyttade in henne i en helt ny bur.
Eller jag tror att det var hon iaf, när jag tänker efter så kan det ju ha varit Morfin…

I vilket fall. Hon har slutat med det nu. Jag gjorde så att jag slängde in mer för henne att tugga på: hårda nötter, knäckebröd, ben. Hon älskar ben!

[Alenzi]
0

#13 Riktiga ben från slaktaren/charkdisken, eller vad menar du? :)

Lilith
0

Jag har gett dem ben som blivit över från maten, t ex kycklingben.

Några gånger brukar jag knyta fast ett snöre i dem, så de måste försöka få loss dem, eller så får de försöka gnaga på dem stående ^^

[Alenzi]
0

Okej, rigtiga ben alltså :P Det är lite ont om det här i hushållet, men jag kanske kan förmå mig att köpa en bit svans med kota eller nåt (det säljer de faktiskt i affären här!!!) och koka till dem.

Lilith
0

Jag har även köpt tuggben som man ger till hundar någon gång, om du hellre vill köpa något sådant.
Det har också varit uppskattat :)