råttkull i Stockholmstrakten?
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga detta inlägget men iallafall. Läget är såhär, jag har just nu ett triangeldrama mellan mina 2 äldre seniors och nykomlingen på 4 månader (omplaceringsråtta).
Jag har blivit väldigt förtjust i den lille men vill ockå mitt bästa för mina "gamlingar". Därför så har jag beslutat att skaffa en eller två nya kompisar till lille sheldon (en ny flock). Eftersom Sheldon fortfarande är rätt liten så borde det ju inte vara något problem med att introducera honom med nya små. (?)
Dilemmat är detta, finns typ ingen som har en kull just nu i Sthockholm vad jag vet eller några unga killar till salu, har koll på blocket 24/7 men har ingen tur där. Mina äldre köpte jag från djuraffär (Arken zoo) just då för att det var lättaste sättet att få tag på råttor.. tyvär. Men jag har inte haft några problem alls med dessa två (förutom att jag i affären beställde svart/vita, han i affärn sa att de oxå skulle vara dumbo, men sen så fick jag grå/vita toppörade, hans rspons var typ Dehär är vad som kom ha så kul.. i princip.)
Så nu är de kruxiga ska jag vänta på en ny råttkull från uppfödare, eller på att något ska komma upp på blocket eller ska jag ta mig till djuraffärn och beställa eller till en sådan som har råttor innan (så man ser vad man får direkt).
Är endast lite desperat för att jag vill att alla pojkarna ska trivas så bra som möjligt, jag har gott om plats för fler råttor.
Ni kan ju även slänga in egna erfarenheter utav köp från djuraffär!
=)
Jag tycker att du skall kolla upp vilka uppfödare som finns i dina trakter, och kontakta dem direkt. De kanske inte annonserar ut sina kullar i säljesannonser men väntar på att köpare kontaktar dem.
Kan absolut inte rekommendera zooråttor, de enda jag har haft av den sorten var två pojkar som kostade mig en förmögenhet i veterinärräkningar då de hade med sig myco och ett förfärligt immunförsvar; vilket resulterade i svår snedskalle och annat otrevligt.
Ja det är ju ett dilemma det där med att ha 2 äldre och sen en nykomling.
För det första skulle jag säga att du ska undvika köpa råttor från zoo för att du vet inte vad du får, du kan få hem en fullt frisk råtta ena gången som är jätteunderbar och nästa gång kan du åka på ett utbrott av mycoplasma, löss och vad annat samt väldigt dominanta råttor.
Nu säger jag ju inte att avelsråttor inte har det där dominanta för det har dom men man vet med lite mer säkerhet om vad man får då uppfödaren vet och sen får du ju även en person att bolla emellan med problem då uppfödare ska vara där för köparen.
Det du kan göra är att du söker lite uppfödare runt om i landet för det finns alltid tillgång till transport hur du än gör. Lite tips på några jag vet neråt i landet.
Wintermynta, utanför uppsala,
Katoz, stockholm
Palm's, skåne men har otroligt fina råttor
Cosmonita, finns i västerås har jag för mig.
Granath, finns i Göteborg. Ingen aning om hon fortfarande är aktiv.
Ska finnas en lista på uppfödare men tyvärr hittar jag den inte.
Det du kan göra är att du skriver en liten berättelse om dig, namn, ålder och vad du kan allmänt om råttors behov. Sen vad du letar efter och är tacksam för svar även om de inte har några kullar just nu.
Jag kan ju däremot rekommendera Magda's killar som, jag tror, fortfarande är till salu. Om jag inte bodde så långt bort så hade jag tagit hela drösen som hon har kvar, 4 stycken. Hon bor nere i skåne men som sagt - jag rekommenderar dom verkligen. PM'a henne och fråga om dom finns kvar för transport går ju alltid att fixa på ett eller annat sätt.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jo jag har ju varit på jakt för fullt, speciellt på Magdas ^^ Aldrig riktigt fattat hur det går till med transport och så dock. Men tack så mycket, ska definitivt skicka PM och sådant! =)

Rekomenderar STARKT Katoz ;D Har mina 4 råttor därifrån, skit fina råttor som jag aldrig ångrat för en sekund! :)
Det är enkelt, om du inte kan ta dig till henne så finns det ju andra sätt - sätta upp en annons här om att du söker transporthjälp. Det finns alltid människor som åker emellan detta långa land :)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Jo det är sant, hade jag haft mitt körkort nu så hade de vart busenkelt men så är ännu inte fallet. Har siktat in mig på de uppfödare som finns i stockholmstrakten iallafall (har också letat efter den omtalade uppfödarlistan men inte hittat.) Wintermynta's hemsida har jag varit inne på innan men det är något konstigt sidan plus att den inte verkar vara så uppdaterad därför har jag avvaktat där.
Tack för snabbt svar! :)

Som andra tidigare skrivit är det lättast att ta kontakt med dem direkt mail/telefon. Bortsett fårn de ovan nämnda så har Rackarns (uppsala) en kull just nu.
"Din verklighet är inte Min verklighet"
6# Kan nog vara för att hon ligger lite lågt på avelsfronten tror jag men annars så finns det inga kullar så finns det ju säkerligen folk som vill omplacera lite äldre killar. Kan vara lite svåra att flytta runt vid 5-7 månaders åldern men annars bör det gå bra med några äldre killar och vid ett senare tillfälle kan du då skaffa en unge så du får mer variation på åldrarna.
-Albert Einstein
Har ju precis tagit mig an en omplaceringshane på 4 månader som skulle ha gått ihop med mina äldre hanar var det tänkt. Han klickade dock bara med en utav dem. Varför jag hellst vill ha en yngre är för att jag ska försöka undvika en väldigt dominant råtta som ska sätta de yngre på plats. Det kan visserligen vara så att den yngre ska sätta de äldre på plats..men iaf.
Jag har en kull nu. Är ju ingen etablerad uppfödare om man säger så. Första kullen, men någonstans ska man ju börja oxå.. 
De små knattarna är nu lite drygt 2½ vecka (födda 7/6)
Pma om du fortfarande är på jakt efter bebisar, har några kvar som är otingade. Har inte lagt upp någon försäljningstråd eller annons någon annanstans heller ännu.