Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2162 ggr
sarakaka
0

Flera råttor - fördelar/nackdelar?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej, alla råttvänner!

Jag har två råtthonor och funderar på att skaffa en till.
De jag har nu är systrar, ca 7 månader gamla och friska förutom Ellys synnedsättning.

Jag vill skaffa en till råtta främst för att de ska få en till kompis att gosa och leka med. Men även för att Ester är ganska krävande och aktiv, medan Elly tycker det är jobbigt att vara utanför buren länge. Det resulterar ibland i att jag får lämna tillbaka Elly i buren och så får hon sitta själv och vänta på Ester.

Jag skulle vilja höra fler för och nackdelar med att ha två/flera råttor, förutom sällskap!
Samspel mellan råttorna, städning, ekonomi, etc.
Jag vill höra om era erfarenheter och tankar!
Alla svar tas tacksamt emot, oavsett om ni har många råttor eller ingen alls!

MVH
Sara

Zolah
0

Fördelen med att uröka sin flock +

-  Mer kompisar att gosa med, både för dej och för dina råttor. Så om en av dom skulle dö, så skulle dom ha en kompis kvar och slippa det jobbiga med att introduceras med en spoling medans dom just tappat sin kompis . Det är troligen därför dom säger att siffran 3 är det magiska numret när man har råttor.

- man får se mer 'positioner' dyka upp, hur ska jag förklara så jag får ur hur jag menar? xD I en flock har man ju en alfa , beta, etc. ju mer råtttor du har ju mer av dom ställningarna blir mer synliga. Man har lättare att se vem som är alpa, vem som blir 'barn fostraren' etc. helt underbart/intressant att se.

- Ingen behöver sitta ensam i buren, för då finns det ju alltid en kompis där.  brukar gå promenader med mina råttor och då känsn det bra för mig att veta att dom inte kommer känna sig ensamma i stora skogen närjag tar den enda burkamraten i några timmar.

Nackdelen -

Ju mer råttor, desto mer mat och andra förbruknings varor behövs. Men personligen tycker jag inte man märker sådant förän man kommer upp i 4-5 råttor.

mer råttor, mer ansvar kan man säga kort. för om dom är fler så äter dom mer, och bajsar med = mer städning.

Mer råttor innebär också om du får en sjukdom i buren så måste du behandla oftast alla, tex kvalster.  Om jag inte hade tagit det billigare alternativet för skabb så hade vet prackat på mig nåt för 1000kr ( stronhjold kostade drygt en hundring bara ) . Men det är OT nu :3

Risken finns också att personligheter krockar, men det är ju så hos oss människor också- därför är det lättast att introducera en bäbis i gruppen :)

Sedan kan jag bara se mer fördelar med att ha mer än två råttor :) men dom flesta innebär mycket gos, kramar, pussar, och myshögar ^^

hus-musen
0

Siffran 5 är en bättre siffra, du har ingen riktig flock med tre råttor. Man ser ett helt annorlunda beteende jämfört med om man bara har två eller tre råttor.
Därmot så är tre råttor bättre än två! :)

Så fördelar:

• En riktig flock, med ett flockbeteende du inte skulle se annars.
  • Inga ensamma råttor om någon skulle gå bort ( om man inte har otur då och flera går bort samtidigt.)
  • Mer att gosa med och uppfostra
  • Större urval av personligheter och intressen
  • Råttorna leker med varandra och har ett större socialt utbud att välja på.

Nackdelar

• Du kommer inte märka att du behöver städa något mer med 3 råttor, däremot med 5 råttor ser du en liten skillnad. Beroende på hur toatränade de är förstås.
  • De äter lite mer mat
  • Skulle du få ohyra så kan de kosta lite mer eftersom du behöver behandla alla. Men Stronghold som är de vanligaste så får du alltid 3 tuber, dessa tuber räcker typ till 15 råttor.
  • Buren behöver vara större. Vet inte om din bur räcker som den är för flera råttor än två.

Qui dormit, non peccat

sarakaka
0

#1 Tack för ett långt och utförligt svar! Kan de få ohyra och sådant från köpt råttmat eller måste de vara ute för att kunna få det? Använder inget strö (bara lite toa-lätt i toalådan) och tar inte med dem utomhus.

2# Tack så mycket!
Enligt L 80 kan jag ha sex råttor i min bur (fem enl. 60 dm3/råtta)
Utrymme är alltså inget problem!

Jag skulle gärna ha så många råttor, men bor fortfarande hemma och måste förhandla med min mor. Vill heller inte skaffa så många åt gången utan prova mig fram, vill inte riskera att ta på mig för mycket. Glad

hus-musen
0

#3 Om du blandar råttmaten själv så finns det ingen risk för ohyra :) Men i den köpta lösviktmaten kan man tyvärr få med ohyra. Om du inte har dem ute eller tar in saker utifrån till dem, samt om du inte tar med dem på utställningar så är det inte särskilt troligt att du ska få ohyra på dem.

Burräknaren l80 är lite snål tycker jag, om de godkänner buren för 6 råttor så skulle jag inte ha mer än 4 i den. Beroende på hur mycket buren står öppen på dagarna då :)

Qui dormit, non peccat

sarakaka
0

#4 Okej. Jag fick med mjölbaggar förut i den köpta maten! Blandar eget sen dess…

Okej, men då verkar det ju som att tre skulle gå bra, åtminstone.
Tack så mycket för hjälpen! Glad

Zolah
0

1: skabb kan dom tydligen bara få sådär när det växlar mellan vinter och sommar, jag var rätt orolig innan xD blandar ju allt mat själv och försöker få det  så bra som möjligt. köpte förr lösvikts godis till dom men där kom det skadedjur så … jag är paranoid just nu xP

Så, ja det kan. samt om man skaffar halm ( mycket dålig sak, kan få odjur, det har dålig uppsugnings förmåga samt dammar. inget rekomenderat , men det luktar trevligt när man är vid en bondgård? xD )

och angående utomhus, tror det är ungefär lika stor risk som när du har varit ute att dom får det

Jespersen
0

Ja, du har ju fått massa för och nackdelar här :) Ville bara bara berätta att jag sedan jag utökade min flock från tre till fem har märkt en ganska stor skillnad. Det är svårt att sätta fingret på det, men dom verkar liksom trivas så himla bra.

Dom har gått ifrån att ligga mycket för sig själva (dom två yngsta har alltid vart rätt mkt för att ligga själva, något som jag tror har vart lite hårt för gamlingen som alltid sovit med sin syster tills hon gick bort i vintras) till att ligga antingen alla fem i en hög eller i par.

Gamlingen, Ellen, verkar ha fått nytt liv och är med mycket mer. Jag tror att hon trivs med att ha småttingar att dona med.

Sen är det ju himla roligt att se hur dom umgås med varann. Jag har Ellen på ett år, Lillith och Villemo som är halvåret och så Hillevi och Lovis som är 10 veckor om jag inte räknat helt galet. Så det är en rätt härlig blandning :)

Men ja, skitar ner gör dom fort nu när dom är många och dom äter som hästar :D Torrfodret går som smör i solsken ;)

Lamina
0

#7 Detdär har jag också märkt av! När jag fick hem mina första pojkar så låg dom nästan alltid själva, men när dom blev fler så vart det till att sova i hög. Samma är det nu när jag, tillfälligt, har fått dela upp pojkarna p.g.a. bråk och skador. Dom 2 kvarvarande pojkarna sover på helt olika håll i buren, trots att dom alltid sovit tillsammans. Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Jespersen
0

#8 Är det Sagan om isfolket-killarna? Jag vet inte om det kanske var du som skrev det, men jag minns att det var fler som skrev att deras inte sov ihop. Det var först då jag märkte att mina inte heller sov tillsammans. Lite roligt att dom sover ihop när dom är fler, men inte annars Obestämd

Lamina
0

#9 Ja, fast nu är det bara minstingen och hans farbror kvar i buren. Den andra är "krigsskadad".

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

sarakaka
0

Okej, tack! Glad