Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 560 ggr
Fridborg
0

Hur ska vi få in hanar?

Nu ska man inte ta olyckan i förskott, men våra äldre damer börjar bli rätt gamla och nu har de åkt på en förkylning och man måste ju inse att dom inte kommer finnas för evigt även om vi väldigt gärna vill det.

Som ni kanske vet adopterade vi Emma, och den största anledningen till omplaceringen var att hon blev för stressad av hanarna. Vi har diskuterat att vi vill prova på hanar eftersom dom e lugna och mysiga och jag saknar att kunna ha en boll i knät som inte vill vara på andra sidan rummet efter 3 sekunder :P

Det är över ett års mellanrum mellan Emma och tanterna och vi kommer skaffa kompis till Emma när de andra gått bort. Men självklart är Emma viktigast så vi kommer ju inte introducera henne till ett par hanar om hon blir stressad av dom.

Hur ska vi få in ett par hanar i vårt hem på bästa möjliga sätt? Emma är bara ca 6 månader så detta är ett framtidsprojekt men eftersom vi har zoo-råttor ska vi söka upp en uppfödare istället även om våra tanter är hur underbara som helst, trots zoo. Och det kan ju ta lite tid att hitta rätt uppfödare osv osv. Några idéer?

Fridborg
0

Och jag glömde skriva att vi inte kommer introducera henne för hanar ändå pga parningar osv :D

Itchy
0

varför skulle du introducera ett par hanar tillsammans med en hona ???

You can't spell Bitchy without Itchy

Fridborg
0

Skrev ju precis att jag inte skulle det. Men vi vill ha hanar.

Itchy
0

#3 hann inte läsa det innan jag skrev mitt inlägg

You can't spell Bitchy without Itchy

Fridborg
0

#3  Sånt som händer :P SÅ dum i huvudet är jag inte   :D

MarajLowajz
0

Jag förstår inte vad du menar… förlåt men jag har läst det 3 gånger och förstår ingenting xD

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Mitchika
0

Jag tror att vad TS menar är att dom vill skaffa in hanar hemma i separat flock och bur, men att blotta doften/närvaron av hanar stressar upp Emma. Därav vill TS veta hur man ska gå till väga för att kunna ha hanar hemma utan att Emma blir stressad och mår dåligt av det.

Stämmer det?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

mikeiko
0

Men Emma bor inte själv då heller som jag förstår det, utan det handlar om att ha en honflock och en hanflock samtidigt, eller?

Banankaka320
0

Om det är så att hon inte tål pojkdoften så kan du låta dem träffas en och en och var vääääldigt vaksam. Fungerar inte det så ha burarna långt ifrån varandra

MarajLowajz
0

Men om TS Skaffar en hanflock så vore det ju bästa att hon sätter hanarna i ett annat rum för karantärns skull och med tiden då kommer ju hanarnas och honornas lukt blandas och senare kan då flyttas till ett rum. Alternativt är ju flytta en filt från honornas bur till hanarnas.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Fridborg
0

What #7 said, sorry, jag försökte förklara så gott jag kunde :P

Jo det handlar om två olika flockar. Problemet är ju att Emma kanske kommer att bli själv eftersom de andra är så gamla. Tanterna är över 1,5 år nu (de har säkert ett helt år kvar eller mer, men man vet aldrig)

Men som jag fattar det kommer jag behöva skaffa en hona till Emma IFALL ATT de andra dör och en helt annan flock med hanar i ett annat rum? Vore det inte mest praktisk om man skaffade en äldre hona till Emma om det skulle vara så att man bara vill ha hanar sen? (Låter lite krasst men som jag sa, självklart betyder Emma mest så länge hon finns i livet :P)