Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3532 ggr
thildatessie
0

utstående öga. Tumör?

om en råttas ena öga är utstående, kan det bara vara tumör då eller kan det vara annat med? Måste man avliva, eller hur mycket lider dem av det?

Banankaka320
0

Förmodligen en tumör. *tass* En av mina råttors ögon sticker ut mer än det andra och så var det inte innan.

Jinaum
0

Om du kan så ta kort så folk kanske kan hjälpa dig lite mer. Jag vet inte men det var en tanke som slog mig att det kanske är lättare för folk att göra ett bättre svar då.

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

okej :( känns så jobbigt.

#2 ska försöka ta en så fort som möjligt..

thildatessie
0

det är omöjligt att få en bra bild på henne då hon aldrig sitter still. Men kan säga att hennes öga är onormalt stort, mycket större än det andra och ser utstående ut. Huvudet är snett och hon har börjat att få problem med balansen.. å andra sidan äter hon som vanligt och är pigg och nyfiken på allt och alla, det gör att det känns ännu jobbigare att ta ett sådant beslut. Men om hon lider så är det klart att jag gör det för henne..

thildatessie
0

putt??

Zolah
0

Tja, eftersom ingen har nåt br svar att ge dig kanske du skulle ta och gå till en vetrinär som faktis kan ge en korrekt diagnos? istället för att vänta här. man kan också ringa och rådfråga vetrinärer

Banankaka320
0

Egentligen behöver man ingen bild, ögat sticker ut, så enkelt är det xP
Men jag tror det är väldigt svårt att operera eftersom det är typ inne i skallen tumören sitter förmodligen. Men gå till vet och fråga vad dem tycker, jag kommer ha kvar min tant så länge hon inte lider av det.

Banankaka320
0

Jag kollade hennes öga idag, (hon är svårt att fånga och hatar sällskap, men idag var hon snäll :))

Jag kunde typ trycka in det så blev det lite bättre O_o Men det varade lite >.<

(Tryckte inte precis hela fingret i ögat på henne utan klappade henne från näsan och upp mot ögat)

thildatessie
0

#8 min pojkvän klappade typ på Pepsis öga.. (jaa låter udda ;)) men det blev också bättre. dock inget var här.. ser bättre ut nu men tänker med att en tumör kan väl inte bli bättre? det går ju inte att operera

Banankaka320
0

Om det är en mjuk tumör så kanske det är drf det går att klappa in ögat… vad äckligt det låter! XD 
Men är din helt normalt? Min är det, fst hon är tröttare och sover mer. Men det kan bero på att hon är 2 och ett halvt år och värmen :)

thildatessie
0

ok, ja nu känns hon som innan ögat stod ut eller så, kan det kanske ha berott på värmen då?? hon är ju sne nu med men annars ok

Banankaka320
0

Ingen aning, tror inte det eftersom ingen andra av mina råttor har fått såna ögon för värmen :o

Var hon sne innan?

Huldan
0

Tycker verkligen ni ska ta era råttor till veterinär. Det är det ansvar man ahr som djurägare! :)

Banankaka320
0

#13 Ja, men det går inte göra något om det är tumör i hjärnan eller hjärnblödning.

Min råtta har btw blivit bättre idag, varade inte och ögat såg normalt ut.
Funderade på ögoninflammation?

Huldan
0

#14 Nä, men vetärinären kan kolla om det verkligen är det.

Banankaka320
0

#15 Så länge inte råttan lider av det så ser jag inte att jag är en djurplågare :p

Zolah
0

16: det är ju det som är det svåra då dom döljer det rätt bra tills det är 'för mycket'

och ingen har sagt att du är djurplågare bara att det är bättre at du tar henne till vetrinär istället för att vänta hemma tills det kommer till stadiet då hon visar symptom. Råttor är rovdjur och döljer att dom är sjuka tills det är rätt framgånget och kanske till och med försent.

om inte annat kan du ringa och rådfråga vetrinären om det är kassan du är rädd om …

Banankaka320
0

#17 Finns bara dåliga veterinärer här, osm inte kan råttor. Finns däremot en som bara har öppet på onsdagar om jag inte minns fel.

Hade hon haft ont i huvudet och ögat så hade hon ju inte låtit mig klappa henne och inte betett sig som vanligt.

hus-musen
0

#18 Råttor är överlevare och bytesdjur, de kan inte visa svaghet för då dör dem. Innan en råtta blir ohanterbar så har den mycket mycket ont, när den då visar symtom har den väntat för länge. 
Så bara för att råttan inte piper och blir aggresiv så betyder det inte att den mår bra. Har sj sett en råtta med ett stort jäkla hål i huvudet pussas, busa och äta helt normalt men jag betvivlar starkt på att han mådde bra över huvud taget.

Qui dormit, non peccat

thildatessie
0

#16 håller med, man känner ju sin råtta bäst själv. men ja jag förstår er andra med. men oroa er inte :)

Wand
0

#18 Du kan ringa och rådfråga veterinärer över hela Sverige. Det är endast besöken som kräver att du bor närmare, och förhoppningsvis kanske du slipper ett besök.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Wand
0

Förresten så har Agria haft en linje där man ringer och rådfrågar om djurskador och sjukdomar etc, 020 888888 ska det vara om de inte har tagit bort den.

Huldan
0

Alltså, om ögat står ut gör det antagligen ont. För att det ska stå ut måste det vara tryck innifrån, och det lär inte direkt vara bekvämt.

Har inte kallat någon djurplågare, men enligt lag ska man ta ett sjukt djur till veterinär.

Banankaka320
0

#23 Om djuret lider. Men min råtta lider INTE, och jag ser det. Jag vet att dem är rovdjur och allt detta men jag har sett sjuka råttor och vet att dem försöker spela friska. Men råttan jag har har inte ont, då hade hon reagerat när jag klappar henne vid ögat vilket inte hon gör. Hon beter sig exakt som vanligt.

Som sagt så är hennes öga okej igen så jag behöver inte ringa eller åka till vet.

Wand
0

#24 Jag tycker att du verkar vara en ganska oansvarig djurägare om du faktiskt menar det du säger. Det är väl klart att råttan har/haft ont, och det är väl självklart att det bör var något ganska allvarligt om ögat har stått ut, som #23 säger så bör det ju vara något tryck inifrån. Det skadar väl inte att ta upp luren och bara ringa för en professionell bekräftelse?

MoaL
0

Ett öga som står ut beror vanligtvis antingen på en tumör eller en varböld inne i huvudet. Inget av det är bekvämt, oavsett om det märks på råttan eller inte.
Om det är en varböld kan man förstås chansa och försöka ge någon slags antibiotika, men jag avlivar alltid de råttor vars ögon börjar stå ut.
En veterinär kan inte göra något annat än att antingen skriva ut medicin, eller avliva råttan. För att få reda på orsaken till utbuktningen krävs en obduktion, vilket kostar alldeles för mycket för att de flesta ska vilja kosta på det.

Mitt råd till er som har råttor vars ögon står ut är att antingen chansa och ge dem medicin, eller avliva dem. Att bara låta det vara innebär större risker för råttans välmående än vad det är värt. Det kan gå mycket snabbt från en pigg och glad råtta med ett utbuktande öga, till en lidande råtta som bara rullar runt i buren alternativt krälar fram utan att kunna gå, just på grund av det som orsakar det utåtstående ögat. Riskera inte att era råttor ska behöva lida så illa de sista timmarna av sitt liv.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Banankaka320
0

#25 Tråkigt att du tycker det. Jag har ju sagt två gånger att ögat är normalt nu så det finns inget att diskutera :p

Händer det igen, då ringer jag. Men jag skulle vilja ha en bra nummer då, någon som har tips? Förra gången jag ringde Jour så struntade människan i det och stönade i telefonen och lät hög så jag la på och gick till den dåliga veterinären och dem kunde inget och gav medicin och sen dog en råtta.

Zolah
0

#27 men nu är det ju inte bara du som har det här problemet, nu har ju TS det också. Och genom att säga detta i tråden blir ju hon också upplyst :)

Banankaka320
0

#28 Men jag tycker inte jag är en djurplågare eller dålig djurägare, jag bara håller ett extra koll på råttan, och eftersom det inte blev värre utan bara mindre så ser jag fortfarande inte att jag behöver kontaka veterinär. Däremot om det kommer igen, då är det något fel och då gör jag det. Men jag avvaktar alltid först, jag är ingen blåst djurägare. Jag har läst om många sjukdommar på nätet sen jag var liten och i djurvårdar utbildningen ingick sjukvård i kursen.

Zolah
0

#29 ingen har kallat dej djurplågare, det är du som satt ord i folk munnar nu

MoaL
0

#30 Att bli kallad oansvarig djurägare känns ungefär som att bli kallad djurplågare. ;) Så jag förstår hennes känsla. Däremot tycker inte heller jag att man bara ska låta det vara, men det beror förstås också på hur mycket ögat står ut, och det kan bara den som ser råttan bedöma, inte vi på ett forum som inte har sett varken råttan eller bilder på den.
Så allesammans kan ta ett djupt andetag och lugna ned sig litegrann, så vi får tillbaka en trevlig stämning. :) Det är alltför lätt att börja tjafsa via ett forum, och snabbaste vägen till tjafs är att klaga på någon annans djurhållning. Finns det något känsligare? ;)

Mvh,
Moa

Zolah
0

#31 och därför är det bättre med ett vetrinärs utlåtande, för text kan ge en rätt ensidig bild av vad som händer. ^^

Även om det fanns en bild tror jag inte att vi kan göra annat än att jämföra med liknande erfarenheter medans en vetrinär kan sätta det till punkt och pricka.

Banankaka320
0

Ögat höll ju inte direkt på ploppa ut, utan de var typ 2-3mm utanför och jag tror det kan varit varböld bakom ögat eftersom det kom var. Men nu är det borta men jag håller koll. Jag tjafsar inte, bara "försvarar" mig typ :o vill inte att folk ska tro jag är dålig.

MoaL
0

#32 En veterinär kan som sagt inte diagnostisera ett utåtstående öga, endast testa med att ge råttan antibiotika, så just ett upplysande veterinärutlåtande lär man knappast få. ;) Därmed självklart inte sagt att man inte bör gå till veterinär om råttan är sjuk.

#33 Det behöver inte puta ut mycket för att man storligen bör oroa sig. Som jag skrev i #26; Det kan gå mycket snabbt från en pigg och glad råtta med ett utbuktande öga, till en lidande råtta som bara rullar runt i buren alternativt krälar fram utan att kunna gå, just på grund av det som orsakar det utåtstående ögat.
Om din råtta mår bra nu så hade hon och du en extrem tur. Jag har sett alltför många råttor med symptom gällande exempelvis just ögon, där det inte dröjde länge förrän råttan var tvungen att avlivas akut.

Och självklart är du inte en dålig djurägare. :) Däremot bör alla vara medvetna om att risken kan vara överhängande att råttan många gånger mycket snart kan komma att behöva avlivas vid symptom som dessa.

När det gäller veterinär vill förstås de flesta också att man ska gå till veterinären just för att man inte kan lita på att djurägaren egentligen säger sanningen. Djuret kan vara sjukare än vad ägaren antyder, antingen för att ägaren är omedveten om det, eller medvetet ljuger för att inte hamna i dålig dager men inte har råd/lust/tillåtelse från föräldrar/och så vidare, att ta sitt djur till veterinären. Detta gäller förstås oss alla på alla forum, men det är också därför många så enträget försöker få ägare till sjuka djur att gå till veterinären. Vi är alla bara måna om djuren, det är ingenting som är personligt gentemot någon särskild. Vi bryr oss bara. Glad

Mvh,
Moa

Huldan
0

Fast det är stor skillnad på oansvarig djurägare och djurplågare. En djruplågare är en sjuk/ond människa som plågar djuret med mening.

En oansvarig djurägare är enligt mig en människa som bryr sig om sitt djur, men kanske inte gör helt rätt sak ändå, vilket ibland kan leda till lidande för djuret.

Banankaka320
0

#35 Då är man inte oansvarig, snarare lite dum, vllket jag inte är. :p

Zolah
0

Men, nu kanske vi ska gå tillbaka till trådens ämne? och inte om #36 är djurplågare, ovetande, eller annat. Hon har ju som sagt att detta är förbi och saker som har hänt går inte att göra nåt åt , bara saker i framtiden går att undvika. Låter annars som det är lite bäddat för ett gräl, vilket känns onödigt då råttan inte är sjuk.