Det där med operation..
Hur tänker ni runt det?
Om en råtta får en knöl, är det värt att utsätta dom för det?
Min allra finaste i hela världen har fått en knöl på magen, snett över snoppen.
Av mina erfarenheter att döma tror jag det är en cancertumör, då den först var liten, men växer långsamt.
Det känns inte som en varböld och den sitter rätt djupt.
Om det nu visar sig vara en cancertumör, hur hade ni tänkt kring operation om det var eran råtta.
Jag vet att det är helt mitt eget beslut men det är skönt att höra andras åsikter.
Håkan, som råttan heter blir två år i oktober. Han operarades när han var fem månader, för en knöl bakom örat. Den kom poff på en dag och var stenhård och stor. Troligtvis var det bara en vanlig varböld.
Han satt ensam i sjuk bur en eller två veckor efter det, och var uttråkad och hade ont.
Är det värt att utsätta en råtta för operation?
Är det för ens egen skull man gör det?
Eller ska man till varje pris försöka rädda råttan så den kan leva så länge som möjligt?
Det är beroende på dig, med tanke på att du äger råttan och känner den bäst. Lider råttan bör du inte utsätta den för mer smärta än nödvändigt, men om du känner att det finns hopp så tycker jag att du ska ta kontakt med veterinär. Gå på magkänsla, vad tycker du är bäst och lindrigast för din råtta? Tyvärr kan vi inte bedömma situasionen med tanke på att vi inte vet hur han mår, men jag hoppas att allt löser sig på bästa sätt och att Håkan slipper må dåligt vad du än beslutar dig för. :)
Håkan är pigg och glad och störs inte av knölen än.
Tänkte jag skulle ta honom till veterinären snart och se vad dom säger.
Men av min erfarenhet tycker jag alltid dom rekomenderar operation
Jag kan tyvärr inte säga hur du ska göra, men det som kan vara bra är att om du bestämmer dig för att operera honom, gör det så snart som möjligt.
Jag förstår att det här är ett jättesvårt och jobbigt beslut att ta, men ju större knölen blir, desto svårare blir operationen :/
Jag tror faktiskt inte att jag hade utsatt någon av mina råttor för en operation. Jag tycker personligen inte det är riktigt rätt att hålla på och utsätta smådjur för en massa kirurgiska ingrepp. Jag skulle nog låta dem gå tills de är besvärade av det (ja, och hur bedömmer man det?), sedan skulle de få somna in. ..Dock med förbehåll, är det något väldigt ytligt och okomplicerat skulle jag kanske ändå ge det ett försök. Men jag vet inte, jag tror egentligen inte det.
Lycka till med beslutet och din Håkan hur det än blir, det är aldrig roligt när något djur blir sjukt :(