Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1139 ggr
Jessie-Woo
0

Är Mr Jingles sjuk?

Min råtta mr Jingles fick för några veckor sen en liten knöl på svansen, den var inte så stor och sitter ganska nära svansroten.

Jag pillade lite och han hade inte ont eller så, tänkte att det kanske bara var att han klämt den eller något, men när jag tog upp honom idag så såg jag att han har fått flera runt omkring, jag lyckades inte räkna men det är i alla fall 4-6 stycken nya och den "första" av dem sprack när jag pillade på den.
Det såg ut som var, gulaktigt och tjockt.

Är det någon som vet någonting som kan vara till hjälp?

MoaL
0

Ibland får några av mina råttor det också. Det är små varbölder som kan uppkomma av att antingen vassa klor eller tänder eller liknande råkar sticka/riva/bita svansen. Eftersom det är så små öppningar läker de, men smuts finns fortfarande kvar i såret = infektion. Normalt sett är det inte farligt och det läker av sig själv, även om det kan ta ett tag för bölden att mogna. För att undvika detta i den mån det går bör du klippa klorna på råttorna, tvätta svansarna med jämna mellanrum, och hålla buren ren. Glad

Hmm.. Läste nu på din presentation att du bara har en råtta? Hur länge har han varit ensam? Om han har varit ensam länge vet jag tyvärr inte vad som kan ha skadat svansen så att det har blivit infekterat. Har han sår någon annanstans?
Se i alla fall till att hålla buren och svansen ren, så att det inte är lika stor risk för infektioner. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Jessie-Woo
0

Ja, jag har bara lill-prinsen kvar nu, han har varit ensam i 2-2.5 mån.
Så några klor eller tänder kan inte ha orsakat det.
Jag kollade men såg inget, han är en liten vilde och han verkade rädd om svansen och baken även fast han inte riktigt visade på något sätt att han hade ont så det var svårt att se.

Jag får hålla uppsikt, tvätta och se. Men det gör mig så orolig, svansen ser helt deformerad ut på det stället de sitter :(

Banankaka320
0

OT. Men måste säga, jag har en råtta som heter Ms.Jingels XD

Jessie-Woo
0

Coolt^^

Huldan
0

Låter nästan som det är dags att fara till veterinären med tanke på att det har dykt upp flera stycken. Kan ju behövas lite starkare grejor än koksalt och sånt man har hemma. :)

Jessie-Woo
0

Ja, men… Jag har inte ett ruttet öre… Jag kan inte Gråter

Huldan
0

Ursäkta mig om jag är hård. Har man inte råd att ha djur, då skaffar man inte djur. Hade själv velat ha fler djur än jag har, men jag kan inte skaffa det för då försvinner min vetrinärkassa.

Som jag skrev i en annan tråd så är det lag på att ta sjuka djur till veterinären.

Har du ingen förälder/kompis/släkting du kan låna pengar av?

MoaL
0

#7 Det kan finnas mycket som gör att man inte har pengar just där och då. Räcker din veterinärkassa i all evighet? ;) Man bör förstås alltid se till att ha pengar till veterinären, men ibland har man otur och är utan, hur olyckligt det än är.

#6 Finns det någon möjlighet att du kan låna ihop pengar? En snabb undersökning hos veterinären borde inte kosta mycket mer än en femhundring, beroende på vilken veterinär det är.

Mvh,
Moa

Jessie-Woo
0

Tack Moal det är precis så det är.

Jag ska se, mamma och pappa är uteslutet de anser att råttor är inte husdjursmaterial…

Men som sagt jag ska se.

Huldan
0

Ja, min veterinärkassa är nästan oändlig. Dessutom har jag inkomst varje månad, så den fylls på konstant. Skulle den ändå ta slut så ahr jag vänner som kan låna pengar.

För mina råttor är värda massvis för mig och jag tänker aldrig låta dem bli utan vård för att jag saknar pengar!

LitenEstelle
0

Lite OT men måste bara säga att jag älskar att din råtta är döpt till Mr. Jingles!  Antar att du fått namnet från filmen The green mile? :D Den filmen är otroligt bra!

(e.s.) 

MoaL
0

#10 Lyckliga dig som är så rik. ^^ Om din veterinärkassa nästan är oändlig så kan du ju inte ha några som helst problem med att skaffa de djur du vill ha. ;)

Att man någon gång inte råkar ha pengar innebär inte att man inte älskar sina djur och anser dem vara värda mer än allt annat. Vissa saker kan man inte riktigt rå över; olyckor händer, kriser sker, och ibland måste man omprioritera för att något råkar hända - och självklart är det alltid då man har oturen att få djur som skadar sig eller blir sjuka. :S
Några små varbölder på svansen är hur som helst ingenting att hetsa upp sig över, och det krisar inte att fara till veterinären över en sådan sak. Jag har aldrig farit till veterinären med en varböld någonsin i hela mitt liv, det är både billigare och bättre att ta hand om dem själv så länge man vet vad man ska göra och så länge nu inte allmäntillståndet hos djuret redan är så nedsatt att det behöver medicin därav.

#9 Du kan ju ge det ett försök med föräldrarna. :) Om du ändå ska betala tillbaka så borde de ju inte kunna klaga så illa. Vilket som tycker jag först och främst att du ska försöka rensa bölderna, tvätta såren med jodopax, och hålla både råttan och buren ren tills allt har läkt. Återkommer bölderna eller att det inte läker som det ska bör du såklart fara till veterinären. :) Hur gammal är han?

Mvh,
Moa

Jessie-Woo
0

Men precis ibland krisar det, jag har oxå inkomst varje månad, inte så hög dock men det räcker till hyra och det nödvändigaste och ibland lite till.
Självklart skrapar jag ihop 650 kronor om det behövs men det är ju ingen panik än, han är som alltid en liten glad piggelin och han har inte gått ned i vikt eller så.

Han är ca 1.5 år.

Jessie-Woo
0

#11. Ja, han är döpt efter den filmen! Hehe han är verkligen en mrJingles!

Huldan
0

#12 Jag är inte rik, men jag prioriterar. Nästan oändlig med tanke på att jag är beredd att ta av mina sparpengar till körlortet om den inte räcker till.