Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 631 ggr
r8ttanz
0

köttsår vad gör jag?

min nya råtta har fått ett kött sår bakom ena frambenet det r liksom som om skinet har gått upp det r kanske 1 cm brett ungefär vad ska jag göra?? och är det något farligt? har ju hört att dom har väldigt bra läkkött

Whiskery
0

Är nybörjare med råttor, så jkan ju inte ge dig ett bra svar. Men det jag skulle göra är att åka till en vetrinär och fråga om deras åsikt, om det nu är ett köttsår så är det ju lätt att dom kan bli infekterat med sågspån som brukar vara i burur osv.

r8ttanz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

mm just nu är han i sängen för jag tänkte på det men det får isåfall bli när mamma åker hem för min pappa är sjuk och mamma kommer hem vid sex

Banankaka320
0

Ta kort, hur djupt är det? Kan någon annan råtta bitit? Hur kan råttan ha skadat sig? Det är nog bra om du rengör det

r8ttanz
0

jag har rengörit det jag vet inte riktigt hur han skadade sig han kanske har ramlat ner från en hylla han verkar inte ha ont för när jag tvättade var han bara tyst och satt still och just nu springer han runt i sängen det kanske är 1-3 mm djpt ska försöka ta kort

Banankaka320
0

Det låter inte så jättefarligt, det blöder inte eller?

r8ttanz
0

det har gjort men inte längre och det blöde inte så mycket försöker ta bild men han vill inte sitta still

Banankaka320
0

Okej, men försökt igen :) Men jag tror det läker snabbt, kolla till den hela tiden men peta inte för mycket och rengör gärna buren så han inte får bakterier in

r8ttanz
0

mm det ska jag men tror ni jag behöver åka till vetrinären

??

r8ttanz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu lgger pälsen ivägen lite

Banankaka320
0

Jag tycker det ser väldigt lite ut och det behövs nog inte åka in men gör det om du är orolig. Du får se vad andra tycker med :)

Lilith
0

Jag skulle nog inte åka in. Det ser inte särskilt djupt ut och borde läka fort.
En av mina äldre råttor slungades ut från buren en gång när en leksak gick sönder. Hon klarade sig fint, förutom ett jack i nacken.
När jag upptäckte såret höll jag på att gå sönder, för det såg ut att vara blod över hela råttan och veterinären hade stängt.

Efter någon timme hade såret dragit ihop sig och några dagar efter syntes bara en liten skorpa.

Håll koll på det, och blir det något konstigt ska du åka in :)

Itchy
0

det där kommer att läka bra av sej självt bara du ser till att det inte blir infekterat, och om du har möjlighet, sätt honom i en sjukbur i ett apr dagar så att de andra inte är för på nu när såret är öppet

You can't spell Bitchy without Itchy

r8ttanz
0

mm det ska jag tack så mycket :)