Akvarium till råttor?
Hejsan! Jag har funderat att skaffa två stycken rått tjejer :) Har praoat tsm med min syster på en stor zoo butik och där har de mycket djur bland annat mycket råttor! Vi har fått ta hand om dem och även fått träna agility med dem och lekt med dem! Som sagt så bor min syster inte hemma längre och har inte tiden till att skaffa fler djur, men jag är väldigt intresserad av de små djuren!
Men jag har ett gammalt akvarium som bara står, det är ett 150 liters, kan man ha två rått flickor i det? Mitt rum är en tredjedel av vårt hus så det är väldigt stort! Och där kommer de att få vara väldigt mycket om om hur man rått säkrar rummet och huset har jag faktiskt redan gjort då vi föder upp kaniner! Och de kommer även att få springa mycket i andra delar i huset men det är ju främst när vi är inomhus!
Så som sagt, är ett 150 liters akvarium lämpligt att ha två rätttjejer i ;)?
TACKSAM FÖR SNABBA SVAR!
Problemet med akvarium är att det är på tok för dålig luftcirkulation. :) Men å andra sidan borde det ju gå att bygga om, med lite bök.
Neeeeej!!!!
Mina råttor fick mycoplasma och blev tvungen avliva en, det luktar illa och blir fuktigt om det är för varmt. Och har man inte lock på så hoppar dem upp hur lätt som helst. Sälj akvariumet för 1000kr och köp en bur istället :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Personligen så tycker ju inte jag att du ska ha 2 råtter i ett sånt litet utrymme, och som #1 sa det blir ingen bra lufft där inne. å sen kan dom ju inte klättra och du får det lite svårt att inreda med en massa leksaker.
Jag hade först i början med tängt ha ett akvarium till mina tre fast ett på 500 liter men även det vart problimatiskt med leksaker och då att luften inte cirkulerar. :)
Om du har nån form av galler på ovansidan kanske, men problemet är ju att dom inte får klättra och det är något råttor brinner för ( finns säkert nån hängmatts latis som inte orkar ).
Men det du kan göra är ju att ta och gå via den här länken och räkna ut om det är för litet.
http://www.ratpower.se/?page_id=88
Sedan en sak till, innan du skaffar från en djuraffär tänk igenom det noga. Att ta det från ett sådant ställe är lite som att spela på lotto, man vet inte alltid vad man får. Kan vara super snälla, goa djur men dom k an bli sjuka senare i livet. En bra ide är att läsa vanliga frågor där det står mycket nyttigt :)
http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-fragor#discussions-1
Det jag kan tänka mig att man kan ha akvariumet till är väl som lekhörna?
Alltså, något för dem att gräva i, eller fylla det med lite vatten och låta dem fiska ärtor.
En av mina äldre tycker mycket om att fiska efter ärtor :)
#5 plantera ogiftiga plantor att busa med? :3
Ja, precis :)
Det vore ju jättehäftigt!
en hel gräsmatta!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 Smart 
Men lekhörnan bör ej ha lock, isåfall nät! :)
#10 eller galler som jag skrev
Jag hade mina dvärghamstrar i ett 100-litersakvarium fyllt med jord och en råttbur ovanpå. Är man inte "rädd" för smutsiga råttor (och en massa städning) kan man göra något liknande om man hittar en bur som passar. Men att bara använda akvariet skulle jag inte rekommendera.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Vad jag förstått är inte akvarium något bra för råttor pga att luften inte rör sig runt. Råttor kissar långt mer än många andra gnagare och det blir grymt mycket amoniak som samlas där nere där de är. De krävs rejäla modifikationer för att kunna ha ett akvarium. Ammoniak är ju inte det bästa at få i sig, speciellt råttor som har känsliga luftvägar tycks det som.
Som någon föreslagit skulle jag själv sålt det och köpt en rejäl bur. Finn ju tex på hornbach som är 168 cm hög för en 1000 lapp. Finns massa andra fina burar med för den delen men bara för att ge exempel.
#13 Har inte hornbach slutat sälja voljärer?
En Furet XL kostar också runt tusenlappen på zooplus.com. Mycket bra bur tycker jag. Lägget man dessutom på 700 så får man en Furet Tower som är dubbelt så stor istället.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#14 iiingen aning. Inte varit där på ett bra tag. Tog det första jag kom på. Men ja… Bur är inget problem. blocket, djurbod vad som.