Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 852 ggr
[postmortum91]
0

Blev biten rejält på djuraffär

Hej, idag åkte jag till en djuraffär för att köpa en hängmatta till mina älsklingar. Då gick jag även in för att kolla på råttorna i affären och hälsa på dem. Klantig som jag var stoppade jag in mitt lillfinger i buren till en jättesör honråtta. Hon gick till attack mot mitt finger och bet ordentligt så det gick hål ordentligt och det skvätte blod på mig och rann väldigt mycket blod från mitt finger. Jag vet att man inte skall stoppa in fingrarna i buren. 

Personalen gjorde narr av mig, vilket jag inte uppskattade.
Jag undrar bara om ALLA råttor i djuraffärer bits om man stoppar in fingrarna? Hon skulle väl bita mig och jag tog med henne hem och gjorde samma sak hemma?(inte för att jag tänkte köpa en råtta idag)

Mina tre råttor hemma har ALDRIG bitit mig oavsett om de varit jättenya hemma hos mig, Varför bet råttan mig och skulle alla göra detta?

immsann
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De vanligaste är väll att de tror att det ska få något ätbart. Eller så hade du en doft som de inte tyckte om och att de kanske tyckte att du inkräktade ^^ Jag har fått rejäla bett från råttor som jag haft i över 1 år just för att jag luktade främmande råtta.

[postmortum91]
0

Jag kan säga att de gjorde väldigt ont iallafall, mina råttor här hemma nafsar bara. De kollar alltid om de är mat först innan de biter.

immsann
0

Jo jag vet har blivit jävligt utsatt de senaste dagarna x) haft två överdominanta herrar på halsen som huggt som fan idag så skvätte jag ner hela rummet med blod och har plåster på fingrarna (Y) men man lär sig utav misstagen. Nu har jag iaf bara en dominant han och ska tvätta händerna efter att jag hållt i de små så han inte hugger, vad jag har förstått så går ju råttorna mst efter dofter då de ser rätt dåligt.

[Alenzi]
0

Vilket otrevligt bemötande från personalen, jag hade blivit jättearg. Lite sent nu, men jag hoppas du gjorde rent såret ordentligt!

[Ratass]
0

råtter på affärer är ju  väldigt sällan tama, och känenr de lukten av nått gott så missar de ohärna chansen att få nått de stackrana. om mina tre töser är ivriga vid galler så skulle jag aldrig stoppa i fingret, de tror de får nå gott å då vill de skynda sig å få först.

skule själv aldrig stoppa in fingrarna till råttor jag inte känner, gör de inte ens hos kompisar med råttor ^^' alla är så olika och man vet aldrig.

vikarierar själv på djuraffär och jag vi skulle nog gjort narr av en vi med då det är uppskyltat överallt, inga fingrar i burarna, då får man helt enkelt skylla sig själv.

[Alenzi]
0

#5 "vi skulle nog gjort narr av en vi med"

Då skulle jag som kund aldrig kommit tillbaka, och jag skulle gjort mitt för att ingen jag känner hade gått dit heller. Vad är det för kundbemötande, att göra narr av sina kunder?!?

alexfifan
0

Jag tror mest det beror på att det är en så pass otrygg miljö för dem på en djuraffär och du inkräktar ju på deras revir, de försvarar sig.

Köpte en tjej på djuraffär och jag stoppade också in fingret genom gallret till henne innan och hon bet. Så fort hon kom hem till oss och hade gjort sig hemmastadd bet hon aldrig igen vareig man har luktat mat, väckt/överraskat henne eller bara haft helt normala fingrar :)

you can't face the problem, if the problem is your face……

hus-musen
0

Känns lite som är huvudet dumt får kroppen lida.. Man stoppar inte in fingrarna till främmande djur, lika lite som man klappar en främmande hund utan lov. Jag hade nog inte skrattat, men definitivt skakat på huvudet. Du lär ju knappast vara den första som blir biten.

Om de bits eller inte beror helt på djuret och hur det har blivit hanterat tidigare. Jag har själv träffat djuräffarsråttor och ormmatsråttor som inte har bitit alls. Dominans, felaktig avel, stress, ohanterade osv, finns många anledningar till att en råtta bits. En helt ohanterad och stressad zooråtta är väl dock mer benägen att bitas och markera hårt än en väl hanterad uppfödarråtta.

Qui dormit, non peccat

[postmortum91]
0

Jag vet att jag fick skylla mig själv, jag blev bara så fixerad vid denna söta honråtta att jag instinktivt stoppade in fingret i buren. Jag skyller inte på någon för detta men jag gillar inte bemötandet jag fick i djuraffären.

[Ratass]
0

#6 det beror väl på vad du menar med att göra narr..man behöver ju inte vara så himla lättstött, när man säger att man får skylla si själv

[Alenzi]
0

#10 Göra narr av: Förlöjliga, Håna

.. Jag har faktiskt inget mer att säga, för en gångs skull är jag helt mållös. Jag förstår inte hur man kan ha ett serviceinriktat yrke och tycka det är legitimt att göra narr av sina kunder.

gulzebra
0

Orkar inte svara på frågorna, du har fått så många svar redan. Men - och det här är riktat till alla som hälsar på främmande råttor och inte specifikt TS - varför i hela hellskotta tänker man ens tanken på att stoppa in fingrarna till råttor på zoo, eller främmande råttor öht? Vem vet vilka smittor man drar med sig hem!

#5: Alltså nog för att man får skylla sig själv om man stoppar in fingrarna till främmande djur, men ett företag ska väl ändå se till att ge ett trevligt kundbemötande så att man vill fortsätta handla där. Ett företag som gör narr av folk - oavsett anledning - kommer inte finnas kvar speciellt länge (och med det försvinner ens jobb så det är verkligen i all personals intresse att göra ett bra jobb). Har du aldrig hört talesättet "kunden har alltid rätt"?

Har själv aldrig jobbat eller praktiserat med kunder i en djuraffär, har däremot jobbat och praktiserat med kunder på annat håll - praktik på ridskolor och arbete på minigolfbana. Hur dum en kund än var och hur gärna jag än ville dumförklara eller ryta i åt en idiot till kund - vilket hände ofta ffa på minigolfbanan där allt möjligt drägg gärna höll till på kvällarna - så var det bara att hålla käften stängd och fortsätta vara trevlig. Kan man inte det så kan man gott söka sig till ett jobb som inte involverar kunder för då hör man inte hemma på en sån arbetsplats. I det läget är det bara upp till en själv om man söker sig vidare före eller efter man hunnit få sparken!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Ratass]
0

Det jag menar är att om det nu står 5 6 skyltar oma tt itne stoppa in fignrarna i burarna så får man skylla sig själv, även om det inte fins några så förstår jag inte hur man kan vara så dum som vuxen att göra det iaf. ni som kunder ska ju följa anvisningarna om at inte stoppa in något alls. thats it

flikka83
0

#11 Jag håller helt med.. Bedrövligt!

Banankaka320
0

Tycker också man får skylla sig själv då de ofta står väl skyltat. Men jag hade nog sagt att det står tydligt att man inte ska göra det och säga att råttorna blir stressade när random folk stoppar in fingrar in i deras revir.