Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 297 ggr
Idan
0

Livliga honor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej

har 2st honor sen februari som jag fullständigt älskar. Men dom är väldigt vilda av sig…*skrattar* är det typiskt för honor ?? Jag har redan lyckats få dom jättetama och så fort man öppnar buren som är dom direkt där och klättrar upp på en, men dom är så himla vilda och riktiga busungar. Dom vill inte alls gosa utan tycker det är mycket roligare att springa omkring och utforska saker och dom är extremt nyfikna.. Men jag känner ändå att de har ett förtroende för mig för hela tiden kommer de tillbaka till mig för att "kolla läget" och sen piper de iväg igen. Dom är verkligen jättehärliga och väldigt underhållande att titta på men jag hade föredragit om de var lite mer gosvänliga och lugna ibland Flört

Jag bara undrar om det är typisk honor att vara väldigt spralliga? dom tycker det är skittrist att sitta still när det finns massa annat att kolla in. Är hanar lugnare av sig?? Eller är det bara för att mina tjejer är bebisar de är så livliga? lugnar de ner sig när de blir "vuxna". Jag tänkte som på hundvalpar, dom är ju väldigt valpiga av sig.

Jag är absolut inte missnöjd med att mina råttor är livliga och pigga….tvärt om. Men det var bara en tanke jag hade. Och det skulle vara mysigt med lite gos ibland..(som varade mer än 15 sekunder..)Flört 

Hur är era honor?

skulle vara kul att höra, samt om ni hade något tips på att få dem att lugna ner sig några hekton. 

Love rattz !  kram kram

Ninja
0

Typiska honor! ^^ Spring hela tiden, hit och dit.. Sen kan det ju variera från individ till individ, men honor är oftast som du beskriver. Kutar runt, springer och ger matte en puss, kutar iväg igen, kikar till matte en sväng osv. :P
Det kan lugna ner sig med åldern, oftast så blir de i alla fall liite lugnare.

Japp, hanar är oftast lugnare. När de är unga brukar det vara full fart, men när de passerar 1-1,5 år någonstans.. Då blir de lite soffpotatis av dom. ;)

Mina honor var väldigt sociala och grymt aktiva. Som du beskriver dina ungefär. :)

Idan
0

haha, ja aktiva kan man ju minst säga att dem är.

Först måste jag erkänna att jag tyckte det var lite jobbigt, och tänkte att jag fått tag i dåliga råttor som inte gick att tämja. Men sen kom jag på att dom är ju faktiskt jättetama men väldigt livliga bara.

Men nu tycker jag bara dom är söta och extremt underhållande att titta på….kan fastna hur länge som helst framför dem..*haha* de har vääääälfigt stora personligheter…Skrattande

kanske blir två hanar nästa gång då, bara för att testa

Ninja
0

Ja, de vill knappast vara stilla i ens händer.. Kan ju tolkas som otama då ^^

Så gjorde jag också, skaffade hanar efter honorna för att "testa". Jag ångrar mig inte! Men visst saknar jag tjejernas hyss.. ;)

miracle
0

Har precis skaffat mig mina 8:e och 9:e honor. Och jag håller med dig helt #0. De är livliga. Full fart hela tiden. Jätteroligt enligt mig. Men de är för den skull inte mindre tama. Honor kan bli underabara små kompisar.

Funderade på att ta två hanar nu när de var dax för råttor igen, men kunde inte låta bli honorna. De är speciella.

Och vad gäller rumsrenhet så är iaf den ena honan jätteduktig. Hon går på lådan de första hon gör när hon kommer in i buren, de slår inte fel. Och den andra är på god väg ditåt oxå. Och då ska väl nämnas att de är ca 6 veckor gamla. Cosmonita (deras uppfödare) har gjort ett strålande jobb med bebisarna. Är så nöjd. Skrattande

Miracle

CamillaS
0

när kan man säga att en råtta är tam/otam då?

hur ska den va när den är tam?

och hur är den när den är otam?

Idan
0

mina råttor är väldigt stirriga och livliga och springer runt mycket när man tar ut dem, men samtidigt så är de väldigt tillgivna och jag märker att de finner en trygghet i mig, och vill gärna vara nära mig, och litar på mig (det är bara det att de är så himla nyfikna så de har inte tid att sitta stilla hos mig för länge, för de har så mycket annat som ska utforskas =)). Men såfort man kommer mot buren så springer de mot öppningen. och s fort det är öppet i buren så klättar de upp på mig. Då tycker iallfall jag att de är tama, fast att dom är ganska vilda oxå.

eller har jag fel ?