Låta råttor bada/simma?
Om man nu har råttor som gillar att doppa huvudet i vattnet, hur är det vad gäller då de får vatten i öronen?
Har för mig att jag läst någonstans att det kan leda till öroninfektion som dels då kan leda till snedskalle.
Hur är det egentligen? Kan man låta råttor simma utan skadande konsekvenser?
// Fawo (;
Beror nog lite på hur ofta du låter dom simma.
Jag har en dam här hemma som är lite speciell. Varje morgon/kväll när dom blir utsläppta så ska hon till kranen och tvätta ansiktet i det rinnande vattnet, får hon inte som hon vill så går hon till mitt vattenglas som jag har vid datorn och sätter sig fint på kanten och kör ner hela sin kropp för att riktigt noga skvätta ner mig, dator och tagnentbord innan hon nöjt skuttar vidare och går på upptäcktsfärd :P Man kan verkligen se 'The Evil Eye' innan hon doppar ner kroppen i glaset xD
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Men åh vilken underbar personlighet xD Älskar råttor som är lite "egna"!
Jag har en tös som verkar älska vatten.. O vill då gärna att hon ska kunna få göra de hon vill utan att de tar skada :D
// Fawo (;
Ja hon är verkligen sådär fin-fin dam :P Gillar inte direkt att bli hållen men hon har sina hyss och härligheter ändå :P
Men jag skulle nog tippa på att dom gör rent öronen själva så det kan nog inte vara nån fara. Men som sagt - det beror ju på hur ofta dom badar och simmar.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur introducerar man en råtta till bad? Mina tjejer blir som tokiga och tjuter som bara den när jag försökt. Tvättar och smörjer in svansen enbart och det går ju bra
#4 bäst är det om man låter dom upptäcka vattnet och inte kastar dom in i det
#4 - Testa ärtdykning till en början i en liten skål med lite vatten - det är mina tjejer galna i och sen om du ska bada dom så använd lite vatten - så det täcker deras fötter enbart och sen gradvis ökar du ju mer du låter dem ärt-dyka och ska bada dem.
Men bada dom inte alltför ofta för de kan börja stinka då de börjar utveckla fetare hud/sekret på huden för att minska uttorkning.
-Albert Einstein
Ärtdykning måste jag testa ikväll!
Har tvättat dem med ett smådjurschampoo cirka 5 gånger. Då håller jag min lilla tjej i knät, skopar lite ljummet vatten över henne, schamponerar lugnt och försiktigt för att sen skölja av henne genom att skopa vatten igen. Detta resulterar i att jag blir dyngsur men att de blir rena. Efter badet får de kura ihop sig i en stor plastlåda där jag lagt två handdukar på varandra, de kryper oftast ned mellan, putsar och somnar tätt ihop. Problemet är att de har tjutigt när kranen är igång och när jag försökt att sätta dem i en plastlåda med centimeter högt vatten. Är de nära mig fungerar det rätt bra
Hur ofta är lagom ofta?
jag har bestämt mig att bara storbada mina 2ggr per år , mer om det blir nåt extremt som om dom får för sig att doppa sig i lervälling.
råttor har så lätt att bli förkylda så jag vill inte göra det i onödan samt låta dom slippe stressen med att bli shamponerade etc.
att bara låta dom plaska runt skulle jag nog låta oftare
Jag har en dam hemma som älskar att ligga längst under allihopa i högen dom bildar och henne tvättar jag oftare då hon oftast är genomblöt av kiss och lite avföring, dock sköljer jag oftast av henne med lite varmt vatten och sen schamponerar ytterst sällan.
Men jag skulle hålla med Zolah att 2, högst 5, ggr per år räcker såvida dom inte blir för smutsiga eller nerdränkta i urin.
-Albert Einstein
#8 Så sällan som möjligt. Håller man bara buren ren så brukar dom hålla sig förhållandevis rena själva. Det är väl om man ska på utställning eller råttorna lyckats smutsa ner sig riktigt rejält som man kan bada dom.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
10# kan tänka mig också att man kan bada dem i utställnings syfte?
#12 Ja absolut ska man det. Jag vet att råttor som är agouti-färgade ska man bada och schamponera ungefär 3 veckor före utställning för då får de tillbaka den där rödbruna färgen, annars är dom relativt mörka dom första veckorna efter badning.
-Albert Einstein
Bra, tack. Har också problemet att minstingen hamnar underst och blir nedkissad. Byter hängmattorna minst 2 ggr i veckan och buren minst en. Det luktar mindre än vad både jag och sambon trodde faktiskt! Man kan inte tvätta svansarna oftare än 2 ggr per år om man smörjer in dem?
jodå svansarna kan man tvätta oftare, enkelhetens skull funkar barn våtservetter
#15 O.O ….. DET måste jag testa, gud vad smart!
#16 funkar också på porfyrin fläckar i pälsen ;)
Jag brukar smörja med olja, sen tvätta. Ska testa våtservetter